לאחר מאמץ לילי: בוטלה השביתה ברשויות המקומיות

(עדכון) - בתום דיונים בהשתתפות רה"מ, שר האוצר, שר הפנים וראשי השלטון המקומי הושג הסכם לפיו יקבלו הרשויות תוספת תקציבים ותיבחן מדיניות הגבייה בתחום המים

בתום מו"מ לילי שהתקיים הלילה בהשתתפות ראש הממשלה, שרי האוצר והפנים, יו"ר מרכז השלטון המקומי שלמה בוחבוט ויו"ר פורום 15 הערים הגדולות, ראש עיריית תל אביב רון חולדאי - הושג הסדר בין הצדדים שימנע את השביתה שתוכננה להבוקר.

על פי ההסכם, יזכו הרשויות לתוספת תקציבית של כ-850 מיליון שקל שתוקדש לנושאי רווחה וחינוך. כמו כן ישופו הרשויות על הסכמי השכר.

בנוסף, הוסכם כי תוקם ועדה שתפחת את האפשרות להפחית את מחירי המים ולהוריד את המע"מ על מצרך בסיסי זה. הוועדה שתקום תתבקש להגיש מסקנותיה תוך 45 יום.

לאור ההסדר, יתפקדו היום כל השירותים העירוניים ברחבי הארץ כסדרם,לרבות מערכת החינוך.

הרקע: הפגנות כנגד מחירי המים בכל רחבי הארץ

כזכור, בשבועות האחרונים חסמו ראשי הרשויות כבישים במחאה על מחירי המים, נשאו נאומים בגנות הקיצוץ בחינוך ואיימו להפוך את הרחובות.

בהודעה ששיגרו אמש (ש') הודיעו ראשי הערים כי החל מהבוקר לא יינתן שירות במוקדים העירוניים, לא תהיה קבלת קהל, לא תיאסף אשפה ברחובות, לא יינתנו דו"חות חניה ולא יטופלו מקרים במחלקות הרווחה. הודגש כי השביתה תקיף את כל המועצות המקומיות בכל המגזרים. השביתה צפויה הייתה לפגוע גם במערכת החינוך, כאשר מאבטחים ושרתים נקראו שלא להגיע לעבודתם.

על פי ראשי הרשויות, בשנת 2002 עמדו תקציבי החובה בשלטון המקומי על 3.4 מיליארד שקל - וכיום, במקום שיעמדו על סך של 4.2 מיליארד שקל הם עומדים על 2.4 מיליארד בלבד.

כזכור, בשבוע שעבר תקפו ראשי הרשויות באופן חריף את רשות המים ואת הממשלה בנושא מחירי המים שהתייקרו פי 3 וטענו כי המדינה משקיעה בתאגידים מנופחים, במשכורות ובלשכות של פקידים בתחום המים במקום לדאוג לחינוך, לרווחה ולסיבסוד של מוצרי בסיס.

באוצר זועמים: "בוחבוט לא רוצה למצוא פיתרון"

בתגובה להודעת הרשויות, טענו אמש גורמים במשרד האוצר כי "לבוחבוט (יו"ר מרכז השלטון המקומי - א.פ.) אין כל רצון למצוא פיתרון והוא רוצה להשבית את הרשויות ולגרום נזק לציבור בכל מקרה".

לדבריהם, פעמיים בימים האחרונים ביטל בוחבוט פגישות שנקבעו לו עם ראש אגף התקציבים במשרד האוצר והביע אמש בפגישה עם גורמים באוצר עמדות תוקפניות וקיצוניות משמעותית יותר מכל ראשי הרשויות האחרים, אשר כן ביקשו למצוא פיתרונות מעשיים למשבר.