העולם הערבי לא נרגע: מאות הרוגים ועשרות פצועים

(עדכון) גלובס tv וידיאו קשה לצפייה: שוטרים בבחריין יורים לכיוון מפגינים לא אלימים והורגים אותם; לפחות 80 פצועים מכדורי גומי וגז מדמיע ■ לוב: מסוקים יורים על מפגינים בבנגזי

העולם הערבי סוער: האלימות בלוב מחריפה, כשאחרי ארבעה עשורים של שלטון מועמר קדאפי, אלפי לובים יצאו להשמיע קולם בעיר המזרחית בנגזי, העיר השנייה בגודלה במדינה.

רופא שטיפל בפצועים בעימותים מסר לרשת CNN כי מסוקים שחגו באוויר ירו לעבר קהל המפגינים ונשמעו קולות רמים של ירי מנשק אוטומטי. הרופא אמר כי עשרות בני אדם נפגעו ואושפזו כשהם סובלים מפגיעות ירי. "המצב כאן קריטי ביותר", אמר הרופא שסירב להזדהות בשמו כדי לשמור על בטחונו האישי. "העיר נמצאת בפועל תחת מצור", מסר.

לפחות 84 הרוגים ב-3 ימים

לפחות 35 בני אדם נהרגו במהלך הלילה בהפגנות קשות נגד הממשל המדינה. על פי דיווחים של ארגוני זכויות אדם ובתי חולים בלוב, המפגינים נורו על ידי כוחות הביטחון. בני אדם רבים לקחו חלק בהפגנות שנערכו אמש בעיר בנגאזי, המוגדרות כקשות ביותר מאז עלייתו של השליט מועמר קדאפי לשלטון.

על-פי הערכות, כוחות הביטחון הלובים פועלים באלימות קשה נגד המפגינים, אך בשל הגבלות השידור במדינה אין תיעוד מצולם של הדברים. ארגוני זכויות אדם מעריכים כי במהלך שלושת הימים האחרונים נהרגו לפחות 84 בני אדם בהפגנות ברחבי לוב. עוד נמסר כי בעקבות מספר הנפגעים הרב קיים מחסור ברופאים ובמנות דם.

אין חשמל וגישה לאינטרנט

סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה, כי כוחות הביטחון פתחו באש לעבר המפגינים שזה עתה סיימו לקבור את חבריהם שנהרגו בהתנגשויות מוקדם יותר השבוע. תושבי בנגאזי מדווחים שהחשמל נפל באזורים שונים בעיר וטנקים התמקמו מחוץ לבניין בית המשפט. "קראנו לכל הרופאים בבנגאזי לסור לבית החולים ולכולם להגיע ולתרום דם, מעולם בחיי לא ראיתי מראות שכאלה", סיפר אחד מאנשי הסגל של ביה"ח.

מוחמד, תושב העיר בנגאזי הסביר כי "הכוחות המיוחדים של הצבא שומרים נאמנות גבוהה לקדאפי, והם נלחמים על השליטה ברחובות הערים מול האזרחים". בעקבות המהומות הקשות הממשל הלובי חסם את הגישה לרשת האינטרנט. בנוסף הודיעה רשת הטלוויזיה אל-גז'ירה, שאות השידור שלה משובש במספר תדרים וכי לא ניתן להיכנס לאתר האינטרנט שהיא מפעילה. אל-ג'זירה דיווחה אחרי הצהריים כי לפי כמה עדויות משטח, עיר בנגאזי, העיר השנייה בגודלה בלוב יצאה משליטת הממשל בלוב.

בסרטון, שהועלה השבוע לאתר יוטיוב, נראים מאות מפגינים מיידים אבנים וקוראים להתפטרות שליטם, שמחזיק כבר 40 שנה בשלטון. בעוד הם מתקדמים לעבר השוטרים, נשמעות יריות וזמן קצר לאחר מכן נראים מאות מפגינים נמלטים מהמקום. לצד מנוסתם, נערך פינוי של נער צעיר כשהוא מדמם, ונישא על ידי מפגינים אחרים.

בחריין: הצבא עזב את הכיכר - המפגינים חזרו

נסיך בחריין פקד על כוחות הצבא לעזוב את הרחובות במדינה, זאת לאחר עימותים והפגנות שנרשמו במדינה.

סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה שכ-80 בני אדם נפצעו היום מכדורי גומי וגז מדמיע שירו כוחות הביטחון, בהפגנות של מתנגדי המשטר בבחריין. הפצועים פונו לקבלת טיפול רפואי בבית חולים בבירה מנמה. אלפי בני אדם מפגינים בכיכר הפנינה בבירה לאחר שהמשטרה עזבה את המקום.

על פי ההודעה הרשמית שפורסמה בשמו של נסיך בחריין, המשטרה תמשיך לפקח על החוק והסדר במדינה, לאחר שפקד על הצבא להפסיק את פעולות האכיפה ברחובות. מדיווחים של עדים בבירה מאנאמה, שוטרים החלו לתקוף מפגינים נג הממשל.

בסרטון קשה לצפייה, שהועלה אתמול לאתר יוטיוב נראו שוטרים בבחריין יורים לכיוון מפגינים לא אלימים, והורגים אותם.