"אלוהים ישמור אם תתפרץ בישראל מחלה וטרינרית"

סכנת כלבת חדשה מופיעה בישראל, אבל בשירותים הווטרינריים אין מי שיטפל בבעיה: השדרה הניהולית קרסה, ועדת המשמעת מושבתת והפקחים נגועים בחשש לניגודי עניינים

"אלוהים ישמור אם תתפרץ בישראל מחלה וטרינרית", אומר וטרינר ותיק בשירות המדינה. "השירותים הווטרינריים מרוסקים ולא יצליחו לטפל בבעיה החדשה של כלבת, כפי שעשו, למשל, בקדחת העופות בשנת 2006". מצב השירות הווטרינרי צריך לעורר דאגה אמיתית, כי בשנה האחרונה נכנס לארץ נגיף כלבת בעל אופי חדש. במקום מקרה או שניים בשנה של כלבת בשועל או בתן, נספרים עשרות מקרי כלבת ישירות בכלבים. מדובר בלהקות כלבי פרא מירדן ומסוריה, המדביקות להקות כלבי פרא מישראל.

מלבד סכנת הכלבת, הכלבים בלהקות הפרא טורפים יחמורים וצבאים. עד לפני כשנה בוצע ירי לדילול כלבי פרא על-ידי פקחי רשות הטבע והגנים, אך השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן, העביר את האחריות לטיפול בהם למשרד החקלאות, האחראי על השירותים הווטרינריים, אלא ששם לא בטוח שיש מי שיטפל בבעיה: משרות מפתח בשירותים אינן מאוישות, הפקחים נגועים בחשש לניגודיי עניינים ועדיין אין הצטיידות למשימה.

ועדת ביקורת המדינה של הכנסת, בראשות ח"כ יואל חסון, הייתה אמורה לקיים דיון מיוחד במצב השו"ט, אך הוא נדחה למועד לא ידוע. לשאלת "גלובס" מתי צפוי הדיון להתקיים, ענה חסון: "הנושא מצוי על שולחן הוועדה ועל שולחן מבקר המדינה, וייערך בו דיון בקרוב".

השירותים הווטרינריים (להלן שו"ט) הם חומת המגן מפני מחלות בעלי חיים, מגיפות ומזון קלוקל. יש להם יחידה האחראית לאכיפת החוק ומשטרה חקלאית - יחידת הפיקוח על הצומח והחי - הקרויה גם יחידת הפיצו"ח. ליחידה, המונה 70 עובדים, יש סמכות לעצור ולהחרים סחורות, והיא הוקמה כדי למנוע הברחות של תוצרת חקלאית ובשר מהשטחים לישראל וכדי לפקח על התרופות הווטרינריות ותקינות הטיפול התעשייתי והשינוע של בשר, דגים וביצים בישראל (בעקבות הסכמי פריז מ-1994 בין ישראל לרשות הפלסטינית).

המנהל מפקח על קרוביו

לאורך השנים הטילו שרי החקלאות לדורותיהם על היחידה משימות שאינן במנדט שלה, והיא פועלת יותר ויותר לטובת מועצות הייצור לחלב ולביצים, שהם גופים פרטיים. התוצאה: כמות עצומה של בשר מוברחת מהגדה המערבית לישראל. הבשר הקלוקל ברשתות המזון הגדולות שנחשף באחרונה הוא הוכחה מפחידה לכישלון היחידה.

יתרה מכך, רבים ביחידת הפיצו"ח מצויים בחשש לניגוד עניינים: במקביל לתפקידם האכיפתי הם גם בעלי נחלות ומנהלים משקים חקלאיים פעילים. בניגוד להוראות היועמ"ש לממשלה, לא נערכו עם אנשי היחידה הוותיקים הסדרי ניגוד עניינים. מי שאחראי לכונן אותם הוא היועמ"ש של משרד החקלאות, עו"ד ערן אטינגר.

לדוגמה, מנהל יחידת הפיצו"ח, רואי קליגר ממושב כפר ביל"ו, היה בעל מניות בחברה שעסקה בייבוא ובשיווק בשר וגם מנהל באותה חברה, "חוגר סחר שיווק". הוא עשה זאת ללא היתר, בניגוד לתקשי"ר ובניגוד עניינים. הוגשה בעניינו תביעה, ובפסק הדין נאמר כי הפגיעה באמון הציבור גדולה במיוחד בגלל מעמדו הבכיר. ערעורו לביהמ"ש העליון נדחה והוא ננזף.

