דגני: "עלייה של מחירי דירות בפריפריה היא הכרחית"

רינה דגני, יו"ר קבוצת גיאוקרטוגרפיה: התוכנית להעניק מענקים לרוכשים דירה בפריפריה תגרום לכ-3,500 משקי בית לקבל החלטה לרכוש דירה באחד מיישובים אלה בשנה

תכנית שר הבינוי והשיכון להעניק מענקים לרוכשים דירה בפריפריה תגרום לכ-3,500 משקי בית לקבל החלטה לרכוש דירה באחד מיישובים אלה בשנה. סה"כ הביקוש היום לדירות באזורי עדיפות א+ב, במגזר היהודי, קרוב ל- 20,000 יחידות בשנה. כך עולה מניתוח כלכלי שערכה ד"ר רינה דגני, מתכננת ערים ויו"ר קבוצת גיאוקרטוגרפיה לקראת הכנס השנתי של פורום הפיתוח, הבניה והנדל"ן של המי"ל (המרכז הישראלי לניהול) שיתקיים ביום שלישי הקרוב במעמד שר הבינוי והשיכון אריאל אטיאס. את הכנס נעביר באתר "גלובס" בשידור חי".

הניתוח מעלה גם את חשיבות הסיבסוד של מערכת התחבורה: אם מחירי התחבורה ברכבת או באוטובוס יסובסדו באופן ניכר, יעלה הביקוש ליישובי הפריפרייה בכ-50%. הביקוש ליישובי הפריפריה יגיע הן מהיישובים עצמם והן מהיישובים הקרובים אליהם. משקי בית הגרים קרוב ליישובי הפריפרייה מוכנים לנסוע בממוצע כ-15 דקות ממקום מגוריהם הנוכחי כדי לזכות במענקי המדינה.

התכנית תעניק השתתפות חודשית של המדינה בגובה של 800 שקל לחודש בהחזר המשכנתא למשך 20 שנה, עד כ-190 אלף שקל, באזור עדיפות א', למי שירכוש דירה בבניין שאינו צמוד קרקע, אלא בנייה רוויה (באזור עדיפות ב', הסכום החודשי יהיה קטן יותר וגובה המענק הכללי יגיע לכ- 140 אלף שקל). המענקים מיועדים הן לציבור היהודי והן לציבור הלא יהודי. אולם בשל העובדה שביישוב הלא יהודי אין כמעט בנייה רוויה, התכנית רלוונטית כמעט לגמרי ביישובים במגזר היהודי בלבד.

נציין כי שר השיכון והבינוי העריך לאחרונה כי התוכנית תוביל לתוספת ביקושים בהיקף גבוה הרבה יותר, של כ-7,000 דירות, בפריפריה.

המגבלה של המענקים רק למי שירכוש דירה בבנייה רוויה בלבד מקשה על קבלת הטבות גם בשוק היהודי, כיוון שמבנה הנכסים המוצע היום ביישובי אזור עדיפות א' לדוגמא מורכב מ- 75% נכסים בבנייה רוויה וכ-25% צמודי קרקע, שאינם רלוונטיים לתכנית ההטבות. סה"כ היצע הנכסים היום באזורי הפריפרייה נמוך והוא פחות מהמבוקש. הביקוש מחייב בנייה חדשה של יותר מ- 3,000 דירות בשנה בכל יישובי הפריפרייה כולל באר שבע.

תכנית הסיוע החדשה נוגעת לכרבע מיליון משקי בית יהודיים ולא יהודיים, הגרים היום באזור עדיפות א'. אם כוללים גם את אזור עדיפות ב' (שיקבלו סיוע מעט יותר נמוך), מדובר על סה"כ לכ-450 אלף משקי בית. מדובר בתכנית המתייחסת ל- 368 ישובים באזור עדיפות א' (יישובים יהודיים, לא יהודיים ומעורבים) וכ-150 באזור עדיפות ב', כולל יישובים גדולים כמו באר שבע, בית שמש מודיעין עלית ועפולה.

כ-26% מכלל הציבור שמעו על תכנית משרד השיכון, ודווקא חלקם של אלה נמוך יותר בפריפרייה. כדי להצליח בתכנית יש לפעול בכל הדרכים האפשריות על מנת לשווק אותה ליותר רוכשים. לטענה נגד תוכנית שר השיכון "כי הנהנים העיקריים מהתכנית יהיו הקבלנים או מוכרי הדירות אשר יעלו את מחירי הדירות בעקבות ההטבות לרוכשים", משיבה ד"ר רינה דגני, כי "עלייה מסוימת של מחירים בפריפריה הינה הכרחית. שיעורי העליות ביישובי הפריפרייה טרם הדביקו ברוב היישובים את המתרחש בכלל המדינה. כרגע קיים ריבוי קרקעות בפריפריה ובנוסף רוב הקרקעות שייכות למנהל מקרקעי ישראל, כך שבמקרה של עלית מחירים לא סבירה, ניתן לשלוט על הפשרת קרקעות בהתאם לביקושים ובך לשמור על רמת מחירים יציבה ביישובי הפריפרייה".