"טיים": הציבור הישראלי מניח אוטומטית שהוא הצד שנדפק

במאמר נשכני כותב השבועון: נתניהו שאב השראה מהמשטרים הטוטליטריים הערביים בתמיכתו בוועדה לחקירת ארגוני שמאל ■ "וושינגטון פוסט": "טיים" מאמץ קו של קנאות אנטי-ישראלית

במאמר ביקורת נשכני על ישראל, כותב השבועון "טיים" בגיליונו החדש, כי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שאב השראה מהמשטרים הערביים הטוטליטריים כאשר תמך בחוק להקמת ועדה לחקירת ארגונים לזכויות האדם. עוד כותב השבועון, כי הציבור הישראלי מניח באופן אוטומטי שישראל היא תמיד הצד שנדפק.

זו הפעם השניה בתוך פחות מארבעה חודשים ש"טיים" יוצא בהתקפה קשה על ישראל. בספטמבר 2010 פרסם השבועון כתבה שכותרתה "למה לישראל לא אכפת מתהליך השלום" ושאחת ממסקנותיה היא, שליהודים אכפת רק מכסף. כתבה זו עוררה סערה והניעה מפרסמים מסוימים להביע חשש מההטיה האנטי-ישראלית של השבועון.

הכתבה החדשה ב"טיים" נושאת את הכותרת "ישראל זזה ימינה: יותר מדי אפילו בשביל הימין?". הכתבה מנגחת את יוזמות החקיקה החדשות של ישראל ביתנו, שלילת אזרחות ממי שהורשעו בריגול והקמתה של ועדת חקירה לבדיק ארגוני שמאל, וקושרת אותן ליזמת שר החוץ, אביגדור ליברמן, לדרוש שבועת אמונים מכל מי שמבקש לקבל אזרחות ישראלית; לקריאות לאסור על יהודים להשכיר דירות לערבים; ולהפגנות רחוב שדרשו לאסור קשרים רומנטיים בין יהודיות לערבים. המהדורה המקוונת של "טיים" מוסיפה עוד ראיה כביכול לסטיה ימינה: היא מציעה לקוראים לראות את הקליפ "ישראל מתכוננת לגרש ילדי עובדים זרים".

מחבר הכתבה, קארל ויק (שחיבר גם את הכתבה הביקורתית הקודמת נגד ישראל), מצטט את את חילופי הנאצות בישיבת הכנסת שבה נדונה הצעת החוק לשלילת אזרחות: "אתה פשיסט"; "אתה בוגד גדול, לא בוגד קטן... אתה תומך במרגלים".

בעל הכתבה מציין, כי השב"כ הסתייג משלילת האזרחות למרגלים, וכותב: "כאשר אפילו המשטרה החשאית אומרת שהחקיקה מרחיקה לכת, היה אפשר להניח שהמחוקקים יחשבו פעם נוספת. אבל לא ועדת הפנים של הכנסת, שסמכה ידה על הצעת החוק והניחה לבנה נוספת בחומת החוקים מעוררי המחלוקת שממשלת הימין בראשותו של בנימין נתניהו מקימה מזה חודשים. רק שבוע קודם לכן הואשמה הוועדה במקארתיזם לאחר שהחליטה להכביד את העול על ארגונים לזכויות האדם, שנתפסים כחשודים ע"י ממשלה שבעיניה אי הסכמה זהה לאי-נאמנות".

"נתניהו שאב השראה מהמשטרים הטוטליטריים סביב ישראל כאשר הוא עודד תמיכה בחוק להקמת ועדה לחקירת ארגונים עצמאיים שמותחים ביקורת על פעולות הממשלה", כותב "טיים". המגזין מזכיר בהקשר זה את "שוברים שתיקה", "בצלם", "גישה" ו"רופאים לזכויות האדם".

