הושק העיתון הדיגיטלי של מרדוק ב-iPad - ה"דיילי"

עכשיו מגיעים הפידבקים: ה"דיילי" מוצלח בפרסום מולטימדיה - אבל "לא ייחודי" ו"לא מתעדכן"

שלא כמו עיתונים אחרים של רופרט מרדוק, לא כל כך ברור מה ה"דיילי", העיתון הדיגיטלי של ניוז קורפ ל-iPad, מכוון להשיג. אבל כל זה לא מנע ממרדוק להשקיע 30 מיליון דולר במיזם שהושק בשבוע שעבר בניו-יורק.

מרדוק אמר באירוע ההשקה כי "ה-iPad דורש שנדמיין מחדש לחלוטין את המיומנויות שלנו. אני מאמין שבעידן הטאבלטים (מחשבי מגע) יש מקום לקול רענן וחזק".

הוא הוסיף כי "יש לנו הרישיון לנסות והיכולת לחדש. אנו מאמינים שה'דיילי' יהיה המודל לאופן שסיפורים צריכים להיות מסופרים ונצרכים".

העיתון הדיגיטלי the daily / צלם: רויטרס
 העיתון הדיגיטלי the daily / צלם: רויטרס

מרדוק על ג'ובס

הדיילי מייצג הימור גדול מבחינת תעשיית העיתונות המסורתית. אבל לפי מרדוק, צעד זה נדרש מאחר שזו עומדת בפני אתגרים גדולים. הגדול שבהם הוא נטישה של קוראים, כאשר הצעירים שבהם מעדיפים יותר ויותר את צריכת החדשות באמצעות כלים מקוונים.

"אנחנו חייבים להפוך שוב את עסקי החדשות למעשיים", אמר מרדוק. "אנחנו נכנסים לעידן בלתי רגיל של חדשנות ורנסנס דיגיטלי".

כמעט 6 שנים לאחור, מרדוק כבר דיבר על השינוי הזה שדרוש בעולם העיתונות. הוא דחף עורכים לשמור את עסקי החדשות בחיים על-ידי פנייה לדפוס חשיבה דיגיטלי.

זמן קצר לאחר מכן זכתה ניוז קורפ לשבחים כ"מנהיגה דיגיטלית" בקרב התקשורת המסורתית, כאשר קנתה את הדבר החם ברשת באותם ימים, הרשת החברתית מייספייס. אבל מאז עקפה אותה פייסבוק, ועתה מייספייס עומדת בפני מכירה או סגירה - הימור לא מוצלח מבחינת מרדוק.

ומה הלאה? מרדוק אומר כי מעבר להשקעה עד כה, ה"דיילי" יעלה לניוז קורפ כ-500 אלף דולר לשבוע לפני שירשום הכנסות ממנויים ופרסומות. הוא הוסיף כי הצלחת המיזם תימדד בכך שהוא ישיג מיליוני מנויים.

ויש עוד שותפה לכל המהלך, הלא היא אפל, יצרנית ה-iPad. מהצד שלה היה בהשקה אדי קו, סגן נשיא לשירותי אינטרנט. בלט בהיעדרו המנכ"ל סטיב ג'ובס, שיצא לחופשת מחלה נוספת. מרדוק הזכיר אותו באירוע וסיפר כי לפני מספר ימים ג'ובס התקשר אליו ואחר שה"דיילי" הוא "נהדר".

באירוע אפל גם חשפה את מערכת ההרשמה למנוי וציינה כי בקרוב היא תהיה זמינה גם עבור מוציאים לאור נוספים.

בינתיים ה-iPad שולט בשוק הטאבלטים, ואפל מכרה כבר כ-15 מיליון ממנו, אבל בהדרגה צצים לו מתחרים, כאשר סמסונג ומוטורולה מריצים את מכשיריהם על מערכת האנדרואיד של גוגל.

הצפי הוא שב-2011 יימכרו 54.8 טאבלטים, וב-2014 כבר יימכו 208 מיליון טאבלטים. על רקע זה, מרדוק ציין כי בהמשך הטאבלט יהיה זמין גם על המכשירים המתחרים ל-iPad.

