מפחדים לקחת סיכון: נמשכת הירידה בהיקף היזמות בארץ

מחקר: רק 5.7% מהישראלים עסקו ביזמות ב-2010, לעומת 6.1% ב-2009 ■ עורך המחקר בישראל: "גדל הפער בין המרכז לפריפריה"

נמשכת הירידה ברמת היזמות בארץ: מחקר עדכני של GEM (רש"ת: Global Entrepreneurship Monitor) קובע כי רק 5.7% מהישראלים בני 18 עד 64 עסקו ביזמות ב-2010. זאת, ביחס ל-6.1% ב-2009 ול-6.6% ב-2008. המחקר מצביע גם על הפער המשמעותי בין הנגב למרכז - שיעור העוסקים ביזמות בדרום נמוך בחצי מזה שבאזורים אחרים בארץ.

מדובר במחקר בינלאומי, המתקיים ב-59 מדינות, וממצאיו מרוכזים בכמה מוסדות אקדמיים ומכוני מחקר בעולם. לדברי מרכז המחקר בישראל, פרופ' אהוד מניפז, ראש מרכז עירא לעסקים באוניברסיטת בן גוריון, זו הפעם הראשונה שבה נבחן מעמד הנגב בכלי המדידה של המחקר העולמי בתחום היזמות.

"אחת המסקנות המובהקות של המחקר החדש היא שהפריפריה לא מועדפת, ולמעשה, היא נחותה באופן משמעותי מאזורים אחרים בארץ. אפשר לומר שעכשיו יש לפער הזה גם הוכחה מדעית. ההשקעה ביזמות בנגב קטנה משמעותית ביחס לממוצע הלאומי, ההכנסה של היזם באזור הנגב נמוכה ביחס לזו של יזם באזור אחר בארץ וניכר שהפער בין המרכז לפריפריה רק גדל", אמר מניפז בשיחה עם "גלובס".

המחקר בישראל נעשה בקרב 501 נשאלים בני 18-64, והתבסס על תשאול פרטני בן 162 שאלות, על אודות הנטיות והמעורבות של הנשאלים בפעילות יזמית. מתשובות הנשאלים עולה כי מרבית היזמים בארץ צעירים, וגילם הממוצע 25-34. חלק הארי מבין הניגשים ליזמות הם גברים. צוות החוקרים בראשות פרופ' מניפז, שבדק את תשובות הנשאלים במחקר, מצא כי שליש מהגברים שעוסקים ביזמות באזור הדרום מרוויחים פחות מהשכר הממוצע במשק. בה בעת, רבע מהיזמים בכל הארץ דיווחו שהכנסתם היא מעל לממוצע.

כורח המציאות

מהמחקר עולה גם כי איש מבין העוסקים ביזמות בדרום אינו בעל תואר שני, וכי היקף ההשקעה הממוצע בעסק חדש בדרום הוא חמישית מהשקעה ממוצעת בעסק חדש בשאר אזורי הארץ. עם זאת, העסקים הנפתחים בדרום נחשבים בני קיימא, וממוצע הסגירות שלהם נמוך מהממוצע הארצי. "המחקר מאשש את הצורך לטפח את המאגר האנושי בדרום, מה שיתרום לקידום הכלכלה, לרווחה ולאיכות החיים של תושביו", אמר מניפז.

5.5% מעולי רוסיה, 2.2% מכלל מגזר המיעוטים ו-1.4% מכלל היהודים הוותיקים שגרים בנגב בחרו לעסוק ביזמות אשתקד. אחת הסיבות לכך, כפי שמאבחן מניפז, היא ההיצע הדל של מקומות עבודה, שכופה על קהלים אלה יזמות מתוך הכרח. "אם אדם ממגזר המיעוטים הקים במעונו אוהל אירוח על פי המסורת הבדואית והוא מתפרנס ממנו, בהרבה מקרים זה נעשה מתוך הצורך להתפרנס - ולאו דווקא מיזמות שנעשית מתוך בחירה. בפרו ובאינדונזיה אנחנו רואים הרבה מאוד יזמות וגם שם מדובר ביזמות מתוך הכרח. בסך הכול, בארץ המשכורות במשק לא רעות ואנשים מעדיפים לעבוד כשכירים וחוששים להסתכן ביזמות".

GEM מוביל מאז 1999 מחקר גלובלי שנתי, הבוחן את היזמות בעשרות מדינות המספקות יחד כ-85% מהתוצר העולמי הגולמי. "זה המחקר המקיף והיסודי בעולם ביזמות ובחדשנות, ומהווה בסיס למקבלי החלטות במדינות רבות בקשר ליזמות ולחדשנות. ניתוח הנתונים שעולים ממנו ל-2010 מצביע כי המשבר הכלכלי העולמי עדיין איתנו; יזמים ועסקים קטנים עדיין מתמודדים עם ההשלכות של הירידה בפעילות העסקית, ויש גם ירידה בצפי לתמיכה בעסקים חדשים.

"בישראל אנחנו רואים עלייה במספר האנשים שחוששים מפיתוח יזמות, אך מבחינה זאת מצבנו טוב מזה של מדינות אחרות כיפן; בזמן שביפן כישלון ביזמות מרתיע מפני ניסיונות נוספים, בישראל פעילותם של יזמים כפייתיים - אלה שנכשלים ביוזמה אחת ומנסים אחרת - ערה מאוד", סיכם מניפז.