הזיכרון של האחים ויליגר

לא הכול הלך חלק בהנפקת כמעט חינם. רשת המזון של האחים עדי ורני צים, השלימה לפני כשלושה חודשים וחצי את המכרז המוסדי לקראת ההנפקה לאחר שנאלצה להפחית את שווייה לצורך גיוס ההון בעשרות אחוזים. וגם כך, ההנפקה הצליחה רק תודות לביקושים שהזרימו במכרז ספקי הרשת, ובראשם יבואנית המזון ויליפוד של האחים צבי ויוסי ויליגר.

צמד אחים המנפיק חברה בתחום המזון, קשיים בגיוס ההון, קונה מפתיע שמגיע ומציל את ההנפקה ברגע האחרון, מדוע כל זה נשמע מוכר? אולי כי לפני כ-16 שנה עמדה ויליפוד עצמה - שהפעם תפקדה כאמור על תקן "האביר הלבן" שהציל את ההנפקה - בסיטואציה דומה להפליא.

כמו היום, גם נובמבר 94' היה תקופה רעה לשוק הנפקות האקוויטי בתל אביב, שרק לפני זמן לא רב התאושש מעוד מפולת בשוק המניות. אבל את האחים ויליגר זה לא ממש עניין. השניים היו נחושים לגייס הון עבור שלד בורסאי שרכשו זמן קצר קודם לכן, ושלתוכו ביקשו לצקת את פעילותם המתחדשת בתחום יבוא השימורים, אותה ריכזו מבניין משרדים בחולון.

שנה אחת קודם לכן נאלצו השניים לוותר על השליטה בחברת ויליגר שהקים אביהם, אלכסנדר, לטובת מי שהפך ליריבם המר, איש הבשר והפיננסים דודי עזרא (נטו). האחים ויליגר לא שכחו ולא סלחו. הכנסת עסקיה של ויליפוד לבורסה נועדה, בין היתר, לאפשר להם להתמודד ראש בראש עם האיש שגזל מידיהם את החברה המשפחתית שכאז כן היום, ממשיכה לשאת את שמם.

אבל כשהתפזר העשן מעל תוצאות ההנפקה, התברר לשניים כי משהו בתוכניות השתבש. אביהו הורוביץ, לוליין פיננסי לא קטן באותם הזמנים ובעל השליטה בחברות הציבוריות קופל וישטק, ניצל את המחיר הנמוך בו הנפיקו האחים (בשל חוסר ההתלהבות שגילה ציבור המשקיעים) כדי לרכוש מעל 20% ממניות ויליפוד.

האחים ויליגר חששו מפני השתלטות עוינת של הורוביץ רב המעללים, ותקופה לא קלה עברה עליהם, עד שחששותיהם התבדו בסופו של דבר. הורוביץ לא גילה עניין מיוחד בעסקי הפטריות והדגים, אלא ראה ברכישת המניות הזדמנות עסקית, ובסופו של דבר מימש את השקעתו בויליפוד ברווח נאה.

עם השנים צמחה אימפריית היבוא של האחים והפכה לסיפור הצלחה גדול. ויליפוד, שהוערכה בפחות מ-10 מיליון שקל עם הנפקתה הראשונה בבורסה, נסחרת היום לפי שווי של יותר מ-200 מיליון שקל, ובדרך היא הותירה הרחק מאחור את ויליגר של דודי עזרא.

ויליפוד של היום רחוקה שנות אור מהחברה דלת האמצעים שהנפיקה את מניותיה לציבור לפני 16 שנים, ועדיין, כשקופת המזומנים התפוחה שלה משחרת אחר הזדמנויות השקעה, מסתבר כי האחים ויליגר ידעו לרתום את הזיכרון מחורף 94' כדי לגרוף רווח נאה, של כ-11 מיליון שקל, בהנפקת "כמעט חינם".