השוק פספס את קליקסופטוור

מתן תחזיות אינו מדע מדויק, אך הן ימשיכו להיות גורם מפתח בהתנהלות שוקי ההון

יש מקרים - די חריגים - שבהם שוק ההון לא "מריח" מבעוד מועד בשורה חיובית או שלילית של חברה ציבורית, ובשבוע שעבר נתקלנו במקרה כזה, שדי הפתיע אותנו.

קליקסופטוור (ClickSoftware), אחת מהנציגות הישראליות בשוק ההון האמריקני, פרסמה ביום שני האחרון - לאחר סגירת המסחר - אזהרת הכנסות ורווח לרבעון הרביעי של 2010.

ביום שלישי, לאחר שהמשקיעים עיכלו את בשורת החברה, איבדה המניה 15%, אך באותו יום שבו פורסמה האזהרה הוסיפה המניה לערכה 2.4%, ואף נסקה למחיר שיא תקופתי. במילים אחרות, שוק ההון כלל לא צפה את האזהרה, וזאת למרות שהייתה זו האזהרה השנייה בתוך שלושה חודשים (הקודמת התייחסה לרבעון השלישי).

קליקסופטוור מפתחת פתרונות תוכנה שמאפשרים לחברות לנהל מערכי טכנאים וכוח אדם נייד, ונסחרת כרגע לפי שווי של 251 מיליון דולר.

וכאן אנו מגיעים לנקודה היותר מהותית בסיפור של החברה. אם זיכרוננו אינו מטעה אותנו - מדובר בחברה הישראלית היחידה שפרסמה שתי אזהרות בתוך 3 חודשים, וזאת במהלך שנה שהייתה טובה כמעט לכל חברה באשר היא.

קליקסופטוור, כך זה נראה, אינה קוראת נכון את המפה. במסגרת אזהרת ההכנסות של הרבעון השלישי הסביר משה בן בסט, היו"ר והמנכ"ל, כי "היו מספר הזמנות שזלגו מהרבעון השלישי לרביעי", ואילו ביום שני האחרון נמנע בן בסט מלספק הסבר קונקרטי לאזהרה והעדיף להבליט את החיובי על פני השלילי.

אין ספק שמתן תחזיות אינו מדע מדויק, אך למגינת ליבן של החברות הציבוריות - תחזיות היו וימשיכו להיות גורם מפתח בהתנהלות שוקי ההון. היכולת של קליקסופטוור לחזות נכון את הכנסותיה - רק לרבעון קדימה ולא לשנה - נפגמה, וכעת מי שמשלם את המחיר הוא ציבור המשקיעים.

יותר מזה. חוסר היכולת של שוק ההון "להריח" מבעוד מועד את האזהרות מעיד על קצר שנוצר בין החברה לבין ארבעת האנליסטים המכסים אותה.

מניית קליקסופטוור עלתה במהלך השנה האחרונה בשיעור של 14%, אך צמד האזהרות האחרון עלול להרחיק את ציבור המשקיעים מהמניה, ולגרום להם לפקפק יותר מבעבר בתחזיות שתיתן החברה מעתה והלאה.