"תמה היד הרכה של מובארק; אם ייפול - יהיה מרחץ דמים במצרים; אסד ואחמדינג'אד צריכים לדאוג"

ד"א גיא בכור מהמרכז הבינתחומי מנתח את המצב במצרים: "אובמה הפקיר את מובארק; מעתה מובארק ינקוט ביד קשה כלפי המפגינים; העולם הערבי רותח ויהיו עוד זעזועים; הכללים השתנו והכל יכול לקרות. אלו ימים היסטוריים"

נשיא מצרים חוסני מובארק יחל לנקוט בצעדים קשים כדי לדכא את ההפגנות במצרים, אולם אם ייכשל המהומות יתפשטו גם למדינות נוספות בעולם הערבי. כך מעריך היום ד"ר גיא בכור, מומחה למזרח התיכון מהמרכז הבינתחומי בהרצליה.

"מובארק ריסן את עצמו ונהג ביד רכה עד כה", כותב בכור בפרשנות שהעלה לאתר שלו, Gplanet. "הצבא המצרי חייב להתקדם לעבר מרכז קהיר ולהשתלט עליה, כפי שעשה בשנת 1986 עם התקוממות חיילי 'הביטחון המרכזי'. כבר עכשיו נראים טנקים, כלי רכב ונגמ"שים של הצבא המצרי בשטח. תגבורות נוספות אמורות להגיע. זוהי מעכשיו הפיכה צבאית של המשטר והנשיא מובארק כבר הודיע על עוצר כללי בערים הגדולות בהיותו 'המפקד העליון של הצבא'. הצבא הוא המגן האחרון של מובארק".

כזכור, נשיא ארה"ב ברק אובמה קרא הלילה למובארק לעמוד בהתחייבויותיו, קרי לבצע רפורמות. בכך, אובמה תמך חלקית ובאיחור יחסית במפגינים במצרים. ד"ר בכור משווה את אובמה לנשיא לשעבר ג'ימי קרטר בעת המהפכה האיסלאמית באיראן בשנת 1979 וטוען כי אובמה למעשה מפקיר את מובארק.

"משטר מובארק הפך ל'שקוף' בעיני ממשל אובמה וזהו איתות ברור לעם המצרי להמשיך במרידה. הפלת השאה חוזרת, ההיסטוריה מכה שנית", טוען בכור.

"ימים היסטוריים"

לדברי בכור, מובארק נקט ביד רכה כלפי המפגינים כדי לא למשוך אש מצד המערב, ובייחוד כדי שלא להכעיס את ארה"ב שתומכת במשטרו של מובארק כלכלית וצבאית. אולם כעת, משהתעצמו המהומות, בכור טוען כי מובארק ינקוט צעדים קשים יותר נגד המפגינים וכי אין בכוונתו לוותר על השלטון כל כך מהר. לדבריו, על הצבא המצרי להפיק לקחים מהפיכות קודמות ולאבטח מספר אתרים מרכזיים, כגון כיכר תחריר (שם נמצא משרד הפנים), בניין "אלמוג'מע" שם נמצאים עשרות אלפי פקידי ממשל ואשר ממנו נשלטת מצרים כולה, את ארמונות הנשיאות וכן את בנייני הרדיו והטלוויזיה.

עם זאת, בכור מעריך כי גם המפגינים לא יוותרו בקלות: "הפחד נעלם; ההמונים גילו לתדהמתם שהם יכולים לקרוא 'מוות למובארק' ולא קורה להם שום דבר. אם התחושה הזו תימשך משטר מובארק מחוסל משום שאי אפשר לעמוד בפני מאסות כאלה של אנשים". ומה באשר ליום שאחרי מובארק, אם משטרו אכן ייפול? ובכן, בכור מציין כי אין גורם אחד העומד מאחורי ההפגנות ומזהיר מפני אנרכיה ביום שאחרי. הוא מציין ש"אין מנהיג אחד ואין אחדות רעיונית בין האחים המוסלמים, השמאל או הנאצריסטים", כך ש"אם משטר מובארק ייפול, חוסר האחדות הזה עלול להוביל למרחץ דמים ולאנרכיה".

בכור מתייחס גם להשלכות של הנעשה במצרים על העולם הערבי כולו ואומר: "העולם הערבי רותח ומצרים תוביל את הזעזוע למדינות נוספות, כפי שקרה תמיד. מנהיגים רבים אמורים להיות מודאגים, לא רק מלך ירדן או בשאר אסד, אלא גם אחמדיניג'אד של איראן. מעכשיו הכל פתוח, הכללים השתנו והכל יכול לקרות. אלו ימים היסטוריים".