ארה"ב: "הידידות והברית שלנו עם ישראל - לא ישתנו"

"זאת ללא קשר למצבן של ממשלות אחרות באיזור" ■ ממשל אובמה מסתייג מדברי סולימן כי מצרים לא מוכנה לדמוקרטיה ■ דובר הבית הלבן: דברי סוליימן "אינם מועילים"

ממשל אובמה הסתייג הערב (ג') בפומבי מדברי סגן נשיא מצרים, עומר סולימן, שאמר כי "מצרים אינה מוכנה לדמוקרטיה". בתדרוך יומי לכתבים אמר דובר הבית הלבן, רוברט גיבס, כי דברי סוליימן "אינם מועילים". הוא הוסיף: "איננני חושב שהדברים מתיישבים עם לוח הזמנים של אלה שמבקשים הזדמנות גדולה יותר וחירות".

הוא ציין, שעמדת ארה"ב היא, ששינוי השלטון במצרים היה אמור להתרחש ושיש לצפות שהעם המצרי ימשיך ללחוץ עד שתושג מטרה זו. הדובר הוסיף, כי "יהיה אשר יהיה המצב בממשלות אחרות באיזור, הידידות, השותפות והברית שלנו עם ישראל - לא ישתנו".

עם זאת הודה גיבס, כי מצרים עדיין צריכה "לעבור דרך ארוכה", אך בה בעת הדגיש, כי הממשל עודו דבק בדרישתו ל"שינוי" במדינה. "אינני חושב שהתקפלתי בכל צורה שהיא (מהצהרות קודמות)", הכריז הדובר. "אינני חושב שמה שאני אמרתי, או מה שהנשיא אמר, מרככים את את הצורך במה שאנו זקוקים לראות במצרים (שינוי)".

הוא ציין, כי גם עתה, שבועיים אחר פרוץ ההפגנות במצרים, לא חל שינוי בעמדת הממשל כלפי הסיוע למצרים. "אנו מנטרים מה שמתרחש בקהיר ובמצרים ונקבל החלטה האם פעולות אלה ישפיעו על הסיוע".

ההתפתלויות הברורות של גיבס מעידות עד כמה דק החבל שעליו צריך לתמרן הממשל: מצד אחד הבנה שהמצב הקיים במצרים אינו יכול להימשך, ומצד אחר, חשש מכאוס שיביא לעליית גורמים בלתי דמוקרטיים. הביקורת על סוליימן ראויה לציון מיוחד מפני שהממשל, כמו ישראל, רואה בו גורם חשוב שעשוי לסייע בהבאת השינויים המיוחלים בלי גלישה לאנרכיה.