ששינסקי: "קראו לי ללכת לעזה אך ידעתי שיש לי משימה גדולה"

פרופ' איתן ששינסקי לגלי צה"ל: "שר האוצר לא ניסה כהוא זה להשפיע על עבודת הוועדה" ■ מנכ"ל נובל אנרג'י: "מתנגדים לכל שינוי רטרואקטיבי בתגליות 'תמר' ו'מרי-B'"

איתן ששינסקי, יו"ר הוועדה לבחינת תמלוגי הנפט והגז במדינת ישראל, אמר הבוקר
(ג') בראיון לגלי צה"ל כי הוא מרגיש שעשה עבודה חשובה עבור מדינת ישראל בבחינת תמלוגי המדינה בהכנסות העתידיות מתגליות הנפט והגז.

"הבוקר אני כבר לא עובר על העיתון לראות מה כתבו עלי", אמר ששינסקי בבדיחות דעת. עם זאת, הוא הדגיש כי "גמרנו בשלב זה אבל יש עוד דברים שאנחנו צריכים לעשות".

ששינסקי תיאר את הקמפיין המאסיבי נגדו ונגד עבודת ועדת ששינסקי: "זה התחיל בירייה בכל התותחים מעצם הקמת הוועדה. בשלב הראשוני ניסו, במסגרת הקמפיין, לעורר רגשות לאומניים בהקשר של הגז הערבי-מצרי. אמרו שאשתי, שפעילה בקרן החדשה, גורמת לי לניגוד עניינים. נשארו לי שלטים בבית 'שוקרן ששינסקי' ו'ששינסקי לך לעזה'".

ששינסקי הדגיש, עם זאת, כי לא עברו את הגבול של טלפונים בלילה אבל ציין כי קיבל דואר שיטנה במייל האלקטרוני. "כתבו הרבה דברים, בלשון בוטה וגסה, אבל אפשר להתמודד עם זה", הוסיף יו"ר ועדת ששינסקי.

לשאלה האם היו ניסיונות להגיע אל חברי הוועדה בדרכים בלתי פורמאליות ענה ששינסקי כי "כן, וזה לגיטימי. חברות הגז פנו אליי ואל חברי ועדה אחרים וניסו לדבר איתנו על העמדות אבל לא ניסו להציע לי שום דבר שאינו חוקי או טובות הנאה, שום תפקיד ושום דבר".

"משימה כלכלית - יהא המחיר אשר יהא"

- יש שלב שאתה מגיע למצב שאתה שואל למה הייתי צריך את התיק הזה?

"ידעתי מהרגע הראשון שיש פה משימה כלכלית בסדר גודל שאולי לא הייתה כמוה במדינת ישראל, יהא המחיר אשר יהא. לא הרבה פעמים נכונה לכלכלן הזדמנות להשפיע. אני מאוד מקווה שההמלצות ייושמו ואני מקווה שתרמתי".

ששינסקי המשיך ואמר כי "אני מסתכל על התהליך מעתה והלאה בעיניים פקוחות. ההמלצות עוברות לזירה הפוליטית וככה הדברים עובדים. מדברים הרבה על הון ושלטון וקשה להתמודד עם הסוגיה הזאת כי לקבוצת יזמי הגז יש הרבה כוח ואמצעים.

אני יודע שעל ראש הממשלה היו לחצים מכיוון חברות הגז, כולל מחו"ל, והוא עמד בהם ולא אמר שום דבר שמעיד על כך שהלחצים משפיעים עליו. אני לא ישבתי עדיין עם ראש הממשלה ואני מניח שאפגש. גם מבקר המדינה יגלה שלא נפגשתי איתו. עם שר האוצר נפגשתי אבל הן היו פגישות מנהליות. שר האוצר לא ניסה כהוא זה להשפיע על עבודת הוועדה".

לסיכום אמר ששינסקי: "אין לי הערכה פוליטית איך הדברים ייגמרו. כל הפוליטיקאים שהתבטאו נגד אפילו לא המתינו להמלצות הסופיות".

מנכ"ל נובל אנרג'י: ההמלצות אינן מקובלות עלינו

בתוך כך, מנכ"ל נובל אנרג'י צ'אק דייווידסון אמר בתגובה לדוח הסופי של ועדת ששינסקי, כי הוא מברך על ההקלות בהמלצות הסופיות, אך טוען כי גם המלצות אלו אינן מקובלות על נובל אנרג'י.

"לנובל טרם היתה הזדמנות להעריך את ההשפעה המלאה של המלצות הוועדה, אולם עמדתה העקרונית של נובל הינה כי היא מתנגדת לביצוע שינויים רטרואקטיביים בתנאים הפיסקליים החלים על מאגרים אשר נתגלו קודם להקמתה של הוועדה, כדוגמת 'תמר' ו'מרי-B', בהם כבר בוצעו השקעות ניכרות מתוך ההנחה כי התנאים הפיסקליים הקיימים ימשיכו לחול לגביהם", אמר דייווידסון.

הוא הוסיף כי "נובל שמחה על כך שהועדה בחרה כעת במדינות ה-OECD כבסיס השוואה, אולם רוצה לציין כי קיימת אי התאמה בין הממוצע של חלק הממשלה במדינות ה-OECD אליו מתייחסת הוועדה לבין הממוצע הסטטיסטי שחושב על ידי Cambridge Energy Research Associates, לפיו הממוצע במדינות הנ"ל הינו 44%. נובל הציגה את החישוב הנ"ל לוועדה והיא תתמוך בבדיקה עצמאית שתבחן את חוסר ההתאמה בקשר לנתון הנ"ל. בנוסף, נובל איננה מצליחה להבין מדוע חלק הממשלה בישראל צריך להיות גבוה יותר מחלק הממשלה במדינות כדוגמת ארה"ב ואנגליה, בהן השוק יציב ומפותח יותר בצורה ניכרת".