המשפטן פרופ' זאב סגל הלך אמש לעולמו בגיל 64

סגל, אחד המשפטנים הבולטים בזירה האקדמית, שימש כפרשן המשפטי של עיתון "הארץ" ■ נתניהו: "זאב היה דמות מופת ונאבק למען קידום הדמוקרטיה, זכויות האדם ושלטון החוק"

‎‎פרופ' זאב סגל, אחד המשפטנים הבולטים והוותיקים בזירה האקדמית, ששימש כפרשן המשפטי של עיתון "הארץ", הלך אמש (ג') לעולמו בבית-החולים איכילוב בתל-אביב, בגיל 64, לאחר מחלה קשה.

סגל יובא למנוחות מחר (ה') בשעה 16:00 בבית-העלמין קריית-שאול בתל-אביב. הוא הותיר אחריו אישה, לילי, ובן, הדר, סטודנט למשפטים ולתקשורת.

‏ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הביע צער על מותו של סגל. "בצעד ובכאב קיבלתי את הידיעה על פטירתו", נמסר מלשכת ראש הממשלה. "זאב היה דמות מופת, עיתונאי ופובליציסט, שנאבק למען קידום הדמוקרטיה, זכויות האדם ושלטון החוק. ראיתי מקרוב את עבודתו באוניברסיטת תל-אביב ואת יראת הכבוד וההערכה הרבה שרחשו לו תלמידיו, וכמוהם אלפי אנשי משפט בארץ ובעולם. השפעתו כמשפטן, לצד עבודתו כפרשן בעיתונות, קידמו את השיח הציבורי ואת חופש הביטוי בחברה הישראלית".

‏סגל נולד בישראל ב-1947. את לימודי המשפטים וכן את לימודי הדוקטורט במשפטים עשה באוניברסיטת תל-אביב. הוא לימד בפקולטה למשפטים, וכן בחוג למדיניות ציבורית בפקולטה למדעי החברה.

סגל גם עמד בראש תוכנית המנהלים לתואר שני בלימודי מדיניות ציבורית, וב-1999 ייסד את הפורום למשפט וחברה, ביחד עם פרופ' הדרה בר-מור, שפעל במסגרת המכללה האקדמית נתניה.

לאורך השנים פירסם סגל ספרים ומאמרים אקדמיים רבים. בין ספריו - "זכות עמידה בבג"ץ", "חופש העיתונות - בין מיתוס למציאות", "אקטיביזם ופסיביזם שיפוטי", וכן ספר שפירסם ב-2009 בצוותא עם פרופ' אריאל בנדור, ובו סדרת שיחות עם נשיא בית המשפט העליון בדימוס, אהרן ברק, בשם "עושה הכובעים".

מאמריו האקדמיים של סגל צוטטו לא אחת בפסיקות בית המשפט העליון והשפיעו על התקדמות הפסיקה בסוגיות רבות בתחומי המשפט החוקתי וענייני תקשורת, ובהן חופש המידע, חופש הביטוי, זכות עמידה ומידתיות.