מנכ"ל בנק ירושלים: "עליית מחירי הדירות תיבלם ב-2011"

אורי פז מדבר על "בום גדול מאוד של התחלות בנייה" בעקבות הצפת השוק בקרקעות מינהל מקרקעי ישראל ■ ונוטלי המשכנתאות? הם ממשיכים לנהור לעבר אפיק הפריים

"אני לא רואה בשנת 2011 המשך עלייה במחירי הדירות ולהערכתי תהיה יציבות. הקבלנים עוד לא מורידים מחירים אבל כבר לא מוכרים דירות במהירות. יש רגיעה", כך מעריך מנכ"ל בנק ירושלים אורי פז בשיחה עם "גלובס" לגבי הצפוי בשוק הנדל"ן והמשכנתאות בשנת 2011.

"כעת אנחנו רואים בום גדול מאוד של התחלות בנייה, המינהל מנסה לזרז ולהקל והלחץ מתחיל לעשות את שלו", מוסיף פז.

- בעקבות השפל בריבית, המסלול המוביל במשכנתאות היה השנה הלוואות בריבית משתנה צמודה לפריים. האם אתם מתחילים לראות יותר לקוחות שמעוניינים לקבע את המשכנתה ולא להסתכן בעליית ריבית?

פז: "הלקוחות לא שינו את עמדתם. המחיר האטרקטיבי של הלוואה שצמודה לפריים מוביל את ההחלטות. הלקוח רואה מחיר זול בהלוואות בריבית משתנה ומתמקד בזה".

- האם זו לא אחריות הבנק להסביר ללקוח מדוע כדאי לו לקבע חלק ניכר מההלוואה?

"באתיקה המקצועית שלנו וכתפיסת עולם אנחנו מנסים להסביר ללקוח שכדאי לו לפזר, שייקח גם הלוואה קבועה וגם משתנה. אנחנו מסבירים לו את האפקט של עליית ריבית והשפעתה על ריבית משתנה. מצד שני, הריבית הקבועה זולה בראייה היסטורית, כך שאסטרטגית אנחנו מנסים לכוון את הלקוח - הלוואה ארוכה בריבית קבועה וקצרה בריבית משתנה.

"אנחנו מסבירים ללקוח שכשתעלה הריבית המשתנה הוא לא באמת יוכל להחליף בין מסלולים, כי כשירצה לקפוץ לריבית הקבועה היא כבר תהיה הרבה יותר יקרה. היום הריבית הקבועה אמנם יותר יקרה מהריבית השקלית אבל היסטורית ואבסולוטית היא זולה מאוד. צריך לבחון לא רק את הדלתא מול הלוואה שקלית אלא גם את המחיר האבסולוטי".

- האם עליית ריבית, שמשמעותה בין היתר לרוכשי דירות להשקעה שהשכירות תפסיק לשלם בקלות את המשכנתה, לא תחזיר לשוק עשרות אלפי דירות של משקיעים?

"הסיפור הגדול של השנתיים האחרונות היה הריבית הנמוכה שהביאה לכניסת משקיעים. בשיא התופעה שליש מהמשכנתאות היו לדירות להשקעה, שוק ההשקעות לנדל"ן התמלא בקונים מהמעמד הבינוני שלא היו בו בעבר. כל גברת כהן עם 600 אלף שקל שברה חסכונות וקנתה דירה להשקעה כי בגלל הריבית הנמוכה לא היה לה כדאי להחזיק כסף בחסכונות ובפק"מ.

"אבל החבר'ה האלה התחילו בחצי השנה האחרונה להתמעט. אם הריבית תתחיל להגיע לסביבת 4%-4.5%, חלקם עשויים לראות את משוואת העלות תועלת מתהפכת ועשויה להיות יציאה של דירות בחזרה לשוק".

- מחקר של בנק ישראל קובע שהריבית היא פרמטר מרכזי בעליית מחירי הדירות. האם הבנק לוקח בחשבון את האפשרות שעלייה משמעותית בריבית עשויה להוביל לירידה משמעותית במחירי הדירות? האם התרחיש הזה מוסבר ללקוחות?

"הלקוח זקוק לבית לגור בו וערך הדירה העתידי פחות רלוונטי מבחינתו. המיקוד המרכזי בדיאלוג עם הלקוח הוא 'בוא נראה איך אתה יכול לעמוד בהחזר החודשי'. על מנת להתאים לו את המשכנתא בודקים את ההחזר שיעמוד בו בצורה הכי טובה. אבל כשלקוח צריך דירה ויגור בה 20 שנה, הרווח ההוני לא קריטי".