אטיאס: "יש לנו פוטנציאל קרקע ל-18 אלף דירות"

שר השיכון: "אנחנו דואגים לזוגות הצעירים שהיום קשה מאוד להם לקנות דירות במחירים סבירים. יש בעיות, בין השאר חקלאים שמחזיקים בקרקעות ולא נותנים לנו לשווק אותם"

שר השיכון והבינוי, אריאל אטיאס, מדבר כעת בכנס הקיבוצים השנתי של פירמת BDO זיו האפט ושל פירמת עו"ד י. זלצמן, גילת, קנולר ושות' בשת"פ איגוד התעשייה הקיבוצית. את הנאום של אטיאס העברנו באתר "גלובס" בשידור חי.

בין השאר אמר אטיאס כי "אנחנו דואגים לזוגות הצעירים שהיום קשה מאוד להם לקנות דירות במחירים סבירים. זאת הייתה כוונתי מההתחלה ואני שמח שסוף סוף מבינים אותנו. אנחנו רוצים לעזור לקיבוצים אבל בצורה סבירה, כשקודם כל הזוגות הצעירים".

"יש לנו פוטנציאל קרקע ל-18 אלף יחידות דיור, 12 אלף מתוכם הם באזורי הביקוש, בין חדרה לגדרה. אבל יש בעיות, בין השאר חקלאים שמחזיקים בקרקעות ולא נותנים לנו לשווק אותם".

עוד אמר אטיאס כי "העברנו בחוק ההסדרים חוק סילוק פולשים חדש. המטרה שלנו - מצד אחד לפצות בגבול שאנחנו יכולים פולשים לקרקעות חקלאיות ומצד שני לפעול נגד אלה שלא מסכימים. הזוגות הצעירים לא יכולים לחכות לאנשים במושבים ובאיזורים אחרים. זה לטובת כלל אזרחי ישראל, אנחנו לא מוטים כלפי מגזר זה או אחר. יש כבר 3,000 יחידות דיור בצנרת בגלל הפעילות הזו נגד הפולשים".

"אנחנו רוצים לסבסד משכנתאות עבור כל זוג צעיר שרוצה לקנות דירה ראשונה. המדינה תשתתף איתו ותחזיר, בתשלומים של 800 שקל לחודש, עד ל-140 אלף שקל. אני מדבר על איזורים בעדיפות לאומי שם יש גמישות מאוד גדולה של קרקעות. יש לנו הסכמה של ראש הממשלה שיתמוך בנו בעניין הזה. אין העמסה תקציבית, זה לא פוגע בתקציב המדינה. זה טוב לכולם, לכל המגזרים. נגבש הסכמה רחבה כדי שמשרד האוצר יהיה איתנו. הצלחנו כבר לשבור את המחסום הפסיכולוגי".

בשבוע שעבר פרסם משרד האוצר נתונים לפיהם מחירי הדירות החדשות ירדו בשיעור מתון של 0.6% בחודש דצמבר 2010 בהשוואה לנובמבר 2010. עם זאת, בהשוואה לחודש דצמבר 2009, מדובר בירידה חדה של 7.4% במחירה החציוני של דירה חדשה בישראל.

בסך הכל, נרכשו בדצמבר 9,524 דירות (חדשות ומיד שנייה), 6.7% פחות מבנובמבר 2010, אך 7.3% יותר בהשוואה לדצמבר 2009. לפי נתוני משרד הבינוי והשיכון, מספר העסקאות למכירת דירות שבוצעו בשנת 2010, נותר זהה לזה של 2009, ברמה של כ-102 אלף דירות (חדשות ומיד שנייה) שהחליפו ידיים. כלומר, הפעילות בשוק הנדל"ן נותרה ברמות השיא של 2009, ולא ירדה כתוצאה מצעדי הממשלה לצינון שוק הנדל"ן.