מארק מוביוס: "בורסת לאוס מציעה הזדמנויות רבות ערך"

לאוס רשמה צמיחה חזקה במהלך השנים והיא עשויה להפוך לשוק חשוב מאוד באזור. יש לה פוטנציאל להצטרף לשוקי המניות שפשוט 'אי אפשר לעמוד בפני הפיתוי להשקיע בהם'

לאוס, שפתחה השבוע את בורסת המניות שלה, מציעה "הזדמנויות רבות ערך" בתעשיות מגוונות, החל מבנייה וכלה בבנקאות, במסגרת הרחבת תשתית ההשקעות שלה. כך אמר המשקיע מארק מוביוס. "לאוס רשמה צמיחה חזקה במהלך השנים והיא עשויה להפוך לשוק חשוב מאוד באזור", הוא הוסיף.

בשנים הבאות עשויה הצמיחה השנתית של הכלכלה הקטנה ביותר באסיה לעלות על 7% והדבר עשוי למשוך השקעות משווקים מתעוררים כגון סין ותאילנד, אמר מוביוס, שמפקח על השקעות בשווי של יותר מ-40 מיליארד דולר בתפקידו כיו"ר ביצועי של טמפלטון אימרג'ינג מרקטס גרופ.

בנק פור לה קומרס אקסטרייר לאו ו-EDL-ז'נרסיון, שתי החברות היחידות שנסחרות בבורסת לאוס, זינקו ב-45% ו-9.3% בהתאם.

"ללאוס, שנמנית עם שוקי הספר, יש כוח משיכה מיוחד עבורנו", אמר מוביוס בן ה-74. "למדינה יש פוטנציאל להצטרף לשוקי המניות שפשוט 'אי אפשר לעמוד בפני הפיתוי להשקיע בהם' מכיוון שהביקוש לכוח ההידרואלקטרי שלה ולמשאבי המינרלים שלה מקדם את הצמיחה הכלכלית".

חברות פרטיות וממשלתיות יגייסו לפחות 8 מיליארד דולר במניות ובאג"ח בחמש השנים הבאות, העריכה ות'אנה דלדוי, המזכ"ל בפועל של רשות ני"ע של לאוס. לדבריה, עד 2015 יהיה צורך בכ-15 מיליארד דולר כדי לממן השקעות של הממשלה ושל המגזר הפרטי.

כריית נחושת וזהב, כוח הידרואלקטרי ותיירות הם מקורות ההכנסה הגדולים ביותר במדינה, שבה מרבית התושבים מתקיימים על חקלאות. חברות כגון ריו טינטו ואלקטריסיטה דה פראנס משקיעות בתחנות חשמל כדי לעשות רווחים מהנהרות ומהמתכות היקרות של המדינה.

סך הסחר של לאוס ב-2009 הסתכם ב-2.9 מיליארד דולר - פי 42 פחות משל וייטנאם ופי 700 פחות מסין השכנה.