מפתחת המדפסות סולידו פיטרה את כל עובדיה

בקיץ הובילה קרן פורטיסימו, שהשקיעה בסודהסטרים, סבב גיוס בהיקף של 8.5 מיליון דולר בסולידו

האם החלום של חברת סולידו - להוביל את שוק מדפסות התלת-ממד הביתיות - נגוז? ל"גלובס" נודע כי החברה פיטרה את כל עובדיה, כ-30 איש, והגיעה לכינוס נכסים.

סולידו הוקמה בשנת 2000 והיא ממוקמת בראש-העין. המוצר שהיא פיתחה הוא מדפסת תלת-ממד שולחנית. המדפסת מספקת מוצר שלם המשורטט בתוכנת עיצוב מוצרים ומבוסס על חומרי פלסטיק שונים.

החזון של סולידו היה להוביל את השוק, שלפי הערכות אנליסטים בגרטנר, צפוי לגדול פי 100 בין 2006 ל-2011 בשל ירידת מחירי המדפסות הללו.

בקיץ האחרון מצב החברה היה אופטימי בהרבה. קרן פורטיסימו, שהקים ומנהל יובל כהן, הובילה השקעה בחברה. עבור פורטיסימו זאת הייתה חזרה לשוק הדפוס, לאחר שב-2007 היא מכרה את נור מקרופרינטרס ל-HP תמורת 117.5 מיליון דולר.

בתחום אחר פורטיסימו רשמה לאחרונה הצלחה משמעותית - חברת הפורטפוליו שלה סודהסטרים, יצרנית מערכות להכנת משקאות מוגזים, הונפקה בנאסד"ק ומנייתה זינקה בעשרות אחוזים.

באוגוסט הובילה הקרן סבב גיוס של 8.5 מיליון דולר בסולידו. בד בבד מונה לחברה מנכ"ל חדש, יובל רחמילביץ', שניהל בעבר את החברות אוליב סופטוור וריברהד נטוורקס. האחרונה נרכשה ב-2004 בידי סיסקו ב-40 מיליון דולר. ל"גלובס" נודע כי לאחר שפורטיסימו כבר העבירה חלק מהסכום, היא עצרה את השקעתה בחברה.

לפי נתוני חברת המחקר IVC, סולידו גייסה מאז הקמתה כ-11 מיליון דולר.

מקורבים לחברה העריכו היום שההנהלה והמשקיעים הגיעו למסקנה שנדרשות השקעות גדולות משמעותית, בפיתוח הטכנולוגיה ובשיווק, כדי להפוך למובילי השוק.

מאמצים אחרונים

באחרונה נעשו מאמצים למצוא פתרון שימנע את סגירת החברה. בין היתר, נבדקה אפשרות למזג את סולידו לחברה הבורסאית רובוגרופ, שעוסקת בפיתוח, ייצור ושיווק מערכות הדרכה על-ידי רובוטים ולימוד מרחוק. רובוגרופ מכירה היטב את סולידו - השתיים משתפות פעולה, ורובוגרופ גם מחזיקה ב-10% ממניות סולידו והיא גם בעלת חוב של סולידו.

רובוגרופ נסחרת בבורסה המקומית לפי שווי שוק של 12 מיליון שקל. בסוף דצמבר היא דיווחה על השקעה של קרן פורטיסימו בה בתמורה ל-16.6% ממניותיה. חלק מכספי ההשקעה יועדו לעבור להלוואה לידי סולידו. בדיווח לבורסה נכתב כי "יש חשיבות להשקעת הסכומים בסולידו, כדי לאפשר את המשך פעילותה". בתגובה להודעתה של רובוגרופ זינקה אז מנייתה ב-34%.

עוד ניסיון להצלת סולידו היה למזג אותה עם חברה סינית. שני המקרים לא צלחו בעקבות התנגדות של חלק מבעלי המניות בסולידו. ההערכות הן שהמעורבות הנוכחית של ביהמ"ש לא תמנע ניסיונות נוספים להציל את סולידו באמצעות מיזוג כזה או אחר.