אם לא די בזה, ב-2009 נודע לנציבות שירות המדינה שאחותו של קליגר היא בעלת מניות בחברה המשווקת תוצרת חקלאית בשם "שפיט", ולפיכך היא נתונה לפיקוח של יחידת הפיצו"ח. קליגר טען שהחברה לא זכתה ליחס מיוחד בפיצו"ח. עו"ד אסף רוזנברג, מנהל אגף תביעה ומשמעת בנציבות, ביקש מהיועמ"ש של משרד החקלאות לבחון את הפרשה.

גם סגן מנהל יחידת הפיצו"ח, אבי בן שושן, ממושב לוזית, מעורב בעניין בעייתי. במקביל לתפקידו הממשלתי, הוא התמנה לחבר בוועדה החשובה ביותר של תנועת המושבים, הקובעת את שכרם של בכירי התנועה ובראשם מזכיר התנועה, איתן בן דוד, כולל שכרו כיו"ר חברת קאל. עם זאת, במחלקה המשפטית של משרד החקלאות לא חשבו שיש כאן חשש לניגוד עניינים או עבודה פרטית ללא היתר.

אווירת נכאים

הבעיה בשירותים הווטרינריים נעוצה במידה לא מבוטלת בוועדת הבדיקה הממשלתית שהוקמה לבחינת אופן התנהלותה. הוועדה, בראשות השופט בדימוס ורדי זיילר, הוקמה ביוני 2008 והגישה דוח בתחילת 2010. במארס 2009 פרסם מוסף G של "גלובס" תחקיר מקיף על המתרחש בוועדה.

הוועדה ביקרה בחריפות את ראשי השו"ט - המנהל ד"ר משה חיימוביץ' והמשנה שלו, יהודה מאירוביץ' - והמליצה להכפיף את השו"ט לשר החקלאות.

מאירוביץ' סיים בנובמבר 2009 את עבודתו בעקבות נכות שנקבעה לו בוועדה רפואית, ונגד חיימוביץ' הוגש בנובמבר 2010 כתב אישום בעוון זיוף, ונטען שחתם על אישור ייצוא למחלבת ברקנית מכפר יחזקאל בלי שהייתה זכאית לו. לטענת חיימוביץ', שבכל מקרה אמור לסיים את תפקידו בסוף השנה, הוא השתמש בסמכויותיו על פי שיקול דעתו.

בעקבות פעילות ועדת זיילר השתררה בשירותים הווטרינריים אווירת נכאים וחלה הידרדרות באיכות השירות לחקלאים ובאיכות הבקרה של הגוף. ועדת המשמעת, המטפלת במקרי רשלנות וטרינריים, הושבתה, והשו"ט נותר ללא שדרה ניהולית כלל. כלבת? הטיפול בה יצטרך כנראה לחכות.

המשרות פתוחות, אין מועמדים

מנהל השירותים הווטרינריים: ד"ר משה חיימוביץ' סיים את תפקידו, אך לא נמצא מחליף בוועדת איתור. בוועדה שוקלים הנמכת דרישות הסף.

סמנכ"ל בכיר למינהל: עד היום לא כונסה ועדת בחירה להחלפת יהודה מאירוביץ'.

מנהל המכון הווטרינרי: ד"ר בוריס יעקובסון ששימש בתפקיד זה ממשיך לעבוד במשרה חלקית, לבקשת משרד החקלאות. זה למעלה משנה מתעכב מכרז על התפקיד.

מנהל היחידה לביקורת תרכיבים: ד"ר יצחק סמינה, מנהל היחידה ויו"ר הסתדרות הרופאים הווטרינריים, הודה לפני כמה שבועות בפני נציבות שירות המדינה דיווחים כוזבים בשווי של כ-200 אלף שקל, בניהול מרפאה פרטית ללא היתר, ובניגוד עניינים חמור מול יצרנים ויבואנים של תרופות וטרינריות. הוא פוטר וחויב להחזיר לקופת המדינה 25 אלף שקל. עדיין לא התחילו הליכים להחלפתו.

