חזקיהו: "לא ננקוט צעדים דרסטיים בשוק המשכנתאות"

(עדכונים שוטפים) - רוני חזקיהו, המפקח על הבנקים היוצא, מזהיר את הבנקים: "יום אחד היצע דירות יהיה גדול מהביקוש; אין מצב שזה לא יגיע"

ביום חמישי יחתום רוני חזקיהו, המפקח על הבנקים, את כהונתו בת 4 השנים בבנק ישראל. חזקיהו, שלזכותו נזקפת בשיעור לא קטן איתנות המערכת הפיננסית בישראל גם בתקופת משבר האשראי ומפולת 2008, התייצב גם מול בועת מחירי הדירות כאשר החל להקשיח את תנאי המשכנתאות ביולי האחרון, מהלך שנמשך עד היום כמעין "מבצע מתגלגל" של בנק ישראל.

הבוקר (ג') מכנס חזקיהו מסיבת עיתונאים במשכן בנק ישראל בת"א, שעומדת בסימן פרידתו מהבנק. מכאן הוא ימשיך לתקופת צינון בת שנה ולאחר מכן ישתלב בסקטור הפרטי.

"זו הייתה תקופה שבה המשק כולו למד וראה מה שקרה בעולם והפיק לקחים", אמר חזקיהו בתחילת דבריו. "מצאנו שיש לנו מערכת בנקאית רווחית מאוד שנהנית מ-4-5 שנים של צמיחה מואצת. מאחר והמצב היה טוב, עשינו השוואות בינלאומיות ויצאנו בתוכנית לחיזוק המערכת הבנקאית בראיית פני עתיד. הצבנו יעד הלימות הון של 12% והמהלך הזה יצר - יחד עם מהלך אימוץ כללי באזל II - תשתית להתמודדות עם משבר עתידיים".

חזקיהו דיבר על הצעדים בהם נקט במהלך המשבר הגלובלי של 2008, ובכללם הגברת הפיקוח על הנכסים המסוכנים שלהם בחו"ל, ואמר: "השגנו את הדבר הכי חשוב שבארה"ב ניסו להשיג אותו בעלות גבוהה של הזרמת כספים, וזה החזרת האמון. גם בארה"ב ראו את הבעיה של הסאב-פריים ולאן הולכת המערכת - אך לקח זמן עד שפעלו. לקח ראשון להתמודדות עם משברים הוא שאתה צריך להיכנס בצורה אקטיבית לפעולות ולא רק להשגיח".

"יום אחד היצע הדירות יהיה גדול מהביקוש"

חזקיהו פירט את הפעולות המרכזיות של הפיקוח על הבנקים בתקופת כהונתו, ובכללם חיזוק ניהול הסיכונים, חיזוק הלימות ההון, טיפול בסיכונים ספציפיים וחיזוק הממשל התאגידי. כאשר נשאל על ידי "גלובס" לסוגיית הדחת יו"ר בנק הפועלים לשעבר דני דנקנר, אמר חזקיהו: "זה גם כחלק מהפעולות שעשינו בחיזוק הממשל התאגידי". הוא התייחס למשבר קריסת חברת הבנייה חפציבה והזכיר שהודות לבנק ישראל הועברו 300 מיליון שקל לידי המנהל המיוחד שטיפל בפרויקטים של חפציבה, כך ש"רוב הנפגעים קיבלו או את כספם או את דירתם", לדברי חזקיהו.

את חזקיהו יחליף סגנו, דודו זקן, שצמח בבנק ישראל. "יש לנו קאדר ניהולי מצוין של אנשים שהגיעו ב-2007 לעמדת ניהול והיום - בתחילת 2011 עוד מעט - הם עושים את העבודה מצוין", ציין חזקיהו. "ההשתלבות של הצעירים מביאה אותנו לסטנדרטים גבוהים של עבודה". בהמשך הוא ציין לשבח את זקן ואמר: "אני עוזב בהרגשה טובה; יהיה לנו מפקח מצוין על הבנקים".

