בעולם מודאגים: "ספקולנטים מקפיצים את הנדל"ן בישראל"

מגזין "גלובל פרופרטי גייד" מודאג: "על אף הקשחת מדיניות ההלוואות ואזהרות חוזרות ונשנות מבנק ישראל, מחירי הדירות בישראל ממשיכים לעלות בשיעורים דו-ספרתיים"

גם בעולם מודאגים מבועת הנדל"ן של ישראל: התנ"ך של משקיעי הנדל"ן הבינלאומיים, מגזין "גלובל פרופרטי גייד" (Global Property Guide), פירסם בשבוע שעבר בהבלטה מאמר שכותרתו "בועת מחירי הדירות של ישראל ממשיכה להתנפח", ושעוסק במחירי הנדל"ן בארץ, בסיבות לעלייתם, ובסכנות הטמונות במדיניות הריבית של בנק ישראל.

"על אף הקשחת מדיניות ההלוואות ואזהרות חוזרות ונשנות מבנק ישראל, מחירי הדירות בישראל ממשיכים לעלות בשיעורים דו-ספרתיים", נכתב במאמר. "למרות שקצב עליית המחירים הואט במידה מסוימת, הרשויות הפיננסיות בברור מודאגות".

המאמר מתייחס לנתונים שפרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לגבי הרבעון השלישי של 2010 (נתוני הרבעון הרביעי צפויים להתפרסם רק בפברואר), ולפיהם מחירי הדירות זינקו ב-16.4% בתוך שנה וב-4.4% בין הרבעון השני לשלישי. "למרות שעליית המחירים השנתית הייתה מתונה יותר מבשנה שהסתיימה ברבעון הרביעי של 2009 - אז נרשם זינוק של 22% - מדובר בשישה רבעונים רצופים של עליות מחירים בשיעורים דו-ספרתיים", מסבירים כותבי המאמר.

בגלובל פרופרטי גייד מדגישים כי בתקופה של כשנתיים בלבד (מאז הרבעון האחרון של 2008), זינקו מחירי הדירות בישראל בשיעור של 37%, כאשר בתל אביב קפץ מחירה הממוצע של דירה בשיעור "מדהים" של 46% באותה התקופה. מחירי הדירות בירושלים עלו ב-30%. המאמר אף סוקר את הערים בהן "נרשמו עליות מחירים עזות" בשנה החולפת, לרבות תל אביב (18%), ירושלים (17.5%), וחיפה (20%).

המגזין קובע כי עליות המחירים נובעות בעיקרן מהשקעות ספקולטיביות: "למרות שצמיחה כלכלית חזקה, שיעורי ריביות נמוכים, ותקופה ארוכה של שקט בטחוני יחסי, מספקים בסיס לעליות מחירים חזקות, השקעה ספקולטיבית בנדל"ן בברור משחקת תפקיד בדחיפת מחירי הדירות כלפי מעלה. נוסף לכך, מדיניות מוניטרית רופפת מאפשרת לספקולנטים גישה קלה יותר לכסף".

בסיכום המאמר מביעים הכותבים את דעתם כי "מדיניות הדיור בישראל היא גם כלי פוליטי. באזורים מסוימים, מחירי הדירות נדחפים כלפי מטה על-ידי כמויות אדירות של בנייה חדשה, במיוחד בהתנחלויות חדשות באזורים שבמחלוקת".