שוק ההנפקות בתנופה: כלל חיתום המשיכה להוביל ב-2010

עיקר התנופה בגיוסי אג"ח בדירוג גבוה ■ ב-2010 גוייסו כ-40 מיליארד שקל באג"ח, אך הנפקות האקוויטי מדשדשות ■ בשנת 2009, לשם השוואה, גויסו כ-29 מיליארד ש' בלבד

השנה עדיין לא הסתיימה, אולם כבר כעת ניתן לסמן את 2010 כשנה של המשך מגמת השיפור בשוק החיתום, לפחות בכל האמור להנפקות אג"ח קונצרניות בדירוג גבוה. מגמה זו החלה כבר ב-2009, עם הפשרת שוק ההנפקות לאחר הקיפאון שהיה מנת חלקו ב-2008.

מתחילת השנה גייסו החברות בשוק ההון המקומי למעלה מ-46 מיליארד שקל. מדובר בעלייה של כ-50% לעומת 2009, שבה גויסו כ-29 מיליארד שקל. מרבית הסכום השנה, כ-40 מיליארד שקל, גויס באיגרות חוב, בעיקר באמצעות חברות בעלות דירוג אשראי גבוה.

בשוק הנפקות האקוויטי גם כן נרשמה התאוששות, אך שוק זה רחוק מלהיות לוהט. לא מעט הנפקות נדחו או בוטלו בהיעדר ביקושים, אחרות נזקקו לתמיכה מסיבית מצד מקורבים של בעל השליטה המנפיק, כדי לצלוח את מבחן הגיוס. בסה"כ, כ-6 מיליארד שקל (לא כולל זכויות והנפקות פרטיות) גויסו השנה בהנפקות ציבוריות של מניות, זינוק משמעותי לעומת השנה שעברה, שבה נרשמו גיוסי הון של כ-400 אלף שקל.

כלכלני חברת החיתום רוסאריו קפיטל, שבניהול נגה קנז, אשר אספו את הנתונים, מציינים כי גיוסי החוב בשוק, שעלו ב-40% ביחס לשנה שעברה, התרכזו בעיקר בבנקים ובחברות הביטוח. הללו גייסו השנה 18 מיליארד שקל, לעומת 10 מיליארד שקל ב-2009.

עוד עולה מן הנתונים כי הקבוצות הגדולות במשק, היו דומיננטיות גם בגיוסי החוב. חברות מקבוצת אי.די.בי. שבשליטת נוחי דנקנר גייסו כ-2.7 מיליארד שקל; חברות מקבוצת דלק שבשליטת יצחק תשובה גייסו כ-2.5 מיליארד שקל; אלביט מערכות גייסה חוב לראשונה בתולדותיה בהיקף של כמיליארד שקל; וחברות הנדל"ן מקבוצת פישמן גייסו כ-570 מיליון שקל.

גיוסי ההון לעומת זאת, התרכזו בעיקר בסקטור הנדל"ן, שגייס כ-4.3 מיליארד שקל. בסקטור זה ניתן לציין את הנפקת עזריאלי - הנפקת האקוויטי הגדולה בתולדות שוק ההון המקומי, שגייסה כ-2.5 מיליארד שקל בהנפקה ראשונה של מניותיה לציבור .

ברוסאריו מציינים עוד כי בדומה לשנת 2009, גם השנה נשמרה המגמה של גיוסי אג"ח בעיקר בחברות בעלות דירוג אשראי גבוה. כ-17 מיליארד שקל, המהווים כ-41% מסך הגיוסים, בוצעו על ידי חברות בקבוצת ה-AA, וכ-15 מיליארד שקל נוספים, המהווים כ-40% מהגיוסים, בוצעו על ידי חברות בקבוצת ה-A.

כמו כן עולה מנתוני רוסאריו כי חברות רבות בחרו לגייס באמצעות הרחבת סדרות קיימות. כ-50 גיוסים נעשו בדרך זו, לעומת 30 בשנה הקודמת. "חלק מהמגמה מוסברת על ידי התאוששות השוק בשנת 2009, מה שאפשר לחברות רבות לשוב ולגייס חוב נוסף בסדרות שמשך החיים שנותר להן הוא עדיין ארוך. בדרך זו ניתן לבצע גיוס מהיר ובהיקפים משתנים, התואמים את ההעדפה של המשקיעים לסדרות גדולות ונזילות" מסבירים ברוסאריו.

כלל חיתום ממשיכה להוביל

לצד הנתח המהותי של גיוסי חברות בעלות דירוג גבוה, בשנה החולפת נרשמה גם מגמה של גיוסים בחברות ללא דירוג כלל. כך, כ-4 מיליארד שקל גויסו בחברות כאלה (ביניהן דלק אנרגיה, צור שמיר, ביטוח ישיר, חלל תקשורת ועוד), לעומת כ-400 מיליון שקל בלבד ב-2009. כ"פיצוי" על היעדר הדירוג, סיפקו החברות התניות פיננסיות ושעבודים שונים.

מבחינת פעילות החתמים בשוק, לא הרבה השתנה מהשנה שעברה. כלל חיתום ממשיכה לשמור על מובילות, בכל פרמטר שנמדד. חברת החיתום של צחי סולטן (המשמש גם כיו"ר) ובניהולה של טל רובינשטיין, השתתפה בכ-150 הנפקות, מתוכם 56 כחתם מוביל, בהיקף כספי של כ-12 מיליארד שקל.

אחריה בפער לא גדול, חברת החיתום פועלים אי.בי.אי. שבבעלות בית ההשקעות אי.בי.אי, בנק הפועלים ורונן צלניר, ובניהול ארז גולדשמידט. פועלים אי.בי.אי. הובילה 50 עסקאות בהיקף של כ-10.5 מיליארד שקל.