דוח מבהיל של עיריית ת"א: 1 מכל 10 תושבים - עובד זר

דוח של העירייה: יותר מ-1,500 ילדים מטופלים בטיפת חלב בדרום העיר ■ שלמה מסלאוי, חבר מועצת העירייה: "הילדים שלהם נמצאים בכלובים. הם קוראים לזה בייביסיטר"

כ-10% מתושבי תל אביב הם אזרחים זרים, המורכבים משתי קבוצות עיקריות: מהגרי עבודה ופליטים מבקשי מקלט, כך קובע דו"ח של מסיל"ה (מרכז הסיוע לקהילה הזרה, השייך לעיריית תל אביב). לעומת מהגרי העבודה, שמכונים בדו"ח "קהילה נורמטיבית", קהילת הפליטים היא "קהילה בעלת פרופיל רב בעייתי", לרבות קשיים במציאת תעסוקה, קשיי תקשורת, אלימות במשפחה וצפיפות דיור. הם אינם זוכים לטיפול רפואי מלא, ורבים מהילדים סובלים מתחלואה גבוהה בשל תנאי התברואה.

בדוח הוזכרו גם מפגעים שונים הקשורים כולם למספרם הרב של המהגרים בדרום העיר: הזנחה בחצרות, קריסת מערכות ביוב כפועל יוצא של פיצול דירות, צפיפות דיור עד חשש לבעיות סניטריות קשות, ועוד.

הדוח הקשה הוגש שלשום (א') להנהלת מועצת עיריית תל אביב. בדיון שנערך בעניין נדון, בין היתר, מצבם הגרוע של ילדי הזרים. 770 תלמידים לומדים בבתי הספר בעיר, רובם בדרומה, ועוד כ-1,400 ילדים שוהים כל היום במסגרות ה"בייביסיטרים" (מעונות צפופים בתוך דירות).

צפיפות בטיפת חלב

שלמה מסלאוי, חבר מועצת העירייה, מבקש לקרוא לדברים בשמם: "הילדים שלהם נמצאים בכלובים. הם קוראים לזה בייביסיטר ואני קורא לזה כלובים, שנמצאים בהם כל היום עד הלילה. אני חס עליהם".

עוד עולה מהדוח כי נכון לחודש יולי 2010, טופלו בטיפת חלב יותר מ-1,600 תינוקות ופעוטות ממשפחות של זרים. מסלאוי: "הבעיה היא שבטיפת חלב, למשל, נוספו מאות ילדים אך לא נוסף אף תקן. זה פוגע גם בילדים הזרים וגם בילדים המקומיים. אותו דבר בחינוך - מגיעים ילדים שחסרות להם מיומנויות למידה בסיסיות. לא למדו לשבת על כסא, לאחוז בעיפרון, עם חסכים רגשיים קשים ותסמונות פוסט טראומטיות, ילד שלא מקשיב זה כמובן מפתח לאלימות".

- מה אתם דורשים?

"אנחנו דורשים תקציבים ומשאבים, לעבות את הקיים מבחינת תשתיות. ממשלת ישראל היא שחטאה בעניין של כניסת המסתננים והיא שצריכה לשלם את זה. ברור שהשכונות היותר חלשות הן אלה שנפגעות, הרי אלה אנשים שעובדים בעבודות כפיים - לוקחים שלושה סודנים במקום אם חד-הורית שעבדה במשק בית. הם מוכנים לעבוד מהבוקר עד הלילה בחצי מחיר".

- מה אתה מציע?

"ההחלטה שהתקבלה שלשום היא שראש העירייה חולדאי, ממלא מקומו מתן וולוך ואנוכי נוביל את העניין הזה מול הממשלה, ונדרוש תקציבים. אני מציע לקחת קבוצה של מאות ילדים ולהעביר אותם לצפון תל אביב - כך שהנטל יתחלק אחרת. יש אפשרות גם לקחת חלק מהמסתננים ולהעביר אותם באופן מסודר לקיבוצים. לקיבוצים זה יהיה טוב כי תהיינה להם ידיים עובדות, אני חושב שכולם יכולים להרוויח מזה".