הלך הרוח השורר עתה בישראל הוא המכוער ביותר בתולדות המדינה

הכתבה מצטטת כמה מהתגובות הנזעמות של גורמים שביקורתם על החוק היתה צפויה ושל גורמים שביקורתם היתה פחות צפויה. קבוצה של אינטלקטואלים פרסמה מכתב גלוי שבו הכריזה כי תומכי החוק "ייזכרו כמי שניסו לנתץ מה שנותר מהדמוקרטיה בישראל ולאכוף משטר פשיסטי". אבל אפילו בני בגין, בנו של ראש הממשלה המנוח, אמר ל"קול ישראל" ש"ההחלטה משגרת איתות אזהרה - הנה החשיכה".

ההיסטוריון רון פונדק, שעומד בראש מרכז פרס לשלום, אמר ל"טיים", כי הלך הרוח השורר עתה בישראל הוא המכוער ביותר בתולדות המדינה. "זה לגמרי בלתי נורמלי", אמר פונדק. "מנקודת המבט שלנו, המצב מזכיר את ימי האופל במדינות שונות בעולם בשנות ה-30. אולי לא גרמניה, אבל איטליה, ייתכן ארגנטינה בתקופה מאוחרת יותר. אני חושש שאנו מגיעים למדרון חלקלק ואולי כבר הגענו אליו".

אנליסטים רבים מייחסים את הדגש על "נאמנות" בציבור הישראלי לעלייתו של ליברמן, שתומכיו, העולים מרוסיה, נוטים לתאר את הערבים כאויב יותר מאשר ישראלים "ותיקים", כותב "טיים". "שר החוץ קורא בגלוי להיפטר מרוב המיעוט הערבי הישראלי ע"י העברת רוב הישובים הערביים בישראל למדינה הפלסטינית שעתידה לקום".

"אבל פוזת ההתעמתות של מנהיגים כמו ליברמן מתאימה לגמרי לתלם החרוש עמוק של הלך הרוח הציבורי בישראל", טוען השבועון. "שר החוץ סייע אולי לרמוס את תהליך ההתפייסות בין טורקיה לישראל אחרי פרשת המשט לעזה, כאשר כינה את (שרי) ממשלת טורקיה 'שקרנים'. אבל זעם מתחסד הוא העמדה השגרתית של הציבור הישראלי, שהנחת המחדל שלו היא, שישראל היא תמיד הצד שנדפק".

בשבוע שעבר, לאחר שפלסטינית מתה משאיפת גז מדמיע, שירו כוחות ישראלים, השיק דובר צה"ל מסע לחישות שהמסר שלו היה שהאשה מתה בנסיבות טבעית, מוסיף "טיים". "ההסבר האנונימי הבלתי סביר הזה זכה להבלטה בעיתונים הישראליים. אלה שטענו אחרת הואשמו שהם מנסים לשלול את הלגיטימציה של צה"ל".

"השד עדיין קטן דיו כדי להכניסו חזרה לבקבוק, אבל אין מי שיעשה זאת", אמר פונדק.

בתגובה על המאמר כתבה אתמול (ג') ג'ניפר רובין, בעלת טור ובלוגרית ב"וושינגטון פוסט", כי "טיים" מאמץ קו של "קנאות אנטי-ישראלית... הוא קנה לו שם בסיקורים מוטים ומחוללי הסתה של ישראל". גורם רשמי ישראלי, שביקש לו לנקוב לשמו, אמר לכותבת: "אני מתפלא ש'טיים' מפרסם כתבה כל כך צרה ושטחית על נושא חשוב, כתבה שמתעלמת מהאופי הסבוך של הדמוקרטיה הישראלית. מ'טיים' היינו מצפים לרמה גבוהה יותר".

בעלת הטור מצטטת את אנדריאה לוין, העומדת בראש CAMERA, ארגון שמנטר דיווחים על ישראל במדיה בארה"ב: "עורכי 'טיים' החליטו שהדרך להציל את המגזין השוקע היא לחבוט בישראל במלוא התנופה". היא מאשימה את מחבר הכתבה שהשקפתו על ישראל מעוותת ואינה נשענת מספיק על עובדות.