מנהל החטיבה לווירולוגיה: מנהל היחידה, ד"ר חגי ידין, פרש לפני שנה, אך ועדת הבחירה טרם כונסה.

רופא ראשי לפיקוח על החי: ד"ר אליעזר ניל"י פרש לפני כמה חודשים. פורסם מכרז, אך כרגע מתנהלים מאבקים על איוש המשרה.

רופא ראשי לעופות: ד"ר שמעון פוקמונסקי סיים את תפקידו בסוף ספטמבר 2010, אולם המועמד במכרז, שהיה במקרה גם אחד המבקרים של ועדת זיילר, נפסל.

רופא וטרינרי לפיקוח באמריקה הלטינית: הווטרינר המפקח על בתי המטבחיים בדרום אמריקה סיים לפני שלושה חודשים את תפקידו, ועד כה טרם פורסם מכרז למחליף.

הוועדה לרשלנות רופאים וטרינריים: בראש הוועדה עומד ד"ר ורדי זיילר, שהשבית את עבודתה לפני כשנתיים, עם הקמת ועדת החקירה בראשותו.

תגובת משרד החקלאות

על הטיפול בכלבי פרא:

ממשרד החקלאות נמסר שתוך כמה שבועות תסתיים רכישת כלי נשק מדויקים ובטיחותיים ויחלו בחיסול כלבי פרא משוטטים.

על ניגוד העניינים של אנשי יחידת הפיצו"ח:

"בהתאם להנחיות היועמ"ש ונציבות המדינה, מפקח חדש המועמד לעבוד ביחידת הפיצו"ח נדרש למלא שאלון לאיתור חשש לניגוד עניינים והוא מוחתם, במידת הצורך, על הסדר מתאים למניעתו. ביחס למפקחים שנקלטו עד מועד פרסום ההוראות, הוחלט להחתימם על הסדר למניעת ניגוד עניינים. הסדרים נמצאו בתיקים אישיים של מפקחים ביחידה".

באשר לטענה על ניגוד עניינים של מנהל היחידה, רואי קליגר, מסר המשרד:

"קליגר הודיע באוגוסט 2009 כי מעולם לא פעל בעניין חב' שפיט או מי מטעמה או בהקשרה של החברה או פועלה. מר קליגר מודע לחובתו להימנע ממצב של חשש לניגוד עניינים. עם זאת, עפ"י הנחיית היועץ המשפטי, ייערך למר קליגר הסדר פרטני למניעת ניגוד עניינים".

בעניינו של סגן מנהל היחידה, אבי בן שושן, נמסר:

"בעקבות טענה בעל פה שהשמיע מבקר הפנים, נבדק הנושא עם בן שושן והוא הודיע למשרד כי הוא אינו פועל בניגוד לתקשי"ר, ובכלל זה אינו חבר בהנהלה הפעילה של מפלגה או של גוף מדיני. לעניין הוועדה לבדיקת שכר בכירי תנועת המושבים, עמדת מנהל אגף חקירות משמעת בנציבות שירות המדינה, כפי שניתנה בינואר 2009, הייתה כי לאור אופייה של הוועדה והרכב חבריה, נראה שלא קיימת זיקה בין תפקידו של בן שושן למינויו. גם משרד החקלאות סבור שלא עלול היה להיווצר חשש לניגוד עניינים".

על תפקידי המפתח הבלתי המאוישים:

מהמשרד נמסר כי הוצאו מכרזים, אך טרם נמצאו מועמדים מתאימים.

על השבתת הפעילות בוועדת המשמעת:

"ועדת המשמעת מורכבת משלושה חברים: נציג היועמ"ש לממשלה, מנהל השירותים הווטרינריים במשרד החקלאות ופיתוח הכפר ונציג הסתדרות הרופאים הווטרינריים בישראל. בשל חילופי גברי בוועדה, הן במישור המקצועי והן במישור המינהלי, חל עיכוב בעבודתה. באחרונה, עם קליטת עובדת חדשה לתפקיד מזכירת הוועדה, חודשה עבודת הוועדה במישור המינהלי, והיא תכונס לדיון בקובלנות בהקדם האפשרי. כמו כן, מונה במקומו של השופט זיילר, מנכ"ל המשרד, יוסי ישי. החלטותיו בעניין שתי קובלנות יינתנו בימים הקרובים".