שנה סוערת צפויה לשוק הטאבלטים: מיהם השחקנים החדשים?

אל המגרש שבו שיחקו עד לאחרונה רק אפל וסמסונג, הולכות להיכנס במלוא הכוח לפחות 20 חברות ובהן HP, דל, RIM ומוטורולה ■ HP כבר הימרה אתמול עם טאבלט חדש

שוק הטאבלטים (מחשבי לוח) יהפוך בחודשים הקרובים לאחד מהתחומים העמוסים ביותר בהשקות של מוצרים חדשים. למעשה, בחודשים הקרובים הוא יהפוך לראשונה בחייו לשוק של ממש.

עד היום המוצרים העיקריים היו של אפל עם האייפד וסמסונג עם הגלקסי. אל המגרש הזה ייכנסו עד סוף השנה שלל חברות ובהן RIM יצרנית הבלקברי; דל; מוטורולה ואסוס. האסטרטגיה הממצה ביותר לתחום הוצגה ביום ד'בלילה לראשונה על-ידי HP, שהדגימה לעולם הטכנולוגיה את הסיבות שהנחו אותה לרכוש את חברת פאלם המקרטעת לפני קצת יותר משנה ב-1.2 מיליארד דולר.

HP חשפה שלושה מוצרים חדשים שאמורים לסייע לה להשתלב טוב יותר בעולם הסלולר וגם בשוק הטאבלטים, רגע לפני גל ההשקות שצפוי.

ל-HP יש היום כבר טאבלט לשוק העסקי, Slate, הפועל על מערכת ההפעלה חלונות 7 של מיקרוסופט. השינוי בחברה הוא מעבר כעת לשוק הפרטי עם דגם חדש שיתחיל להימכר בקיץ, במחיר שטרם נחשף.

HP שילבה בטאבלט החדש שלה, הנקרא TouchPad, את מערכת ההפעלה המשודרגת של פאלם - webOS בגרסה 2.1, הכוללת התאמה למסך בגודל של 9.7 אינץ'.

בנוסף, מערכת ההפעלה יודעת לשתף פעולה עם הטלפונים של החברה, כך שבאמצעות הקשה עם הסלולרי על הטאבלט, המכשירים יודעים להעביר ביניהם כתובות של אתרי אינטרנט.

תכונה זו חשובה במיוחד כאשר מתחילים לגלוש באתר מסוים בטלפון ורוצים להמשיך לקרוא על-גבי מסך גדול יותר. הסלולרי של HP יודע גם להציג את הודעות ה-SMS על הטאבלט.

HP, בניגוד לאפל, מתקשרת עם הסלולרי

הקישוריות הזו בין הסלולרי לטאבלט נשמעת אטרקטיבית, במיוחד לאור הנתק בין האייפד לאייפון אצל אפל. גם RIM הבינה שהמעבר הקל ממכשיר למכשיר הוא קריטי, והכריזה שהטאבלט שלה יתקשר היטב עם הבלקברי. אפל עצמה מתכננת להכריז בתקופה הקרובה על האייפד 2, כאשר לפי דיווח של ה"וול סטריט ג'ורנל", הוא יגיע עם מעבד מהיר יותר, מצלמה קדמית לשיחות וידיאו ומראה דק יותר.

אחד האתגרים הגדולים הוא שרוב החברות מתקשות לייצר בידול אמיתי בין המוצרים שלהן, והעיצוב כמו בדגמים של HP דומה למדי לזה של האייפד.

לא ברור גם איך הציבור יתמודד עם גל ההשקות. אם ניקח את ישראל כדוגמה, חברת IDC דיווחה לאחרונה ששיעור הצמיחה בשוק המחשבים כולו הייתה בארץ של 2% בלבד ברבעון הרביעי של 2010.

אחת הסיבות לכך הייתה העדפה של לקוחות לקנות טאבלטים על חשבון המחשבים הניידים. היצרניות בונות על כך שמבחר הטאבלטים שרק יגדל, יגרום לצרכנים להשקיע את הכסף שם, אך לא בטוח שהצרכנים יישרו קו עם התיאוריה הזו, ולא בטוח שיזנחו את הלפטופים.