בימים אלה ניצב שוק המשכנתאות במוקד עקב בועת מחירי הדירות, וחזקיהו התייחס לכך כשדיבר על הסיכונים האורבים למערכת הבנקאית ולמשק הישראלי: "בעולם ישנה התאוששות מסוימת מהמשבר העולמי, אך היא מאוד איטית ואנחנו כמשק החשוף לסיכונים הבינלאומיים צריכים לקחת את זה בחשבון.

"במבט קדימה, יש סיכון לבנקים ולמשק - זה טמון בפעילות שלהם בחו"ל ובפעילות של הלקוחות שלהם בחו"ל. יש גם סיכונים מקומיים. הגידול באשראי היה בעיקר בשוק הנדל"ן. אסור להסתנוור מהנתונים; זה שאומרים שאין היום פיגורים במשכנתאות זה בסדר אבל הסיכון גדל. גם אם כל משכנתא בפני עצמה היא מצוינת ונעשתה בשמרנות, היווצרות בעיות בכלל המשכנתאות יכולה לסכן את כל המערכת. חשוב להבין שהיצע הדירות יגדל ואנחנו רואים היום פעילות להגדלת ההיצע. יום אחד ההיצע יהיה גדול יותר מהביקוש. זה יגיע, אין מצב שזה לא יגיע. בעוד שנתיים-שלוש לא נהיה באותה עקומה של ביקוש והיצע כמו היום".

"מחירי הדירות צריכים להדאיג את הציבור"

כאשר נשאל חזקיהו על עתידו של שוק הדיור, ענה: "ישנם סימנים של התקררות אך קשה לומר אם זה שינוי מגמה. אנחנו מסתכלים על נתוני הלמ"ס; זה האינדיקטור שלנו". כידוע, נתוני הלמ"ס מראים על עלייה עקבית במחירי הדירות בשנתיים האחרונות, לעומת נתוני משרד האוצר שמראים על ירידה במחירים בחצי השנה האחרונה.

חזקיהו דיבר גם על הגבלת המשכנתאות והקושי שהדבר יוצר לזוגות צעירים לרכוש דירה, ואמר כי "מה שצריך להדאיג את הציבור זה לא אם הוא משלם עוד 0.5% במשכנתא או לא - כי ממילא הוא ישלם יותר כשהריבית תעלה; מה שצריך לעניין את הציבור זה המחיר של הדירה. אנחנו מנסים למנוע את עליית מחירי הדירות וזה הרווח של האנשים. מנסים למנוע התפוצצות של בועה שתפגע באנשים".

כאשר נשאל חזקיהו איזה יעד מנסה בנק ישראל להשיג בשוק המשכנתאות ומדוע הצעדים בהם נקט עד כה לא הניבו תוצאות מהותיות בשטח עד כה, ענה: "אין לנו יעדים של כמה משכנתאות צריכות להיות בחודש - 2 או 3 או 4 מיליארד שקל - אבל אנחנו רואים את המגמות ולא מסתכלים מדי חודש בחודשו. צריך להבין שהפעולות שלנו מוגבלות ונועדו לתת זמן למערכת האחרת לפעול בתחום ההיצע. הזמן הזה שאנחנו קונים מאפשר לפעול בתחום ההיצע. ברגע שיהיה שיווי משקל בין ההיצע לביקוש - אנחנו לא נצטרך להתערב".

חזקיהו התייחס גם לאפשרות של משבר משכנתאות בישראל כאשר הריבית תחזור לרמות נורמליות, וציין כי "המערכת הבנקאית מאוד שמרנית ואני לא חושב שיהיה משבר משכנתאות בישראל. הסיכון שנשקף מהסטנדרטים למשכנתאות הוא לא גבוה. אותנו מטרידה בעיה מערכתית, שבה שוק הדיור עולה באחוזים רבים".

בתשובה לשאלת "גלובס" האם בבנק ישראל שוקלים להטיל הגבלות חמורות על משכנתאות בריבית משתנה (צמודות לפריים) ענה חזקיהו: "אין לנו כוונה לנקוט צעדים דרסטיים. בשלב זה אנו מוציאים את האוויר לאט לאט. רק אם נראה שהמשבר יחריף ואנו בדרך לפיצוץ - ננקוט צעדים דרסטיים".