מדריך להפיכה במצרים; אהוד יערי: אסון אסטרטגי לישראל

על מה מוחים המפגינים במצרים? מה הם מנסים להשיג? מי משתתף בהפגנות? ואיך כל זה משפיע על ישראל?

אחרי כמעט שבוע של מהומות, העתיד של מצרים עדיין לא ברור. ההפגנות נמשכות, משטר צבאי הוכרז במדינה והנשיא מובארק פיזר את הממשלה. לפניכם המדריך המלא להפיכה שמתרחשת במצרים.

על מה מוחים המפגינים במצרים?

המפגינים המצרים מוחים נגד שלטון מובארק, אשר לדבריהם אחראי לעוני הקשה והאבטלה השוררים במדינה. מארגני ההפגנה ותומכי האופוזיציה כינו את ההפגנות הקשות ברחבי המדינה, "מהפכה נגד עינויים, עוני, שחיתות ואבטלה".

מה הם מנסים להשיג?

המטרות של המפגינים נחלקות לשנתיים: ההמונים ברחוב מבקשים רפורמה רצינית בממשלה או הפלתה, במטרה להבטיח תנאים טובים יותר לאזרחי המדינה. במקביל, הצטרפו להפגנות גם כאלה המונעים מאינטרסים פוליטיים, במטרה להפיל את הממשלה ולהשתלב בצמרת הפוליטית החדשה שתקום.

איך התחילו המהומות?

בהשראת המהומות בתוניסיה, אשר גרמו לנשיא המדינה לברוח ממנה, החליטו המצרים לפעול בעצמם. מארדני המחאה התכוונו בתחילה לארגן "יום זעם" אחד, אך תגובת הממשלה האלימה גרמה למהומות להתארך. מארגני ההפגנות עשו שימוש נרחב בפייסבוק ובטוויטר על מנת לארגן את המפגינים בתחילה.

מי משתתף בהפגנות?

מעבר לאזרחים המצרים, משתתפים בהפגנות ארגונים רבים, פוליטיים והומניטריים. אולי הדמות הבולטת ביותר שהצטרפה למפגינים היא הפוליטיקאי מוחמד אל בראדעי, לשעבר ראש הסוכנות האטומית, שהציע עצמו כנשיא זמני במקומו של מובארק. זמן קצר לאחר מכן, נעצר בראדעי והושם במעצר בית. בין הארגונים הבולטים ניתן למנות את "האחים המוסלמים", ארגון שמתנגד למשטר מובארק, אך הצטרף למהומות רק ביום שישי בבוקר.

איך הגיב הממשל המצרי?

הממשל המצרי הגיב בצעדים חריפים, כולל הכרזה על משטר צבאי בערים מרכזיות, השבתת רשת האינטרנט, שיבוש טלפונים סלולריים ושימוש בכוח נגד המפגינים. הצבא והמשטרה עשו שימוש בגז מדמיע, תותחי מים וכדורי גומי בניסיון להשתלט על המפגנים. הנשיא המצרי מובארק נשא נאום ביום שישי בערב בו אמר שהוא מפזר את הממשלה, אך נשאר בתפקידו.

כמה אנשים נפגעו בהפגנות?

עד כה, ידוע על יותר מ-24 הרוגים ומספר הפצועים גדול מ-1,000. לפי דיווחים שונים, בעיר אלכסנדריה אותרו היום עוד כ-20 גופות של מפגינים שנהרגו במהומות הקשות.

איפה הם מפגינים?

על פי הדיווחים, יותר מ-40 אלף בני אדם יצאו אתמול להפגין בעיר אל-מנסורה, מהומות כבדות נרשמות בסואץ, עשן עוטף את אלכסנדריה ומאות מפגינים מתעמתים עם המשטרה באיסלאמיה. היום מתמקדות המהומות בקהיר ובאלכסנדריה.

איך זה משפיע על ישראל?

פרשן חדשות 2 לענייני ערבים, אהוד יערי, טוען כי ישראל נמצאת על סף אסון אסטרטגי ויש רבים במערכת הצבאית והפוליטית שלא יישנו היום טוב בלילה בעקבות אירועי היום האחרון במדינת הנילוס.

המהומות במצרים והתערבות הצבא בהרגעת העימותים מלמדים שמשטרו של מובראק מתנדנד ולא בטוח בכלל שישרוד. גם אם ימשיך מובראק לשמש בתפקידו, כבר ברור לכל שמה שהיה - הוא לא מה שיהיה.

העניין המהותי הוא שאנחנו נמצאים בקיצה של תקופה במזרח התיכון ותחילתה של תקופה חדשה שאיש לא יודע מה היא צופנת. מי שולט כרגע במצרים בפועל? מי ששולט כרגע במדינה בפועל הוא שר ההגנה, שלמעשה אחראי על המשטר הצבאי שהוכרז. ייתכן כי הצבא ייקח בכוח את השלטון ממובארק ויקים ממשלת חירום לאומית.

האם היו מהומות כאלה בעבר במצרים?

במצרים לא זוכרים מהומות כאלה מאז "מהומות הלחם" נגד סאדאת ב-1977. כוחות הביטחון המצרים נתנו בתחילה להפגנות להתנהל ללא הפרעה, אבל הבינו - אולי מאוחר מדי - שחייבים לעצור את המפגינים.