מכל מקום, התוכניות של HP עם webOS לא יעצרו כאן. החברה מתכננת להביא את מערכת ההפעלה גם למחשבים הניידים שלה ולמדפסות מתוצרתה, המשתמשות גם הן בטאבלטים קטנים לצורך התפעול - במקום מערכת ההפעלה הנוכחית שלהם, אנדרואיד של גוגל.

מבחינת נתונים טכניים, ה-TouchPad כולל שתי גרסאות: חיבור WiFi או חיבור סלולרי ואינטרנט אלחוטי.

יש גם שתי אפשרויות מבחינת נפח הזיכרון הפנימי של המכשיר: 16 או 32 ג'יגה-בייט. למוצר יש גם מצלמה קדמית עם חיישן של 1.3 מגה-פיקסל לניהול שיחות וידיאו, בלוטות' ומעבד סנאפדרגון של קוואלקום במהירות של 1.2 ג'יגה הרץ. העובי של הטאבלט הוא 13.7 מ"מ והמשקל 740 גרם.

אלא שבשביל להצליח היום בעולם הטאבלטים והטלפונים החכמים, חייבים חנות אפליקציות. הפאלם App Catalog, החנות הנוכחית, עדיין לא כוללת מספיק אפליקציות - אבל היא התרעננה קצת עם המשחק אנדרי בירדס, הרדיו האינטרנטי Last FM ופייסבוק.

אז האם זהו הקאמבק של פאלם? קשה לדעת. רק כדאי לזכור שעשרות פעמים לאורך השנים דובר על כך שהחברה ניצבת בפני קאמבק, והוא מעולם לא הגיע.

דל מאמינה במיקרוסופט

מלבד יצרנית המחשבים HP, גם חברת דל הצהירה השבוע על כוונתה להשיק באמצע השנה טאבלט חדש שיהיה מיועד לשוק העסקי, המסך שלו יהיה בגודל של 10 אינץ' ולמרבה הפלא, הוא יעבוד על מערכת ההפעלה חלונות 7. בדל ציינו שהבחירה במערכת ההפעלה של מיקרוסופט בטאבלט התרחשה לאור דרישת הלקוחות העסקיים. המוצר ייועד בעיקרי לחינוך ולרפואה.

למרות הבחירה המשונה אולי בחלונות 7, מערכת ההפעלה שלא נבנתה לעולם הטאבלטים, לדל יש בקטלוג גם מחשב לוח עם מערכת ההפעלה של גוגל: דגם Streak 7 מגיע עם אנדרואיד 2.2 ויש לו גם מצלמת וידיאו קדמית באיכות של 1.3 מגה-פיקסל. משום כך, לדל לא מפריע להחזיק בארסנל גם מוצר עסקי יותר עם חלונות.

טאבלטים חדשים יושקו גם בתערוכת הסלולר השנתית MWC שתיפתח בשבוע הבא בברצלונה. LG צפויה להציג את ה-G-Slate - טאבלט הפועל על מערכת ההפעלה אנדרואיד בגרסה 3.0.

ייחודו של המכשיר הוא שתי מצלמות באיכות של 5 מגה-פיקסל, המסוגלות לצלם סרטי וידיאו ותמונות בתלת-ממד.

בניגוד לסלולרי של החברה, אופטימוס 3D, הטאבלט החדש יחייב שימוש במשקפיים לצפייה בסרטים בטכנולוגיה זו, מה שעלול להפוך למגבלה שתפגום בחוויה.

ההערכות הן שגם חברת HTC, המתמחה בטלפונים חכמים, תשיק מוצר משלה וגם נוקיה, שימים קשים עוברים עליה, תודיע על מכשיר ראשון. זאת, לאחר שהחברה לא השיקה דגם נוסף לנטבוק הקיים שלה - Booklet 3G מה שאומר שהיא מחפשת את הדבר הבא.