מטוס הכיבוי הרוסי קפץ לביקור בת"א; עלותו: 40 מ' ד'

המטוס הרוסי הגיע היום לתצוגה מיוחדת בחופי ישראל ■ מסוגל לנחות בלב ים, לפנות פצועים מספינות במצוקה, למלא משימות תצפית ולהגיב לתרחישים קיצוניים באסדות הגז הטבעי

יצרנית המטוסים הרוסית ברייב (BERIEV) שיגרה לישראל את מטוס הכיבוי החדיש שלה, מדגם 220-BE, להדגמת יכולותיו המבצעיות ובניסיון לשכנע את משרדי הממשלה לרכוש אותו, בעקבות השריפה מסוף 2010 בכרמל. את החברה הרוסית מייצגת בישראל ג'י-פורס אירוספייס. אחד מחברי דירקטוריון ג'י-פורס הוא תא"ל (במיל') אודי זהר, שכיהן בעבר כמנהל רשות שדות התעופה.

מסוגל לשאת 12 טונות מים

המטוס שמציעה היצרנית הרוסית מסוגל לשאת כ-12 טונות של מים בשמונה מכלים נפרדים ובכוחו למלא אותם ב-17 שניות - תוך ליחוך מים מעל ים, או מעל מאגרי מים. לטענת אנשי ברייב, המטוס מסוגל גם לנחות בים ולשמש לפינוי נפגעים מספינות במצוקה ולספק מענה מהיר לאירועים קיצוניים באסדות הגז שמול חופי הארץ, וניתן להתאימו גם למשימות סיור שוטפות והובלת מטען. בנפרד ממתקני המים שבבטן המטוס, הוא נושא עוד שישה מכלים נפרדים של חומרים מעכבי בעירה, הנמהלים במי הים. כך, המטוס יכול לשחרר את כל כמות המים ששאב במהלך המעוף הנמוך מעל המים ביעף אחד מעל מוקד בערה או בכמה יעפים - בהתאם לבחירת צוות המטוס.

היום (ה') בצהריים הציג צוות המטוס בפני נציבות הכבאות הארצית ובפני התקשורת את יכולותיו לשאוב מים במהירות בים התיכון, ליד חוף הצוק שבצפון תל אביב. מחר יבקר בנתב"ג השר להגנת העורף, מתן וילנאי, והוא עתיד להיפגש עם צוות המטוס ועם נציגי החברה הרוסית.

העלות המשוערת של מטוס אחד היא כ-40 מיליון דולר. לדברי זהר, מניתוח הצרכים של ישראל עולה כי די בשלושה או ארבעה כלי טיס מסוג זה, כדי לספק מענה לתרחישי האש: "אחד היתרונות הגדולים של מטוס הכיבוי הזה, הוא ביכולת שלו לטוס במהירות, כ-700 קמ"ש: הדבר מאפשר לו הגעה לזירות אירוע במהירות", אמר.

לדבריו, מהירותו הגבוהה של המטוס מאפשרת גם פתרון של מצב שבו הים גבה גלי - מצב מסוכן למילוי מכליו באמצעות יעף נמוך. במקרה כזה, אומר זהר, יוכל צוות המטוס להפנות אותו למאגרים אחרים כמו הכנרת, כדי למלא במהירות את המכלים. לדבריו, המטוס יוכל למלא את מכליו בים התיכון רק בהתקיים מצב שבו גובה הגלים אינו עולה על 1.20 מטר.

פעילות מוגבלת בשעות לילה

מערכותיו של המטוס מתקדמות, אך עם זאת, היכולת שלו לפעול באזורי שריפה בשעות הלילה מוגבלת: "אם נקבל הזמנה בנושא הזה נמצא כבר את הדרך להתקין טכנולוגיה מתאימה שתאפשר את הפעלתו גם בלילה. יש חברות ביטחוניות ישראל שעוסקות בזה והטכנולוגיות האמורות נמצאות לקראת הבשלה", אמר בכיר בג'י-פורס.