כך מזניחה הממשלה ענף הנדל"ן: מינויים בכירים מתעכבים

בדיקת "גלובס": תפקידי מפתח ממשלתיים שאמורים לדאוג לענף הנדל"ן אינם מאוישים, ואפשר שלא יאוישו עוד חודשים ■ הסיבה: ניהול כושל, בטלנות, עימותים וחוסר אחריות

ענף הנדל"ן מצוי במצב של הזנחה: מחירי הדירות איבדו שליטה; החוק החדש לתכנון ובנייה, המכונה "רפורמת המרפסות", תקוע משום שניסוחו הבעייתי והמגמות הפוליטיות שבו הביאו לריבוי התנגדויות; והרפורמה במינהל מקרקעי ישראל, שעברה בכנסת בקיץ 2009 והייתה אמורה להפוך את ממ"י לרמ"י (רשות מקרקעי ישראל), נתונה בוויכוחי עובדים על שינוי ארגוני, למרות מעורבות אישית לוחצת במגעים מצד ראש הממשלה, בנימין נתניהו.

כעת מתברר שנוסף על ההזנחה הנדל"נית הזאת, תפקידי מפתח ממשלתיים שאמורים לדאוג לענף אינם מאוישים, ואפשר שלא יאוישו עוד חודשים. אפשר לומר שהמצב הזה נובע משיבושים או ליקויים, אבל למעשה, מדובר בניהול כושל, בבטלנות ובמריחת זמן; בעימות בין אינטרסים זרים ובחוסר אחריות ואכפתיות של בכירים במשרדי הממשלה. זוהי דוגמה לתרבות הקלוקלת של המכרזים ועדות האיתור שהשתרשה במקומותינו

מנהל מחוז מרכז בממ"י: מכרז מאוחר

המכרז לתפקיד מנהל מחוז מרכז של מינהל מקרקעי ישראל הוא החשוב בתחום הנדל"ן בשנים הבאות. לפני כמה שבועות סיים ישראל סקופ את התפקיד ולא מונה לו מחליף. מועד עזיבתו היה ידוע חודשים ארוכים, אבל בגלל עיכובים מול נציבות שירות המדינה המכרז הפנימי יצא רק לפני חודש, שנסגר לפני שבועיים, והוא מכרז שמתקיים באיחור וגורם בעיה בתפקיד וגם לאי-ודאות גדולה.

יש לדעת, הזוכה עשוי ליהנות מעוצמה אדירה לאחר שתיושם הרפורמה במינהל, שבמהלכה תהפוך ממ"י לרמ"י, וזאת משום שהתוכנית היא לאחד את ת"א והמרכז למחוז אחד. במחוזות אלה מתנהלת כ-70% מפעילות ממ"י בארץ, ומחירי הדירות בהם אינם נעצרים וגוררים עליות ברחבי הארץ. עם זאת, במכרז אין התייחסות לרפורמה ויש לשאול אם מי שייבחר בו יוכל להתמנות ללא מכרז לתפקיד המאוחד ברמ"י החדשה. אם לא, מדובר במכרז שתוצאותיו זמניות; אם כן, תמוהה עד חמורה העובדה שתנאי המכרז, שהוכתבו על ידי נציבות שירות המדינה, אינם דורשים תואר אקדמי בנושאי העיסוק.

המינהל, כהכנה ליישום הרפורמה, עסוק בתקופה האחרונה בגיוס כוח אדם מקצועי של עורכי דין ואדריכלים. כלומר, בעתיד הקרוב מאוד יעמוד עובד שאינו אקדמאי בכיר בראש הצוותים האקדמיים החשובים ביותר להגדלת היצע מתחמי הקרקע. העניין מסתבך אם נזכרים שמשה פופיק, שנחשב מי שהמכרז תפור למידותיו, ממלא זה יותר משנתיים תקן של ממלא מקום זמני למנהל מחוז ת"א הנוכחי בממ"י. הוא מונה לתפקיד ללא מכרז כאשר המנהל הקודם, ירון ביבי, מונה למנהל המינהל. במשך שנתיים אמרו שאין צורך במכרז, שהרי אוטוטו תיושם הרפורמה וייצא מכרז מאוחד לת"א והמרכז, אלא שהרפורמה לא רק שלא נכנסה והאיחוד לא נעשה, עכשיו מפרסמים מכרז למחוז המרכז, ולא ברור אם הוא יהיה בתוקף גם לאחר האיחוד. כך או כך, פופיק כבר הודיע שאינו מתמודד במכרז הנוכחי.

