מתוך ספרו של אולמרט: "קרובים מאי-פעם להסכם עקרוני"

"ידיעות אחרונות" מפרסם הבוקר קטעים מספרו האוטוביוגרפי של רה"מ לשעבר: "אני לא מתמצא במפות. אם המומחים יגידו לי שהכול בסדר, נוכל לחתום", אמר אבו-מאזן לאולמרט

רשת אל-ג'זירה חשפה השבוע מסמכים של המשא ומתן של ישראל עם הרשות הפלסטינית בתקופת ממשלת אולמרט. העיתון "ידיעות אחרונות" מפרסם הבוקר קטעים מספרו האוטוביוגרפי של רה"מ דאז וחושף את הצד הישראלי של השיחות.

כבר ב-2006 החל אהוד אולמרט לאותת כי הגיע הזמן להניח יסודות רציניים. "הם מבקשים שנשחרר את כספי המסים שלהם, שהוקפאו. 'לכמה כסף אתם זקוקים'? שאלתי את אבו מאזן", מספר אולמרט. "אנחנו זקוקים ל-50 מיליון שקל", השיב יו"ר הרשות. "'לפי החישובים שלנו אתם זקוקים ל-100 מיליון דולר ואנחנו מוכנים להעביר לכם את הסכום האופן מיידי'. דממה נפלה בחדר".

"שאלת ההקפאה הפכה למחלוקת שהעולם כולו התמקד בה"

"הפלסטינים גילו רגישות במיוחד לשטח E1 המחבר בין ירושלים למעלה אדומים. הבטחתי לאמריקנים כי במשך המו"מ לא תהיה בניה בשטח זה, אך הבהרתי להם ולפלסטינים כי ישראל לא תסכים לכלול שטח זה בין השטחים שיפונו בעתיד. היה ברור כי תהיה בניה בשטחים ובירושלים, והיה ברור שהאמריקנים והפלסטינים לא יסכימו לכך, אבל הייתה גם הסכמה בשתיקה שאם נעמוד בדיבורנו השיחות יימשכו".

"רק כשהתחלפה הממשלה ב-2009, וממשל אובמה החל להנהיג את אמריקה, הפכה שאלת הקפאת הבנייה בשטחים למחלוקת שהעולם כולו התמקד בה. אני סבור כי זו טעות חמורה, והצטערתי שהממשל האמריקני נגרר למלכודת הזו".

ב-16 בספטמבר 2008 הציג אולמרט לאבו מאזן את "מפת המפית". "פתחתי בהצגת העקרונות של ההסדר שאני מציע. לאחר שסיימתי נאנח אבו מאזן אנחה עמוקה וביקש לראות את המפה שהכנתי. מעולם לפני כן לא הציג שום ראש ממשלה ישראלי עמדה מגובשת ומפורטת כל כך לפתרון הסכסוך כפי שהוצגה באותו יום".

"היינו קרובים יותר מאי פעם להשלים הסכם עקרוני"

"לראשונה מאז שהפכתי לראש ממשלה הרגשתי באמת את משא ההיסטוריה היהודית על כתפיי, ולמרות שהייתי משוכנע שאני עושה את הדבר הנכון, המשא היה כבד מאוד", כותב אולמרט. "אבו מאזן אמר כי איננו יכול להחליט מיד והוא זקוק לזמן. אמרתי לו שהוא שוגה טעות היסטורית".

"קח את העט ותחתום עכשיו. לעולם לא תקבל הצעה הוגנת יותר או צודקת יותר. אל תהסס", פנה אולמרט ליו"ר הרשות. "'תן לי כמה ימים. אני לא מתמצא במפות. אני מציע כי מחר ניפגש עם שני מומחים. אם הם יגידו לי שהכל בסדר, נוכל לחתום'. מאז לא פגשתי את אבו מאזן והמפה נשארה אצלי", אומר אולמרט.

"היינו קרובים יותר מאי פעם להשלים הסכם עקרוני שהיה מוביל לסיום הסכסוך עם הפלסטינים. יש רגעים כאלה שבהם ההיסטוריה מועידה לנו את הצורך לקבל החלטות קשות, קורעות לב. אני מקווה שההנהגה שהחליפה אותי תהיה אמיצה כדי לקבל אותן", מסכם אולמרט.

"השכונה היחידה לגביה היה ויכוח הייתה הר חומה"

לפי הדיווח ברשת "אל ג'זירה", אולמרט פגש את יו"ר הרשות אבו מאזן באמצע 2008, והראה לו את המפה שזכתה לכינוי "מפת המפית", ובה פירוט הצעת חילופי השטחים בין ישראל לפלסטינים. לפי הפרסום, אבו מאזן לא הורשה להחזיק במפה ולכן נאלץ לשרטט אותה בחזרה לאולמרט - על מפית.

שתי המפות שנחשפו ב"אל ג'זירה" מראות את ההצעות באזור ירושלים, ואז בכל הארץ, כולל עזה. לפי ההצעה, ישראל תשמור על כל ההתנחלויות הגדולות בגדה - מעלה אדומים, אריאל, קדומים ועוד.

עיון במפת ההצעה באזור ירושלים, מראה שאולמרט הציע שגוש עציון יישאר בריבונות ישראלית, כמו גם גילה, שכונת הר חומה, מעלה אדומים, מישור אדומים, פסגות, בית חורון וגם הר אדר.

ממסמכים שפורסמו אמש, עולה כי השכונה היחידה לגביה היה ויכוח הייתה הר חומה, שהפלסטינים דרשו לקבלה בהסדר קבע. ההתנחלויות שאולמרט הציע לפנות, לפי המפה, הן בין השאר מיגרון, מעלה מכמש, נוקדים, כפר אלדד ועוד. לפי המפה, מספר המתנחלים שהיו עתידים להתפנות עומד על 56 אלף, לעומת 413 אלף שיישארו ביישוביהם.

ראש הממשלה דאז אולמרט הציע גם "מעבר בטוח" לפלסטינים בין עזה לגדה. לגבי הר הבית והמקומות הקדושים, הציע אולמרט "ניהול ללא ריבונות" - ועדה משותפת למצרים, ירדן, ארה"ב, ישראל והפלסטינים - ללא ריבונות רשמית למדינה מסוימת.

עוד לפני פגישת "מפת המפית", הציעו הפלסטינים ב-2008 מפה של חילוף מלא של 119 קילומטרים רבועים של שטח פלסטיני, עבור אותו השטח בצד הישראלי. ישראל, לפי ההצעה, תשאיר בידה אדמה מפותחת בלבה של הגדה המערבית, בעוד הפלסטינים יקבלו אזורים יחסית לא מפותחים.