חלון ההזדמנויות של דודי סלע מתחיל להיסגר

המחבט מספר 1 של ישראל שוב החליף צוות אימון. אולי עכשיו זה יעבוד. אולי לא. מה שבטוח, סלע מתהלך על חבל דק: עוד עונה אחת של דשדוש והוא ימצא את עצמו בצ'לנג'רים

1. לפני שנה הגיע דודי סלע למלבורן ממרומי המקום ה-40 בעולם אחרי עונה פנומנלית. שנה אחרי, האניגמה הכי גדולה של הטניס הישראלי פותח את אליפות אוסטרליה לא רק אחרי שהידרדר למקום ה-92, אלא אחרי שגם הצליח להפסיד את אליפות ישראל לפני שבועיים. דומה שדודי כבר ניסה הכל: אקדמיה בצרפת, מאמן שהוא חבר (יואב שב), ניסה את שלמה צורף, את עמוס מנסדורף; עכשיו רכבת ההרים שלו עצרה כדי לנסות צוות מקצועי שכולל את הראל לוי ומאמן הכושר ד"ר יובל חיגר. יעבוד? על פניו זהו צוות מנצח: לוי מכיר את דודי מצוין כחבר לנבחרת, וחשוב מאוד לדודי לעבוד עם אנשים שהוא סומך עליהם. חיגר מאמן כושר בעל שם בינלאומי עם ניסיון עשיר בעבודה עם טניסאים. שניהם מייצגים מקצוענות, רצינות וניסיון, שלושה דברים שהיו חסרים לדודי בשנים האחרונות.

החיבור עם חיגר הוא המעניין יותר. חיגר מאמן קפדן, מקצוען אמיתי שלא עושה הנחות. נראה כמה זמן דודי יחזיק מעמד איתו.

מניסיון (עבדתי איתו במשך שנים כשהייתי שחקן), אני יודע שחיגר עובד לטווח ארוך, הוא בונה את תוכנית העבודה כשהוא מסתכל 6 ואפילו 12 חודשים קדימה. זה מצריך אורך רוח ומנטליות חיובית, כי יהיו נפילות בדרך. אם דודי ייתן לזיווג הזה תקופה של לפחות שנה אז הוא יכול לשקם את הדירוג שלו, כי הקריירה הממוצעת של שחקן טניס היא 5-7 שנים איכותיות, ודודי נמצא כבר עמוק בתוך אותו חלון זמן מצומצם. כל שנה של דשדוש וחוסר יציבות, כמו השנה האחרונה, מקרבת אותו למצב לא נעים של ירידה לטורנירי צ'לנג'ר או לטורנירי מוקדמות מייאשים.

באליפות ישראל לפני שבועיים זה לא נראה טוב. דודי הסתבך ברבע הגמר במשחק צמוד עם טל ארוס המדורג 840 בעולם, והופתע בגמר על-ידי אמיר וינטרוב המדורג 280 בעולם. גם בטורנירי ההכנה לאוסטרליה הוא לא הצליח לעבור סיבוב. ואולי יותר גרוע: ממה שראיתי באליפות ישראל, הוא לא חידש שום דבר במשחקו בפגרה. ההגשה עדיין חלשה ולא יציבה, ובאופן כללי המשחק שלו אינו יציב. לצד הברקות וטניס גאוני הוא מציג לא מעט משחקונים עם ריכוז נמוך ומשמעת טקטית חלשה.

שורה תחתונה: דודי מהלך על חבל דק. אם לא ינצח סיבובים בקרוב, הוא ייצא מהמאייה הראשונה ואין ערובה שיחזור לשם. מצד שני, אני יודע שאחרי כמה שבועות עם חיגר, הוא ייכנס לכושר פיזי מעולה וזה הבסיס להצלחה בעיני עבורו. כושר פיזי טוב יאפשר לו להילחם במשך משחק שלם, קבלת ההחלטות שלו תהיה יותר צלולה והוא יהיה יותר רענן בנקודות המכריעות. כבר ראיתי את דודי בעשרות משחקים שבהם הוא גמר את הסוס אחרי מערכה וחצי.

2. "בסופו של דבר דודי הוא זה שיגרום לחיבור לעבוד", מסביר עודד יעקב, מי שאימן את דודי תקופה קצרה בעבר. "לוי וחיגר הם אנשי עבודה ומקצוענים, אבל האנרגיות, המלחמה על המגרש והעבודה הקשה באימונים צריכים לבוא מדודי עצמו. זה קריטי שהראל יטוס עם דודי כמה שיותר, כי זה מה שהכי חסר לו - מישהו שישפיע עליו באופן חיובי במהלך הטורנירים וילמד אותו איך להתנהל. אני יודע שלוי מרגיש שהוא יכול לתרום לדודי מהניסיון שלו ולסדר לדודי את הראש".

יעקב גם חושב שדודי צריך להתאים את מקומות האימון לשחקן ברמתו. "הוא חייב לעשות הכנות לטורנירים במקומות שבהם יש שחקני סבב ברמה שלו או יותר טובים ממנו. בישראל פשוט אין לו עם מי להתאמן. הראל לוי כבר לא כשיר, גם אוקון פרש ואמיר וינטרוב רוב הזמן בטיסות. אין פה אף אחד שיכול לגרום לו להתאמץ באימונים. היום רוב הטניסאים טסים לברצלונה או לפלורידה בכדי להתאמן לטורנירים השונים עם שחקני סבב אחרים. דודי צריך להגיע לישראל רק לחופשות קצרות כדי להירגע, הוא לא משיג הרבה מהאימונים בארץ".

דודי סלע, טניס / צילום: רויטרס
 דודי סלע, טניס / צילום: רויטרס

סלע. "אין לו עם מי להתאמן בישראל" (צילום: רויטרס)

מבחינת הראל לוי, "דודי צריך להיות שחקן קבוע במאייה הראשונה ואפילו טופ-50. זה ברור, וזו המטרה הכללית שהגדרנו לו. אבל יש גם מטרות ספציפיות שדיברנו עליהן כמו העובדה שהוא צריך לשחק יותר קרוב לקו הבסיס, כדי שיוכל לשלוט בנקודות להכתיב את הקצב וכמובן יש את עניין ההגשה".

למען האמת, עם הגשה כמו שלו אין לו סיכוי.

"ללא ספק, עד שלא יהיה לו משחקון הגשה טוב הוא לא ימריא שוב. חלק מזה נובע מבעיה מנטלית, חלק זה ענין טכני, וחלק מזה זה פשוט המשמעת לחבוט כל יום מאות הגשות כדי לשפר את האחוזים ואת הביטחון. הבעיה היא שבאימונים הוא חובט אסים כמו גדול באחוזים מצוינים, אבל כשהוא מגיע למשחק הוא לא הולך על הגשות אגרסיביות אלא פשוט מכניס את ההגשה למגרש ומתחיל את הנקודה בלי יתרון. ראיתי את זה קורה באליפות ישראל האחרונה בגמר מול וינטרוב. אני מנסה לאלץ אותו ללכת יותר על אסים ולחשוב יותר אגרסיבי, ומסביר לו שהוא חייב לייצר יתרון בנקודה בעזרת ההגשה. מעבר לזה, אני גם מכריח אותו לחבוט הגשות כל יום במשך שעות, דבר שהוא לא עשה בעבר, וכבר רואים שיפור. בטורניר ההכנה באוסטרליה הוא אמנם הפסיד לברר הגרמני בסיבוב הראשון אבל היו לו 16 אסים, מתי בפעם האחרונה דודי סלע חבט 16 אסים?"