Say on Pay

עכשיו נותר לקבוע כל כמה זמן

הרגע הגדול של ציבור בעלי המניות בארה"ב הגיע: החל מיום שישי האחרון יכולים בעלי מניות בחברות הציבוריות להביע דעתם על שכר בכיריהן, וזאת במסגרת הצבעת ייעוץ שזכתה לכינוי Say on Pay.

חוק Dodd Frank, שנכנס לתוקפו לפני מספר חודשים, קבע כי בכל אסיפה כללית שתתקיים החל מתאריך 21 בינואר 2011, תינתן לבעלי המניות האפשרות להביע את דעתם על שכר בכירי החברה, וכי אפשרות זו תינתן לפחות פעם ב-3 שנים. לפי החוק, בעלי המניות יצטרכו גם לקבוע באיזו תדירות תתקיים הצבעת הייעוץ - מדי שנה, שנתיים או שלוש - וההחלטה בגין תדירות ההצבעה תתקיים לפחות פעם ב-6 שנים.

Say on Pay מאפשרת לבעלי המניות להביע את דעתם על חבילות התגמולים של בכירי החברות שבהן הם מושקעים, וכך לנסות להשפיע על מדיניות השכר שלהן. הצבעתם אינה מחייבת את הדירקטוריון, כך שגם אם יצביעו נגד חבילה מסוימת, הדירקטוריון עדיין יהיה רשאי להכריע בעדה.

התאריך הקובע חל ביום שישי האחרון, ולמרות שרוב החברות מקיימות את האספות הכלליות לקראת יוני, אין ספק שמדובר בתאריך שמהווה אבן דרך היסטורית.

בשבועות האחרונים מתנהל בארה"ב דיון סביב השאלה באיזו תדירות צריכות החברות לקיים הצבעת ייעוץ, ועד כמה תדירותה תשפיע על מדיניות התגמולים שלהן. רוב החברות מסכימות שמדיניות תגמולים צריכה להיות מבוססת על ביצועים ארוכי טווח, וכך למנוע חשיבה קצרת טווח. זו הסיבה העיקרית התומכת בקיום ההצבעה מדי 3 שנים. מיקרוסופט, כדוגמה, בחרה לבצע את ההצבעה מדי 3 שנים. בנוסף, יש הטוענים כי הצבעת ייעוץ שתתקיים מדי שנה תבזבז משאבים של ציבור המשקיעים. "תארו לעצמכם משקיע יחיד, שייאלץ מדי שנה להשקיע שעות בהבנת מדיניות התגמולים של החברות שבהן הוא מושקע. זה לא יהיה יעיל", טוען אחד מאיגודי העובדים החזקים בארה"ב.

עם זאת, יש חברות שמאמינות דווקא בקיום הצבעה שנתית, ואחת מהן היא אפל כמו גם ויזה. לפי סקר שנערך בקרב 135 חברות ציבוריות, מחציתן נוטות לקיים את ההצבעה מדי שנה, ורק שליש מעדיפות הצבעה תלת שנתית. ביום שלישי הקרוב תקיים Monsanto אסיפה כללית, ובהמשך השבוע יגיע התור של Johnson Controls, Jacobs Engineering ושל Costco. שלוש אלה ממליצות לבעלי מניותיהן לקיים הצבעה תלת שנתית.

במילים אחרות, הפור הנוגע לתדירות ההצבעה המועדפת עדיין לא נפל. אולי בעונת כתבי ההצבעה הבאה, בעוד שנה, זה יקרה.