המתמודדים הבולטים לתפקיד מהמינהל הם מנחם לוי וארם מרגלית, המכהנים כסגנים למנהל מחוז מרכז; עו"ד נסים אברהם, היועמ"ש במחוז מרכז; אילן דגני, סגן מנהל אגף שיווק; אריאל מזוז מאגף החשבות; עמוס יוסף מאגף שיווק וכלכלה; ועזרא גרינבאום, סגן מנהל מחוז ירושלים.

השמאי הממשלתי הראשי: סחבת

במארס 2010 הודיע השמאי הממשלתי הראשי במשרד המשפטים, אייל יצחקי, על סיום תפקידו. במשרד המשפטים, שנראה כי רגילים בו לסחבת וגרירת רגליים, השתהו בבחירת ועדת איתור, וזו התכנסה בראשונה רק לפני חודש וחצי. כך קרה שיצחקי הסכים להאריך את כהונתו עד 31 בדצמבר 2010, ובחלוף המועד ובהעדר מחליף, הסכים להאריך, בשלב זה, עד 15 בפברואר 2011.

הכוח המכריע בוועדת האיתור של השמאי הממשלתי נתון בידי מנכ"ל משרד המשפטים, גיא רוטקופף, והמשנה ליועץ המשפטי לממשלה, שרית דנה, יו"ר מועצת שמאי מקרקעין שכתבה את החוק החדש והתקוע לתכנון ובנייה, שהובא על ידי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לכנסת.

כמה וכמה מתמודדים על התפקיד, אבל יש אחד שמדברים בו נכבדות - אוהד עיני, מנהל מדור השבחה בעיריית ירושלים, שסייע לדנה בפרק על היטל השבחה בחוק המוצע. בעיריית ירושלים כבר מחפשים זה זמן מחליף לעיני. עוד מתמודדים עמיחי עופל, השמאי הראשי בממ"י; רפי מרציאנו וזוהר שלפמן מאגף השמאי הממשלתי, וגם שני מועמדים מהשוק הפרטי - שמאי המקרקעין חיים מסילתי ודליה עסיס.

מקורבים לנושא סבורים כי דווקא המועמדים הבולטים והראויים לתפקיד לא הציגו מועמדות בעיקר מחשש שהתפקיד כבר "סומן".

לפני כשבועיים רואיינו המתמודדים על התפקיד, ואם לא תתעורר מחלוקת בין דנה לרוטקופף, המועמד הזוכה יוכרז בשבועות הקרובים, ויצחקי יאריך את כהונתו עד בחירת מחליפו.

מנציבות שירות המדינה נמסר כי "הליך ועדת איתור למשרת השמאי הממשלתי כבר נמצא בסופו ובימים הקרובים אמור להסתיים, ואז יחודש הליך המכרז לסגנו".

ראש מינהל התכנון: הוועדה הוקמה ברגע האחרון

תפקיד נדל"ני ממלכתי קריטי מעוכב נוסף הוא ראש מינהל התכנון במשרד הפנים. בספטמבר האחרון פרש שמאי אסיף. מועד הפרישה היה ברור וסגור, והיה גם ברור שלא ניתן לבקש ממנו - דבר שכבר הפך לרוטינה - להישאר "עוד קצת" שכן הוא קיבל תפקיד פרופסור בפקולטה לאדריכלות ובניין ערים בטכניון. למרות זאת, ועדת האיתור הוקמה רק שבועיים לפני פרישתו.

במשרד הפנים מינו ממלא מקום זמני - דורון דרוקמן, מנהל אגף תכנון ובקרה במינהל התכנון - אך בינתיים הסתבכה ועדת האיתור בעבודתה בגלל חשדות לפלילים נגד חבר הוועדה גבי מימון, מנכ"ל המשרד.

המשטרה, שהודיעה באחרונה על המלצה להעמידו לדין, חקרה את מעורבות מימון בטובת הנאה הנוגעת לפרויקט נדל"ן ביישוב יד בנימין. אם לא די בכך, הירוקים הגישו לבג"ץ עתירה נגד הרכב ועדת האיתור. בשבוע שעבר נקבע מועד הדיון הראשון בבג"ץ - 11 באפריל 2011.

