סטירה לנוקיה

המכשיר החדש של נוקיה, ה-N8, הוא עוד דוגמה למצב העגום של החברה

מנכ"ל נוקיה, סטיבן אלופ, הוא כנראה מה שהחברה הפינית הייתה צריכה - מישהו שייתן סטירה לבכירי החברה הוותיקים ויסביר להם שלמרות שהאגו שלהם בשמיים - נוקיה לא נמצאת באותו שוק שבו היא הייתה בשנת 2007, לפני שה-iPhone יצא לעולם ושינה את התעשייה הזו.

הבעיה הגדולה של נוקיה, היא שהחברה מתגאה בכך שהיא יצרנית הטלפונים הגדולה בעולם, נתון שאי-אפשר להתווכח אתו. נוקיה החזיקה בסוף 2010 נתח שוק של 36.9% לעומת 32.6% בשנת 2009. הירידה היא, כמובן, בגלל שוק הטלפונים החכמים, שבו נוקיה החזיקה נתח שוק של 33.1% ב-2010 לעומת 39% בשנה שלפניה. הסיבה היחידה שהמספר של נוקיה כל-כך גדול, הוא שמערכת ההפעלה סימביאן מותקנת גם על טלפונים בסיסיים וזולים, מה שמגדיל את כמות המכשירים הנמכרים.

בעיה נוספת של נוקיה היא שסימביאן היא מערכת הפעלה מיושנת לעומת מערכות ההפעלה אנדרואיד של גוגל או iOS של אפל, והיא לא מצליחה ליצור תחרות אמיתית.

לפני כשבוע השיקה נוקיה בארץ את מכשיר הדגל שלה - N8. המכשיר החדש היה אמור לתת לה קצת אוויר לנשימה בתחרות מול כל טלפוני האנדרואיד שמופצים בישראל.

ה-N8 הוא עוד דוגמה למצב העגום של החברה. במכשיר החדש יש את כל החסרונות לעומת המכשירים של המתחרים, שבהם יש גלישה נוחה באינטרנט, שירות מייל מוצלח, איכות מגע מהירה ומגוון גדול של אפליקציות. מלבד זה, בנוקיה החליטו להעתיק במכשיר הזה את שני הדברים היחידים שגרועים ב-iPhone 4 - סוללה שלא ניתן להחליף ובעיות בשיחות.

אלופ, שבעבר היה מנהל החטיבה העסקית של מיקרוסופט צפוי, על פי הערכות, לנצל את קשריו ולהביא את מערכת ההפעלה ווינדוס פון 7 אל מכשירי נוקיה. מבחינה טקטית, מדובר במהלך הכי חכם שאלופ יכול לעשות כרגע. מכשירים מבוססי סימיבאן הם לא מה שהצרכנים חובבי הטכנולוגיה רוצים ומערכת ההפעלה האחרונה של מיקרוסופט לשוק הסלולר היא מוצלחת ומסוגלת לתת לחברה להתחרות באופן ראוי מול המתחרים.

מבחינה אסטרטגית, אם נוקיה תחליט להשתמש בווינדוס פון 7 כפלטפורמה העיקרית שלה בטווח הארוך, היא תאבד את הייחודיות שלה. נוקיה יכולה לנצל את הזמן שבו היא תשתמש בווינדוס פון 7 כדי להעביר את מערכת ההפעלה הבאה שלהם, MeeGo, מקצה שיפורים, כך שהיא תהווה תחרות אמיתית בשוק.

בשבוע הבא תיערך תערוכת הסלולר Mobile World בברצלונה. אם נוקיה לא תשלוף איזה שפן טכנולוגי עמוס בשכלולים, נראה שגם בחודשים הקרובים, קברניטי היצרניות המתחרות ימשיכו לגרום לחברה להפסיד עוד נתחי שוק.