מודל מהפכני בבריאות: בתי החולים ייקנסו בגין אירועים חמורים

מנכ"ל משרד הבריאות, ד"ר רוני גמזו, מוביל מהלך לפיו קופות החולים לא ישלמו לבתיה"ח במקרים של ניתוח איבר לא נכון, נפילה של חולה, גרימת כוויה ועוד

מנכ"ל משרד הבריאות, ד"ר רוני גמזו, מוביל מהלך מהפכני במסגרתו בתי חולים יקנסו לראשונה בגין אירועים חמורים שהתרחשו בכותליהם. על פי טיוטת חוזר עליה חתם גמזו, בתי החולים לא יקבלו תשלום מקופות החולים אם אירע אחד משישה אירועים המכונים "אירועי לעולם לא": נפילה של חולה שגרמה לשבר; השארת גוף זר במהלך ניתוח; נתיחה של האיבר הלא נכון; גרימת כוויה מדרגה שנייה או שלישית במהלך ניתוח; טעות המתן דם שהובילה לפטירה; וביצוע ניתוח לתיקון שבר הירח תוך אשפוז שערך מעל חמישה ימים ללא הצדקה רפואית. בעתיד, כך מסתמן, ייתכן כי יוגדרו אירועים נוספים בגינם יוטל קנס על בית החולים.

כל אחד מהאירועים המתוארים אינו דמיוני: הוא התרחש בבתי החולים בישראל, ולעתים יותר מפעם אחת. עד היום אירועים חמורים שכאלה הובילו לשתי תוצאות: מינוי ועדת בדיקה מצד משרד הבריאות עד כדי מסקנות אישיות נגד הרופא, ותביעה בגין רשלנות רפואית, שהוגשה על ידי המשפחות. החידוש על פי המהלך של גמזו, הוא בכך שבית החולים לא יקבל תשלום בגין הפעולה הרשלנית - וזאת בזמן אמת, בלי לחכות לוועדות בדיקה למיניהן.

אבל למהלך של גמזו יש משמעות מרחיקת לכת: לפני כשנה וחצי נחשף ב"גלובס" מודל שהוביל גמזו בבית החולים איכילוב, אותו ניהל עד שמונה למנכ"ל משרד הבריאות. מדובר במודל P4P- pay for performance שצובר תאוצה בשנים האחרונות בארה"ב, ולפיו בתי החולים מתוגמלים או נקנסים בהתאם לביצועים שלהם. במחלקה לניתוחי לב באיכילוב דימו מודל שלפיו הם חייבים לעמוד במספר קריטריונים של איכות בביצוע הניתוחים, כאשר אם הם לא עומדים בהם, יוטל עליהם קנס. לפחות בתיאוריה המודל הזה הוכיח את עצמו, כאשר נרשמה ירידה דרמטית של 50% בשיעור התמותה, ביחס לשיעור הנצפה. המודל הזה זוכה להתנגדות מצד ההסתדרות הרפואית, שטוענת כי יהיו לו השלכות קשות מבחינה אתית. גם מנכ,ל המרכז הרפואי שיבא, פרופ' זאב רוטשטיין, תקף בעבר בראיון ל"גלובס" את המודל הזה, וטען כי הוא עלול להוביל לכך שהרופאים יימנעו מביצוע ניתוחים בקרב חולים הנמנים עם קבוצות סיכון.

לא מן הנמנע כי ד"ר גמזו מבקש להתחיל בשלב הראשון עם הטלת קנסות בגין ,אירועים חמורים", כאשר בהמשך הוא ינסה להטמיע את מודל ה-P4P כולו, המתייחס כאמור לקריטריונים רחבים של איכות. על פי הטיוטה של גמזו, המהלך שלו אמור להיות מיושם כבר בחודש מארס הקרוב.