מדד הפחד יראה את הכיוון

כלכלנים לא חוזים התפתחויות פוליטיות, המשקיעים מצביעים ברגליים קרות: דולר

המהומות במצרים הפתיעו את כולם; מומחים צבאיים ופוליטיים, כתבי חוץ ופנים וכמובן כלכלנים ואנליסטים. בימים הראשונים למהומות לא הייתה כל תגובה משמעותית בשוקי ההון בעולם בכלל ובארץ בפרט, רק ביום שישי, כאשר התחוורה עוצמת המהומה וגבר החשש האמיתי שמשטר מובראק עלול להתמוטט והאלטרנטיבות השלטוניות אינן ברורות, החלו השווקים להגיב.

"מדד הפחד" משנה כיוון בארה"ב והוא עלה ביום שישי ב-24% לרמה שנתית של 20% . בארץ עלה מדד הפחד, הנמדד ממחירי האופציות על מדד המעו"ף, לרמה של 17.5% לעומת כ-14% בשבוע שעבר.

שוב אנו רואים עליה משמעותית בחששות המשקיעים כפי שרואים את המצב בראיה קדימה של כחודש. יחד עם זאת, העלייה משאירה, בשלב זה את מדד הפחד בארץ ברמה סבירה עד נמוכה היסטורית, ולא מעידה על קריסה או פאניקה.

שלישית, כפי שצפוי בעת משבר שלא ברור איך יבוא אל קיצו, מחירי הסחורות בעולם נעים למעלה; הזהב עלה בשיעור נמוך של 2% לעומת נפט וגז שעלו ב-6-4% .

מצרים, צריך לזכור, הייתה הגורם המייצב במזרח התיכון בשני העשורים האחרונים. שנויים במצרים, גם אם יתבטאו בחילופי שלטון מסודרים, עלולים להשליך על היציבות במזרח התיכון, כולל יציבות משטרים של מדינות נוספות. לכן, צריך להסתכל על השלכות המשבר מעבר למצב במצריים.

להערכתנו, מחיר הנפט והגז יעלו בימים הקרובים, ויתכן ויגררו גם סחורות נוספות. העליות ישקפו את חוסר הודאות מעבר למצב במצרים, גם בשאר המזרח התיכון, והחשש להפרעות בייצור הנפט וכן בהובלתו בדרך הים.

חייבים לעקוב אחרי "מדדי הפחד" (VIX ) הן בארה"ב , באירופה ובישראל. אלה הם אינדיקטורים חשובים לציפיות קדימה בשוק ההון. ברמתם הנוכחית, הם משקפים פרמיית ביטוח נמוכה יחסית לאופציות מכר (put) המשמשות כביטוח מפני ירידת מדדי המניות. מומלץ לפיכך לרכוש אופציות מכר, גם אם "מחוץ לכסף", למשל , עם השתתפות עצמית של 3-2%.

אמנם השקל פוחת היום מול הדולר אך לא בטוח שמגמה זו תימשך. הכוחות הכלכליים פועלים לחיזוק השקל, אך כרגע המצב לא ברור ואי-הוודאות מבריחה משקיעים למה שנראה, לפחות בטווח הקצר, כחוף מבטחים, הלא הוא הדולר.

לכלכלנים אין הכלים לחזות התפתחויות פוליטיות, ואין ספק שכרגע הפוליטיקה מובילה, והשווקים מגיבים. עד עתה התגובה בשווקים היא מאופקת יחסית ומצביעה על הציפיות/לתקוות שבסיוע הצבא הנשיא מובראק יצליח לייצב את השלטון בטווח הקצר, ותתאפשר העברה מסודרת של השליטה במדינה. אך כאמור, אסור להתעלם מההשלכות של המשבר ליציבות משטרים בירדן, סוריה, לבנון וערב הסעודית. למצב אצל השכנים יכולות להיות השפעות על הכלכלה הישראלית הן בפעילותה הריאלית והן על השווקים הפיננסיים.