כל תחנות ששניסקי

ארוכה הדרך של הדו"ח עד להפיכתו לחוק, ובדרך תחנות, שבכל אחת ינסו לקבור אותו

1. שרים נגד האוצר

דו"ח ששינסקי יצא היום מהקן החמים של משרד האוצר לדרך ארוכה ומסוכנת, שתסתיים במקרה הטוב בעוד כשנה. דוחות רבים ולא פחות חשובים מזה הנושא את שמו של פרופ' איתן ששינסקי יצאו לדרך במסיבות עיתונאים חגיגיות ועקבותיהם אבדו אי שם.

האם מצפה לדו"ח גורל טוב יותר מזה של רבים כל-כך מקודמיו?

ההתחלה אינה מבשרת טובות: חוות דעת המיעוט של לנדאו צפויה להיות מונחת על צווארו של הדו"ח כמשקולת שתאיים להטביע אותו בכל רגע של הפגנת חולשה. בדיעבד, ייתכן מאוד ששטייניץ יצטער על כך שלא הסכים להחריג מהדו"ח את מאגר תמר.

התחנה הבאה היא אישור הממשלה. אחריה תעבור הצעת החוק לוועדת השרים לחקיקה ומשם תגיע לכנסת להליכי חקיקה. בכל אחת מהתחנות האלה ימתינו לדו"ח גורמים שינסו לקבור אותו, לעקר את מסקנותיו או לרכך אותן. ברקע עומדת ליזמים האפשרות לפנות לבית המשפט, כשבאמתחתם חוות דעת אוהדות של בכירי המשפטנים בישראל.

2. שטייניץ עם הציבור?

יחסי הכוחות בממשלה אינם נראים מעודדים לפי שעה. מרגע לידתו יש לדוח הזה רק פטרון אחד, שר האוצר, שקשר את גורלו הפוליטי בגורל הדוח. במחנה האויב נמצאים כבר ארבעה שרים לפחות: שר תשתיות, עוזי לנדאו; השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן; שר החוץ, אביגדור ליברמן, והשר יוסי פלד.

ראש הממשלה שותק ושתיקתו אינה מבשרת טובות מבחינת שר האוצר. שטייניץ מתכנן לקבל תמיכה ציבורית מאסיבית ומקווה שהתקשורת תסייע לו במלאכה, בסיוע יועץ תקשורת, שהאוצר מתכוון לשכור במיוחד לצורך כך. הציבור, כך מקווה שר האוצר, לא יוותר על המיליארדים המגיעים לו ממאגרי הגז.

האם התמיכה הציבורית תספיק לשטייניץ כדי להתגבר על יריביו? כל עוד המאבק התנהל בין שר האוצר לבין היזמים - "הטייקונים" כהגדרת שטייניץ ותומכיו - היה נדמה שידו של שר האוצר על העליונה. החשש להיתפס בציבור ובחלק מהתקשורת כ"מגן הטייקונים" הרתיע שרים מלסייע לתשובה ולשותפיו. אבל בשבועות האחרונים המצב החל להסתבך.

זה התחיל באובדן עסקת הענק של החברה לישראל, שנפלה כפרי בשל לידיו של ספק הגז המצרי ונמשך בקמפיין המשקיעים הפרטיים, שהציג את שטייניץ כאויב הציבור. בדיון שנערך בוועדת הכלכלה של הכנסת לפני שלושה חודשים התנגדו לששינסקי רק חברי הכנסת של ישראל ביתנו. בדיון בשבוע שעבר הצטרפו אליהם מרבית חברי הכנסת של הליכוד.

3. שמונה שנים = "נצח"

הניסיון מלמד שגם אם יאושר הדו"ח בסופו של דבר ויהפוך לחוק, אין כל ודאות שייושם. לפחות שמונה שנים יחלפו עד שהשותפים בתמר יתחילו לשלם מס.

בפוליטיקה הישראלית מדובר בנצח. המהלך היחיד ששטייניץ יכול להעביר בקדנציה הנוכחית שלו הוא ביטול ניכוי האזילה. לשם כך אין צורך לחוקק חוק חדש ודי באישור של ועדת הכספים. ייתכן מאוד שזה גם יהיה הישגה היחיד של ועדת ששינסקי.