לא די בנכסים נזילים וחצי פנסיה: בוננזה חדשה למתגרשות

הכלל לפיו חלוקת נכסים בגירושים תיעשה לפי "איזון משאבים" הולך ומיושם הלכה למעשה ■ גרושה טרייה תקבל 150 אלף שקל על הפרשי כושר השתכרות ונכסי קריירה עתידיים של בעלה

הכלל לפיו חלוקת נכסים בין בני-זוג בהליך גירושים מתבצעת לפי "איזון משאבים" הולך ומיושם הלכה למעשה.

בתביעה שהגישה אישה לבית המשפט לענייני משפחה בכפר-סבא נתבע הבעל בגין השווי העתידי של נכסי הקריירה שלו. בעקבות התביעה אישר בית המשפט פנייה של בני-הזוג לאקטואר לצורך איזון משאבים, לרבות שקלול הפרשי כושר השתכרות, רכב, כסף, שווה כסף ועוד. כמו כן, התבקש האקטואר לבדוק האם יש מוניטין במקרה זה.

לצורך קביעת השווי העתידי של נכסי הקריירה של הבעל שכרו בני-הזוג את שירותיו של האקטואר גד שפירא, שערך איזון משאבים כולל בין כל נכסיהם שנצברו ב-25 שנות הנישואים.

חישוב שווי עתידי של נכסי קריירה ניתן להגדרה בצורות שונות. אחת מהן הינה היוון ההפרש בין ההכנסה הנוכחית להכנסה ערב הנישואים, מוכפל במספר השנים שנותרו לגבר עד לפנסיה. לפי חישוב זה עלה כי הכנסותיו של הגבר במהלך שנות הנישואים עלו בשיעור נאה לעומת הכנסה יציבה של האישה.

לדברי עו"ד הרב צוריאל בובליל, שייצג את האישה בתיק, הרציונל המשפטי המצדיק את שיתוף האישה בהכנסות העתידיות של הבעל לאחר הגירושים הוא העובדה שהיא הקדישה מזמנה לטיפול בבית ובגידול הילדים, מה שאיפשר לבעל לשפר את מעמדו המקצועי ואת הכנסותיו. לכן זכאית האישה לנתח מהכנסות עתידיות אלה, ללא קשר לזכותה לקבלת מחצית הפנסיה עם פרישת הבעל מעבודה.

במקרה האמור העלה החישוב כי האישה זכאית לקבל יותר מ-150 אלף שקל, שהם מחצית מהיוון נכסי הקריירה של הבעל.

בחוות-דעתו ציין האקטואר כי שכר הבעל במהלך שנות הנישואים עלה ריאלית בשיעור משמעותי של כ-3,000 שקל. סכום זה הוון בשיעור ריבית של 10% מיום החישוב ערב בדיקת הזכויות ועד לגיל 67. הבעל כיום בן 50.

עו"ד בובליל הדגיש כי בפסק דין זה לא מדובר באיש עסקים אמיד או באדם בעל חברה מוכרת, אלא בשכיר רגיל שמרוויח משכורת חודשית ממוצעת.

לדבריו, "הסכמת בית המשפט למהלך הינה הכרה הלכה למעשה באפליה מתקנת לטובת נשים, אשר השקיעו את מירב שנותיהן בגידול הילדים במקביל לעבודה מחוץ לבית. אותן נשים לא פיתחו את הקריירה שלהן לעומת הבעלים. בעוד שבעבר הוגשו תביעות רק על מחצית הזכויות הנזילות עם בקשה לקבלת מחצית הפנסיה לכשיפרוש בן-הזוג, הרי שיותר ויותר תביעות מוגשות היום גם להפרשי כושר השתכרות ונכסי קריירה".