האוצר דורש לדון מחדש בקידום אנרגיות מתחדשות

באוצר סבורים כי התעריפים שהמדינה מבטיחה כיום ליצרני חשמל מאנרגיות מתחדשות - ובראשם יצרני החשמל הסולארי - גבוהים מדי ■ הדרישה זוכה לתמיכה שקטה מצד משרד התשתיות

הדרגים המקצועיים באוצר, בתמיכה שקטה מצד גורמים מקצועיים במשרד התשתיות דורשים לדון מחדש במדיניות הממשלה לקידום אנרגיות מתחדשות. הדרישה עלתה לקראת הדיון הצפוי מחר בוועדת השרים לאנרגיות מתחדשות. באוצר סבורים כי התעריפים שהמדינה מבטיחה כיום ליצרני חשמל מאנרגיות מתחדשות - ובראשם יצרני החשמל הסולארי - גבוהים מדי. להערכת אותם גורמים ניתן להצדיק כלכלית תעריפים החל מ-40 אגורות לקוט"ש. נכון להיום נעים תעריפי החשמל למתקנים סולאריים בין 0.94 ל-1.65 שקל לקוט"ש.

הוועדה, המתכנסת מחר לראשונה מאז הקמתה לפני למעלה משנה, הייתה אמורה לדון בהצעת שר התשתיות הלאומיות ד"ר עוזי לנדאו להסרת חסמים המעכבים את כניסת האנרגיות המתחדשות. ההצעה דיברה על הקצאת מכסות נוספות ליצרני חשמל מאנרגיות מתחדשות.

ואולם לקראת הדיון הזכירו נציגי האוצר לנוכחים כי החלטת הממשלה מ-2009 שקבעה את מדיניות עידוד האנרגיות המתחדשות כוללת סעיף המחייב לערוך בחינה מחדש של המדיניות, במסגרת הממשלה, לאחר הקצאת מכסות של 500 מגוואט. החלטת הממשלה מ-2009 קבעה כיעד ייצור 10 אחוז מהחשמל בישראל ממקורות אנרגיה מתחדשים עד שנת 2020.

הגורמים מקצועיים בממשלה הצביעו על הערכות שלפיהן מימוש היעד הזה יביא להתייקרות תעריפי החשמל לצרכנים ב-20 לכל הפחות החל משנת 2017. על-רקע הביקורת שהוטחה בימים האחרונים על העלאת תעריפי המים ציינו היום באוצר כי ההוצאה של משק בית ממוצע על חשמל גבוהה פי שלושה מההוצאה על מים.

יוזמת האוצר מעוררת סערה בשוק יזמי האנרגיות המתחדשות. מנכ"ל משרד התשתיות לשעבר חזי קוגלר, שהיה ממנסחי החלטת הממשלה מ-2009 אמר כי מדובר ב"חבלה מכוונת והכשלת ראש הממשלה ללא ידיעתו". לדבריו "האוצר מצליח לעצור את כל המהפכה הסולארית לאחר שכל ההחלטות כבר התקבלו. מדובר בהליך מנהלי לא תקין ללא מתן זכות שימוע לציבור". ארנון מעוז עורך אתר "תשתיות" אמר כי ההצעה מערערת את יציבותו של ענף האנרגיות המתחדשות ופוגעת קשות באמון היזמים בממשלה". .

באוצר דוחים את ההאשמות וטוענים כי המכסות שכבר חולקו עתידות לספק תעסוקה מלאה ליזמים לשנים הקרובות. באוצר מציינים כי עד כה כבר חולקו מכסות בהיקף כולל של כ-1,000 מגוואט, מהן 200 למתקני PV קטנים, 300 למתקנים PV בינוניים, 60 למכרזי קרקע קטנים ו-100 למכרזי קרקע גדולים ו-250 למכרז אשלים ועוד כ-400 מגוואט למתקנים גדולים שאושרו עקרונית על-ידי רשות החשמל. הביקוש של יזמים למכסות עולה על ההיצע ולמכסת הייצור של מתקנים סולאריים בינוניים, בהיקף 300 מגוואט הוגשו עד היום בקשות בהיקף של יותר מ-1,000 מגוואט.