קבוצת הוניגמן סוגרת את הפעילות ברומניה

את ההחלטה לסגור את הפעילות ברומניה תחת המותג TNT קיבל מיכה רונן ביומו הראשון כמנכ"ל הקבוצה ■ בנוסף תסגור הקבוצה במהלך השנה גם 5 חנויות של הוניגמן ו-TNT בישראל

3.5 שנים לאחר שנכנסה לרומניה עם תקוות גדולות להתפתחות בינלאומית, קבוצת הוניגמן סוגרת את הפעילות במדינה - כך נודע ל"גלובס". בקרוב תסגור החברה את כל 9 החנויות שהיא מפעילה במדינה תחת המותג TNT, לאחר שהיא ספגה בה הפסדים של מיליוני שקלים.

קבוצת הוניגמן חנכה את החנות הראשונה ברומניה במאי 2007, ובתוך חודשים ספורים פתחה 5 חנויות נוספות, בהשקעה כוללת של 6 מיליון שקל.

בעלי הקבוצה, האחים מיכה ויעקב הוניגמן, מסרו בשעתו כי התוכנית העסקית של הקבוצה כוללת פתיחת 40 חנויות ברומניה בתוך 3-4 שנים ובבעלות ישירה של הקבוצה. כמו כן, הם אמרו כי רומניה עתידה להיות בסיס להתפתחות בינלאומית של הקבוצה.

"יש לנו פריסה מוגדרת ויעדים ברורים. הגישה היא להתחיל ברומניה, ואז להתפרס למדינות נוספות במזרח אירופה", נאמר אז.

ההחלטה לסגור את הפעילות התקבלה על-ידי מיכה רונן ביומו הראשון כמנכ"ל הקבוצה. רונן שימש בחצי השנה האחרונה כסמנכ"ל הכספים והמשנה למנכ"ל בקבוצה ונכנס אמש (ג') לתפקידו במקום הבעלים.

לדברי רונן, "ההחלטה לסגור את הפעילות נובעת משתי סיבות. האחת, משבר כלכלי חריף ביותר מרומניה, שלא נראה שייצאו ממנו בתקופה הקרובה. השנייה, רצון שלי להתמקד במותג בארץ. בשנה האחרונה הפעילות ברומניה היתה הפסדית, ומכיוון שאנחנו לא רואים התאוששות של הכלכלה שם, אני לא חושב שאנחנו צריכים להשתהות".

רומניה בלטה כאחת המדינות שבה רשתות האופנה הישראליות ראו פוטנציאל צמיחה מבטיח טרום המשבר הכלכלי. רשת קסטרו, שהפעילה 4 חנויות ברומניה, סגרה גם היא את הפעילות במדינה לפני כשנה.

רשת לי קופר, שבשיא הפעילה 42 חנויות ברומניה, סגרה 33 מתוכן בתוך שנה, וכיום יש לה 9 חנויות בלבד. גם עתידן של אלה לא ברור, לאור העובדה שמכירת לי קופר בישראל לחברת בריל לא כללה את הפעילות ברומניה. כך או כך, לשותפות לי קופר ברומניה יש חובות של עשרות מיליוני שקלים לחברה-האם בארץ, והיא פועלת תחת הסדר נושים.

רשת פוקס נכנסה אף היא לרומניה לפני 4 שנים, באמצעות זכיין, וכיום יש לה 40 חנויות במדינה. לדברי מנכ"ל פוקס, הראל ויזל, אין כרגע לחברה כוונה לסגור את הפעילות במדינה. "בסך-הכול, רומניה במצב קשה, אבל היינו במצב יותר קשה לפני שנתיים, ועכשיו המצב יותר טוב", אומר ויזל.

מה שמפסיד, נסגר

בתוך כך, קבוצת הוניגמן ממשיכה בצעדי ההתייעלות וביישום החלטה אסטרטגית לסגור סניפים הפסדיים. ל"גלובס" נודע כי במהלך 2011 עתידה החברה לסגור 5 חנויות של המותגים הוניגמן ו-TNT, וזאת לאחר שהחברה סגרה בשנת 2010 שתי חנויות, בקניון ערים בכפר-סבא ובתחנה המרכזית בירושלים. בין החנויות שייסגרו במהלך השנה ניתן למנות את חנויות TNT בקניון איילון ברמת-גן ובסטאר סנטר באשדוד.

לדברי רונן, במקביל בכוונת הקבוצה לפעול לפתיחת כ-6 סניפים במהלך 2011-2012 בקניונים חדשים. כעת בוחנת החברה פתיחת סניפים בקניונים שבונה עזריאלי בקריית-אתא ובעכו, בקניון ארנה נהריה ובצים סנטר בנתיבות.

לדברי רונן, "באופן עקרוני, חנות שמפסידה ואנחנו לא רואים סיכוי לאושש אותה ויש לנו אופציית יציאה בחוזה - תמיד שוקלים לסגור אותה. כרגע יש לנו תוכניות לסגור 5 חנויות, 3 מתוכן של TNT. ההתמודדות שלנו היא לא פחות טובה ולא יותר טובה מרשתות גדולות מאיתנו. אנחנו פועלים בכיוונים הנכונים בשנת 2011 ונותנים מענה לאתגרים האמיתיים של החברה. זו חברה מאוד ותיקה, אהובה ואיכותית, ואני חושב שהיא תחזור ותשפר את מעמדה בשוק".