יותר טוב מה"טיימס", פחות מה"ג'ורנל"

ומה התגובות? ג'ף ברקוביצ'י מה"דיילי פייננס" הגדיר את המוצר כ"אלגנטי אך לא מהפכני". הוא ציין כי אלפי הצרכנים שניסו אותו העניקו לו ציון של 3.5 מתוך 5. 42% מהם נתנו לו את הציון המקסימלי. לשם ההשוואה - לאפליקציה המקבילה של "ניו-יורק טיימס" הצרכנים נתנו 2.5 מתוך 5, כאשר רק 22.2% העניקו לה את הציון המקסימלי.

אז ה"דיילי" זוכה לפידבקים הכי טובים? לא ממש. האפליקציה של "וול סטריט ג'ורנל" ב-iPad (גם הוא בבעלות מרדוק) זוכה לממוצע של 4 כוכבים מתוך 5, כאשר 58% נותנים לו את הציון המקסימלי. ציונים דומים לזה של ה"דיילי" מקבלות האפליקציות של CNN ו-USA Today.

בינתיים, עם או בלי קשר לכך שגם פוקס ניוז נמצאת בבעלות מרדוק, סטיב דוסי מהרשת שיבח אותו וציין כי "זהו העיתון היחיד ב-iPad שממש יש לו וידיאו". גם המחמאה עצמה אינה מדויקת, שהרי ל"וול סטריט ג'ורנל" יש גם וידיאו.

ואם במדיה של מרדוק משבחים, אצל היריב הבולט, "פייננשל טיימס", מבקרים. עורך העיתון, ג'ון רידינג, טען כי סביב ה"דיילי" יש בעיקר מהומה רבה על לא דבר. לדבריו, "אם אתה מניח בצד את יחסי הציבור שסביב ה'דיילי', מהו בעצם? הוא כותרת חדשה, יש לו מודל הרשמה, והוא מגיע על טאבלט. אף אחד מאלה לא עושה אותו ייחודי. אנו מאמינים שבתעשיית המדיה המאוד צפופה המפתח להצלחה הוא המותג שנבנה לאורך מאה שלמה".

גם לגבי מודל ההרשמה למנויים של ה"דיילי" היתה לרידינג ביקורת: "המודל הזה הוא 'ביישן'. מה שאנו רואים בתעשייה הזו זה יותר מדי זהירות בנוגע למחיר".

מנכ"ל חברת המחקר פורסטר, ג'ורג' קולוני, דווקא שיבח את מודל התמחור של ה"דיילי". הוא גם ציין לטובה את השימוש ה"נדיב" בפורמטים של פרסום מולטימדיה.

ה"דיילי" זכה למחמאות גם מצד מנכ"לית NPR News, ויויאן שילר. לדבריה, ה"דיילי" מייצג פרק חדש ביחסים שבין אפל והעיתונים. הוא ההוצאה לאור הראשונה שעושה שימוש בחנות האפליקציות של iTunes, כך שהמהדורות עולות אוטומטית. אבל יש לה גם ביקורת: למוצר עצמו יש פגם מהותי - זה אתר חדשות ללא עדכון בחדשות. לדבריה, אם לא ישנו את זה - ה"דיילי" לא יצליח.

חדשות מגוונות, תמונות ב-360 מעלות

עד ההשקה, המידע על מה שיכלול ה"דיילי" הגיע מתוך הערכות. עתה, עם ההשקה, המוצר כבר מקבל פנים ברורים יותר.

ובכן, ה"דיילי" אמור לכלול חדשות מכל הסוגים - מחדשות פוליטיות ועד רכילות וספורט. הוא יכלול גם סרטוני וידיאו באיכות גבוהה (HD), טבלאות ואינפוגרפיקה אינטראקטיבית וגם תשבצים. כן ניתן ליהנות בו מקטעי קול ותצוגת תמונות. מאפיין נוסף הוא תוכן מותאם אישית, כמו מזג-האוויר בהתאם למקום בו גר המנוי.

במכשיר יש מעט חידושים טכנולוגיים. אחד מהם הוא האפשרות לראות תמונות ב-360 מעלות, כלומר ניתן לבחור את זווית הצפייה בהן. בסך-הכול, ה"דיילי" יהיה בן כ-100 עמודים ויעלה 99 סנט לשבוע או 39.99 דולר לשנה.