הפגנת הכוח של סטנלי פישר

הקרב לבלימת ייסוף השקל נעצר בניצחון מרשים של בנק ישראל

הדולר האמריקני הוא, אולי, מטבע של משק עם בעיות עמוקות. יש גם לא מעט פרשנים אשר מדברים זה שנים על ירידתו של המטבע האמריקני מגדולתו כשליט בשוק המט"ח העולמי.

אבל כאשר יש משבר פוליטי, וכאשר אי הוודאות עולה, המשקיעים בעולם מוצאים בדולר מעין "מקלט בטוח", שאליו אפשר להעביר כספים. זהו המקרה גם הפעם, כאשר ההפגנות במצרים גורמות לקרנות ומשקיעים פרטיים לעבור לנכסים הנקובים בדולר, אך גם בין יפני ובפרנק שוויצרי.

הדולר נסחר אתמול (ב') בשעות הצהריים בשער של כ-3.7 שקלים לדולר אחד, ובאירופה הגיע ל-1.36 דולר לאירו אחד. בעולם מסתכלים על מצרים, וחושבים על חוסר יציבות אשר יאחז באזור כולו.

אמנם, התחזקות הדולר הייתה מתונה יחסית, אך יש להניח כי המשקיעים עדיין מקווים לחזרת היציבות בימים הקרובים. מה שקרה היום היה מעין שחרור לחץ, לאחר סוף שבוע גדוש בתמונות של קהיר בוערת.

תמונה מורכבת

לזרים בעלי השקעות בישראל התמונה מורכבת במיוחד, והם צריכים לחשוב מהר על סגירת פוזיציות, אשר עד לא מזמן תמכו בהתחזקות המטבע המקומי. מדובר לא רק בגורלו של חוסני מובארק, אלא במדיניות של נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, האיש אשר אירגן בשבוע שעבר הפגנה משלו נגד כניסת הון לטווח קצר לישראל.

לכן, עוד לפני שמצרי אחד יצא בקריאות נגד נשיאו, כבר שקלו משקיעים זרים לסגור פוזיציות של לונג על השקל, ועמדו להיכנע בקרב.

התוצאה, לעת עתה, היא פיחות, אשר הגיע בשעות הצהריים ל-0.8% לעומת הדולר, מחציתו תוצאה של מה שמתרחש בשווקי חו"ל, ומחציתו תוצאה של לחצים מקומיים.

ייתכן בהחלט כי מדובר רק בתחילתו של תהליך. התמונה במצרים לא תתבהר במהרה, ומהלכיהם של בנק ישראל ומשרד האוצר ימשיכו להיות גורם חשוב מאוד בחישוביהם של קרנות זרות ומשקיעים מחו"ל.

נעצר, אם כן, הקרב לבלימת ייסוף השקל, בניצחון מרשים של הבנק המרכזי. עתה צריכים כולם, משקיעים וקרנות, לחשוב על היעד הבא של שער החליפין. יש גם כאלה אשר יעסקו בחישוב הפסדים שנגרמו להם בהימור על השקל, ולחשוב על הסברים משכנעים למה זה קרה להם.