אין יתרון: עלות העסקת מהנדס ישראלי - 114 אלף דולר

זאת, לעומת עלות של 130 אלף דולר עלות העסקת המהנדס האמריקני ■ כפי שעולה מנתונים חדשים שמפרסם איגוד תעשיות האלקטרוניקה והתוכנה, התחרות הקשה היא ממזרח

לא פעם מנהלי חברות זרות מציינים שעלות העסקת מהנדס ישראלי מתקרבת לזו של המהנדס האמריקני ואפילו של האירופי.

הנתונים החדשים שמפרסם איגוד תעשיות האלקטרוניקה והתוכנה, המשווים בין עלויות השכר של מהנדסים במקומות שונים בעולם, מראים שהדבר אכן נכון. הפער בין המהנדס האמריקני לישראלי כבר אינו דרמטי כבעבר.

מהנתונים עולה כי עלות העסקת מהנדס ישראלי היא 114 אלף דולר לשנה, לעומת עלות של 50 אלף דולר לשנה להעסקת מהנדס הודי ו-36 אלף דולר לשנה למהנדס סיני. עלותו של מהנדס אמריקני היא 130 אלף דולר לשנה, בעוד שמהנדס בריטי ירוויח 145 אלף דולר ומהנדס ספרדי אף פחות מהישראלי - 95 אלף דולר בשנה.

לדברי יהודה זיסאפל, יו"ר איגוד תעשיות האלקטרוניקה והתוכנה, מה שמשפיע על עלות המהנדס הישראלי הוא שער הדולר שמייקר את השכר וכן כמות המהנדסים הקטנה בארץ. "יש בישראל ביקוש גדול למהנדסים בהשוואה לכמות הבוגרים של מהנדסים במכללות ובאוניברסיטאות", הוא אומר.

לפי נתוני האיגוד, מספר הבוגרים של האוניברסיטאות לא השתנה במשך 15 שנה והוא עדיין 3,300 בוגרים לשנה, כאשר מספר הבוגרים במכללות הוא 4,500 בוגרים - גם כאן, אותה הרמה בשמונה השנים האחרונות.

"ההיי-טק בישראל גדל ביותר מפי שלושה ב-15 השנה האחרונות, וזה מסביר את המצוקה", אומר זיסאפל. "ההיי-טק מתמודד עם הבעיה של עלות שכרו של המהנדס, ומצד שני חברות מעבירות פרויקטים להודו, לסין ולמזרח אירופה". לדבריו, רוב גידול המו"פ בהיי-טק נעשה בחו"ל - 80% מחוץ לישראל ורק 20% ממנו בישראל".

"כך, אמדוקס מעסיקה 8,000 עובדים מחוץ לישראל ו-NDS מעסיקה 1,600 עובדים מחוץ לישראל. חלק מהעובדים האלו היו יכולים להיות מועסקים בתוך הארץ. המגמה הזו תתחזק, ויותר תפקידים יעברו לחו"ל ופחות יישארו כאן", לדבריו.

ברמות השכר הללו, לא רק המזרח הוא תחרות לישראל אלא גם ארה"ב. "יש יתרון לפעול בארה"ב בתחום ההיי-טק, זה המקום להיות בו", אומר זיסאפל, "בארה"ב יש את הכמות הגדולה ביותר של המהנדסים, הטכנולוגיה והמדע הכי מתקדם. זהו המקום המפותח ביותר מבחינת שוק ההון ויש שם גם את האנליסטים הכי מתקדמים. כל קרנות ההון סיכון המובילות יושבות בארה"ב וגם חברות ענק כמו גוגל, IBM ומיקרוסופט".

לגבי התחרות מהמזרח הרחוק מציין זיסאפל כי היא קשה. "גם בהודו ובסין יש תעשיות היי-טק מתפתחות וגדולות, עם מאות אלפי מהנדסים חדשים שמוכשרים מדי שנה", הוא אומר.