האם פישר יפתיע פעם נוספת?

בין מחירי הדירות לצמיחה - לא ניתן לפסול הפתעות בהחלטת הריבית הקרובה

בנק ישראל יודיע מחר (ב') על החלטתו לגבי הריבית בחודש הבא. להערכתי, היא תישאר ללא שינוי ברמה של 2%, הפעם השלישית ברציפות. הן בחזית האינפלציה, הן בחזית הצמיחה והן בחזית שער החליפין, לא מתאפשרות כעת העלאות ריבית נוספות.

מבחינת האינפלציה, מדד המחירים לצרכן עלה ב-2.5% בשנה האחרונה. להערכת חטיבת המחקר בבנק ישראל, ב-12 החודשים הבאים יעלה המדד בקצב דומה. כתוצאה, קצב האינפלציה ימשיך להימצא בתוך היעד.

בבחינת הצמיחה במשק, על פי נתוני המדד המשולב למצב המשק, החל מחודש יולי גדלה הפעילות בקצב מתון יותר מזה שנרשם במחצית הראשונה של השנה. בד בבד, ירד מדד הייצור התעשייתי 8.5% בשלושת החודשים האחרונים.

בשוק המט"ח, השקל התחזק 1% כנגד הדולר וב-5% מול האירו בהשוואה לשעריו לפני הודעת הריבית הקודמת, ב-22 בנובמבר. בשלושת החודשים האחרונים, צנחו מכירות הייצוא ב-21% במחירים קבועים ובנק ישראל נאלץ לרכוש, בימים האחרונים, מאות מיליוני דולרים על מנת לבלום התחזקות נוספת בשער השקל.

כמו כן, אמצעי התשלום במשק ירדו ב-1.3% בחודש שעבר. עם זאת, בשנה החולפת הם גדלו ב-1.5% בלבד.

העלאת ריבית נוספת - במחצית השנייה של 2011

נגיד בנק ישראל רמז לאחרונה כי בשוק הדיור מסתמנת רגיעה מסוימת. מדד מחירי הדירות עלה ב-0.4% בלבד בחודש אוקטובר, לאחר שקפץ 5% בחודשים אוגוסט וספטמבר. עם זאת, סעיף שכר הדירה הפתיע וירד ב-1.1% בספטמבר ובאוקטובר. לפי נתוני משרד האוצר, מחירי הדיור בארץ נמצאים במגמת ירידה זה מספר חודשים. גם אם תתחדש העלייה המהירה במחירים, בנק ישראל יטפל בכך תחילה בכלים נקודתיים וממוקדים ולא יעשה שימוש נרחב בכלי הריבית.

לנוכח ההפרש הגדל בין הריבית בארץ לריביות בחו"ל, שאינן עולות ונראה כי גם לא יעלו בחודשים הבאים, השקיעו תושבי חוץ רבים במק"ם. היקף השקעותיהם ניכר, ועומד על כ-4 מיליארד דולר בחודש אוקטובר בלבד. מתחילת 2010 הסתכמו השקעותיהם באפיק זה ב-8.9 מיליארד דולר.

מאז שבה הריבית לעלות, בנק ישראל דאג להפתיע מדי פעם והעלה את הריבית דווקא כשחשבו שלא תשתנה, או לא שינה אותה כשחשבו שתעלה. לפיכך, אין לפסול הפתעה נוספת. בנוסף, בנק ישראל שואף במוצהר להביא את הריבית לרמה "נורמלית"; אולם, בהינתן הגורמים שפורטו לעיל, אופתע מאוד אם הריבית תעלה הפעם.

במבט ל-2011, חטיבת המחקר בבנק ישראל מעריכה שהריבית תעלה בהדרגתיות ותסתכם ב-2.9% בסוף השנה. אם כך, מדובר, ב-4 העלאות בהשוואה לרמה הנוכחית.

לנוכח ההערכות שמדדי המחירים לצרכן יהיו נמוכים או לא יעלו כלל בחודשים הקרובים, ונטייתו של סעיף הדיור במדד לרדת עונתית בחודשי החורף, אני מעריך שהעלאות הריבית הבאות יידחו למחצית השנייה של 2011.

הכותב הוא מנהל יחידת ההשקעות והאסטרטגיה בבנק מזרחי טפחות