ניצחון לאטיאס: ועדת השרים אישרה סבסוד משכנתאות בפריפריה

הסבסוד מיועד לזוגות הרוכשים דירה ראשונה בבית משותף ■ משרד השיכון יסבסד 800 שקל בחודש בהיקף כולל של 140 אלף ש' באזור עדיפות לאומית א', ו-475 שקל בחודש עד 90 אלף שקל באזור עדיפות ב' ■ משרד האוצר: מתנגדים לסבסוד, יגרור עליית מחירי הדירות

ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה הבוקר (ב') את הצעות החוק לסבסוד משכנתאות לזוגות צעירים שירכשו דירה בפריפריה. כפי שסוכם בשבוע שעבר עם ש"ס לקראת אישור תקציב המדינה, תמכה הבוקר הממשלה בהצעות החוק של ח"כ יצחק ועקנין (ש"ס) ובהצעה מקבילה של חברי יהדות התורה: ח"כ משה גפני, מנחם אליעזר מוזס ואורי מקלב.

על פי ההצעות, יסובסדו המשכנתאות לזוגות צעירים בפריפריה כך שכל זוג צעיר הרוכש דירה ראשונה בחייו בבניה רוויה (בתים משותפים). ההצעה קובעת כי משרד הבינוי והשיכון יסבסד 800 שקל בחודש בהיקף כולל של 140 אלף שקל באזור עדיפות א', ובאזור עדיפות לאומית ב', 475 שקל בחודש, עד היקף של 90 אלף שקל.

מטרת השתתפות המדינה בהחזר המשכנתאות החודשי של רוכשי הדירות בפריפריה, נועדה לסייע לזוגות צעירים לרכוש דירה ולעודד הגירה חיובית של אוכלוסייה צעירה לפריפריה וכדי לעודד בנייה רוויה באזורים אלה.

על פי החלטת ועדת השרים לענייני חקיקה, הממשלה תתמוך בקריאה טרומית בהצעות, אולם המשך החקיקה יעשה בתיאום עם המשרדים הרלוונטים: השיכון וראש הממשלה. ביום רביעי תובא ההצעה לקריאה טרומית בכנסת.

מדובר בהצעות חוק פרטיות שהוגשו במקביל להצעת חוק ממשלתית שיזם שר הבינוי והשיכון, אריאל אטיאס, על מנת לזרז את אישורה, לאחר שהצעתו של אטיאס הגיעה למבוי סתום מול משרד האוצר. אטיאס ביקש להעביר את ההצעה במסגרת הצעת חוק ההסדרים, אולם משרד האוצר סירב לקדם אותה. לאור זאת, היא הועברה לדיון בועדת השרים לענייני חקיקה.

בשבוע שעבר התייחס אטיאס להחלטת הממשלה לקדם את הצעת החוק, ואמר ל"גלובס", כי "בשנה האחרונה ניהלתי מגעים רצופים עם משרד האוצר ומשרד ראש הממשלה כדי שמשרד הבינוי והשיכון יסבסד מתקציב המשכנתאות שלו על מנת להקל על זוגות צעירים שנאנקים תחת עול המשכנתאות, כצעד משלים להגדלת היצע הקרקעות שאנחנו משווקים בהיקף של כ-30 אלף יחידות דיור בשנה. חובתה של ש"ס כמי שהדגל החברתי חשוב לה, ושמחזיקה בתפקידים הרלוונטים בתכנון ובבנייה להיאבק למען הזוגות הצעירים למרות שאין צורך בחקיקה, מחוסר ברירה פניתי לחקיקה פרטית על מנת שזה יהווה מנוף לגיבוש הסדר בינינו לבין האוצר ואני מאמין שזה מה שיהיה בסוף".