מכון מחקר אמריקני: "לאיראן כבר יש יכולת לייצר פצצה"

"ידיעות אחרונות": איראן יכולה להגיע לפצצה גרעינית תוך שבועות, כך מעריך מכון מחקר אמריקני מכובד, שהסתמך על נתוני הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית

על רקע כישלון שיחות הגרעין עם המערב, ובניגוד לדברי ראש המוסד היוצא מאיר דגן, מכון אמריקני מפרסם מחקר לפיו איראן מתקדמת מהר לפצצה גרעינית.

מכון FAS האמריקני נחשב גוף מחקרי אמין מאוד ולפי הדוח שלו שמפרסם הבוקר עיתון "ידיעות אחרונות", איראן אמנם הורידה את כמות מתקני העשרת האורניום, אך היא מעשירה אותו באופן יעיל יותר מפעם בכור הראשי בנתנז. ראש המחקר אף העריכה כי היכולת האירנית לייצר פצצה נמצאת במרחק שבועות.

בסוף השבוע ניסו נציגות ששת מעצמות המערב להגיע להסכם כלשהו עם איראן, שיגרום להפסקת תהליך ייצור האורניום במדינה. אירן לעומת זאת, דחתה את הצעת המעצמות והציגה דרישות מופרכות, ביניהן שישראל תתפרק מהנשק הגרעיני בו היא מחזיקה לדברי איראן. האירנים אפילו הרחיקו עד כדי הצעה לפירוק את העולם כולו מנשק גרעיני.

למרות ששרת החוץ של האיחוד האירופי קתרין אשטון ציינה כי האיחוד עדיין אופטימי לגבי השגת הסכמות עם אירן, המחקר שפרסם FAS אופטימי הרבה פחות. ראש צוות המחקר, איוונקה ברזשקה, ציינה כי למרות שקיים חוסר ודאות אודות כוונותיה הגרעיניות של איראן, היא העריכה כי "אנחנו נכנסים לתקופה חדשה", לדבריה, "תקופה בה איראן תוכל להגיע לרמת העשרה מספקת לפצצה תוך שבועות".