למרות המתיחות: תושבי עזה אוהבים את הפרי הישראלי

הנתונים של ארגון מגדלי הפירות מראים כי חלה עלייה דרמטית של 25% בהעברת פירות מישראל לעזה בשנת 2010 ■ היקף המכירות עתיד להסתכם בכ-100 מיליון שקל

המתיחות מהשבועות האחרונים ברצועת עזה, עם התגברות הירי לעבר ישראל וניסיונות ארגוני הטרור לפגוע בכוחות צה"ל, מעלה את רף הדאגה גם בקרב מגדלי הפירות הישראליים: בחסות השקט היחסי מהחודשים האחרונים, הקשרים שלהם עם סוחרי עזה הנשלטת בידי חמאס פורחים, וכל הידרדרות ביטחונית מסכנת את הפריחה השברירית הזאת.

הנתונים של ארגון מגדלי הפירות מלמדים כי 2010 ננעלת בסימן של עלייה דרמטית בשיעור 25% בהעברת פירות לשווקים בעזה. היקף המכירות עתיד להסתכם בכ-100 מיליון שקל.

תושבי עזה, כך עולה מנתוני הארגון, אוהבים את הפרי הישראלי, בעיקר אבוקדו, מנגו, תמרים, תפוחים ובננות. האטרקטיביות של הפרי הישראלי עולה ברחבי הרצועה, בעיקר על רקע דעיכת ענף גידולי הפרי ברחבי עזה והביקוש המתעורר בה לפרי איכותי, ביחס לזה שמבריח חמאס באמצעות מנהרותיו שלאורך הגבול עם מצרים. וזאת בנוסף להאמרת מחיריהם בשל דמי תיווך גבוהים שגובים פעילי המנהרות והמבריחים.

כ-50 אלף טונות של פירות הועברו ב-2010 לרצועה. העברות אלה גברו מאז אירועי הדמים שבמשט הטורקי בחודש מאי האחרון, אשר הגבירו את הלחץ הבינלאומי על ישראל להקל במדיניות הכנסת סחורות לעזה. הכנסת הסחורות נעשית כעת רק דרך מעבר כרם שלום שבדרום הרצועה.

"הקשרים בין מגדלי הפירות הישראלים לסוחרים בעזה מתהדקים בחודשים האחרונים נוכח העלייה בביקוש לפירות ועל רקע מדיניות מקלה שמקיים בנושא זה מתאם פעולות הממשלה בשטחים, האלוף איתן דנגוט", אמר ל"גלובס", מנכ"ל ארגון מגדלי הפירות, אילן אשל.