במשרד הפנים מתעכבת גם בחירת מחליף לד"ר שוקי אמרני, הממונה על מחוז המרכז במשרד - המחוז הפעיל ביותר בשוק הנדל"ן הארצי. אף שכבר בסוף מאי הודיע על פרישתו, עם התמנותו לתפקיד המשנה למנכ"ל משרד הפנים, המשרד מתמהמה. אומרים שוועדת האיתור עובדת במרץ. בינתיים, אמרני הוא גם משנה למנכ"ל וגם ממונה מחוז מרכז.

סגן שמאי ראשי: מחכים למינוי השמאי הראשי

מועד יציאתו של בני לוי, סגן השמאי הממשלתי, לגמלאות היה ידוע וברור: 29 באפריל 2010. מאחר שתפקיד הסגן הוא סטטוטורי וחובה לאיישו, בשלב מסוים יצא מכרז פנימי לתפקיד, אבל אז החלה חרושת שמועות ומכתבים אנונימיים נשלחו אל נציב שירות המדינה. על פי השמועות, השמאי הראשי, אייל יצחקי, שלא היה חבר בוועדת המכרזים של המכרז הפנימי לתפקיד הסגן, התבטא באחד הכנסים נגד המכרז. לפי אותן שמועות, יצחקי תומך במכרז חיצוני, וזאת לאור תוצאות המכרז לתפקיד מנהל מחוז חיפה - שם נפסל המכרז הפנימי של אגף השמאי הממשלתי ויצא מכרז חיצוני, שבו זכה לבסוף אחד מעובדי האגף.

נציב שירות המדינה החליט שלמען הנראות יידחה המכרז לתפקיד הסגן עד למינוי שמאי ממשלתי ראשי חדש, והוא יהיה זה שיחליט על אופי המכרז לבחירת סגנו. כך קרה שבשלב ראשון הסכים לוי להאריך את כהונתו עד סוף דצמבר, ולאחר מכן שכנע אותו המנכ"ל רוטקופף להאריך אותה עד 31 במארס 2011.

על תפקיד סגן השמאי הממשלתי יתמודד בין היתר אור לוי, מבכירי העובדים בלשכת השמאי הממשלתי. לאור העובדה שטרם נבחר שמאי ראשי, לא ברור אם יושלם בשלושת החודשים הקרובים ההליך לבחירת הסגן. באותה מידה, לא ברור אם לוי יסכים לדחות שוב את מועד פרישתו.

מאגר השמאים: מכרז שהסתבך בתביעות

משרד החשב הכללי באוצר מוציא אחת לכמה זמן מכרז למאגר השמאים הממשלתי, שבו מאות שמאים מקבלים היתר לעבוד עם גופי הממשלה. במכרז הקודם, שיצא לפני חמש שנים, נבחרו שמאים לשלוש שנים. כשהגיע הזמן להוציא מכרז חדש, הוא נדחה עוד ועוד, ולבסוף הוא יצא באמצע השנה שעברה, אך הוא תקוע בגלל הסתבכויות, עימותים ואיום בתביעות משפטיות. תשתית המכרז הוכנה על ידי חברה חיצונית בהזמנת החשב הכללי ומשרד המשפטים.

מאות שמאים ומשרדי שמאים הגישו מועמדות ל 140 משרות, כלליים או ספציפיים, שיועסקו בין במחוזות קבועים ובין ברחבי הארץ. אולם בסיום המכרז, ופרסום שמות השמאים שנבחרו ושנדחו, עלו טענות קשות נגד המתווה שאומץ על ידי ועדת המכרז שבראשות גבי שוחט, סגן החשב הכללי, ונגד סדרת קריטריונים ש"עיוותו" את הניקוד ובכך גם את הבחירה.

מי שהקדימו ואיימו בפתיחת הליך משפטי קיבלו מסמך "תיקון" מיידי והוכנסו לרשימה. עשרות אחרים מצויים עדיין בהידיינות שמסתבכת והולכת. נכון להיום, משה דיין, היועץ המשפטי של משרד המשפטים, החבר בוועדת המכרז, מגבש חוות דעת בעניין. האם אכן קיימים עיוותים, איך ניתן לתקנם, כולל אפשרות לבטל את המכרז ואז לשקול אפשרות שגוף ממשלתי יקבע מי יהיו השמאים שלו, על פי קריטריונים משלו.

בינתיים, כרגיל, שמאים שנבחרו במכרז הקודם קיבלו הארכה לשנה, ובאחרונה לשנה נוספת.