ראש עיריית עכו: "אנחנו רוצים לשמור על המחירים שפויים"

שמעון לנקרי: "בעכו, דירת ארבעה חדרים שעלתה לפני שלוש שנים 400 אלף שקל, עולה היום 800 אלף שקל" ■ "מקווה שמחירי הדירות לא ימשיכו לעלות באופן היסטרי"

הפיתוח של עכו בשנים האחרונות גירה את תאבונם של יזמי הנדל"ן הגדולים, שהולכים בקרוב לפתוח שם קניונים, אחרי שנים של בצורת בענף. הפיתוח גם הביא לעלייה חדה של 23% במחירי הדירות בעיר ב-2010. למרות שראש עיריית עכו בשבע השנים האחרונות, שמעון לנקרי, האמין ביכולת ההתפתחות של העיר, עדיין קשה לו לקבל את נהירת החברות הגדולות כדבר שבשגרה.

התעוררות הנדל"ן המסחרי בעיר החלה עם בניית קניון עכו של קבוצת עזריאלי בשנה שעברה, והמשיכה עם תוכניתה של שופרסל להקים מרכז מסחרי שאושרה בוועדה המקומית. לפני שבועיים הוגשה לעירייה בקשה להיתר להקמת מרכז מסחרי של חברה פחות ידועה, צלילי ירדן אחזקות, שהשכירה שטח נכבד לרשת חנויות הדיסקאונט של רמי לוי, שתשמש חנות עוגן. אבל ראשון היזמים הגדולים שגילו את הפוטנציאל המסחרי של עכו היה יצחק תשובה, שחברת דלק נדל"ן שבשליטתו רכשה לפני חמש שנים את הקניון שבכניסה המזרחית לעיר.

- מה מביא את אותם יזמים גדולים אל עכו דווקא עכשיו?

לנקרי: "העיר שינתה את פניה מבחינה תשתיתית והיא קרובה עכשיו לכל מקום. בחמש השנים האחרונות הושקעו כ-500 מיליון שקל בבניית גשרים, מעברים, כבישים חדשים, פיתוח של שכונות והשקעה בשכונות ישנות, בסיוע של משרדי ממשלה וגיוס כספים פילנטרופי. העיר עברה מהפך עם שינוי המנהיגות לפני כשבע שנים תוך מתן מענה לכל מיני בעיות שנפתרו, כך שהחוסן הכלכלי של הרשות המקומית וניהולה הנכון הובילו להתפתחות שמורגשת עכשיו. בעבר שיעור משלמי הארנונה, למשל, לא היה מגיע ל-50%, ואילו היום הוא עומד על 88%.

"את 2010 סיימנו ביתרה תקציבית ומכאן נגזרות כל ההצלחות. הגיעו לעכו בשנתיים האחרונות 42 מפעלים חדשים, שהורידו את האבטלה מ-17% לפני כשש שנים ל-7.8% היום, זה הישג חסר תקדים. אנחנו מוציאים השנה לבנייה 1,000 יחידות דיור, כולל דירות לזוגות צעירים, שכונה צבאית ושכונה לזרם הדתי. אנחנו מוצאים עצמנו בעיר קטנה יחסית, של 55 אלף תושבים, עם הגירה חיובית ועם ארבעה מרכזי קניות. האמנו שתהיה התפתחות, אבל מי דמיין לפני שבע שנים שיגיעו טייקונים לעכו?".

מלבד הקמת קניונים חלות בעיר התפתחויות נוספות, כמו למשל הקמת אצטדיון כדורגל עירוני של 5,000 מושבים בעלות של כ-50 מיליון שקל בסטנדרטים אירופיים. נפתחו שני מלונות חדשים בעיר לצד שניים נוספים שייפתחו בקרוב וארבעה שמצויים בתכנון. בד בבד דנה הוועדה לשמירה על הסביבה החופית (ולחו"ף) בתוכנית לפיתוח החוף הדרומי של עכו, בעלות של חצי מיליארד שקל, כולל מעגנה, 1,500 יח"ד ו-1,000 חדרי מלון.

- מהי מגמת מחירי הדירות בעכו?

"ב-2010 נרשמה בעכו התשואה הגבוהה ביותר בארץ על דירת שלושה חדרים - 6.1%. אני מקווה שמחירי הדירות לא ימשיכו לעלות באופן ההיסטרי שראינו עד היום. אנחנו מקווים שהדירות הרבות שנוציא לשוק השנה יביאו להתייצבות המחירים. בעכו, דירת ארבעה חדרים שעלתה לפני שלוש שנים 400 אלף שקל, עולה היום 800 אלף שקל. דירת חמישה חדרים עולה 1.1 מיליון שקל. אנחנו רוצים לשמור על מחירים שפויים ושיהיו דירות בנות השגה שיגרמו לזוגות הצעירים להישאר בעיר, ושיגרמו לאנשים מבחוץ להגר אליה".