נתניהו למען מעמד הביניים? הממשלה הקפיאה הפחתת המס ל-2 העשירונים העליונים למשך שנה

(עדכון) - הממשלה אישרה ברוב של 19 מול 7 קיצוץ של 1% בתקציבי המשרדים, מלבד משרדי הביטחון, החינוך והרווחה, בתמורה להוזלת מחירי התחבורה הציבורית ■ רה"מ: "רוצים לעודד נסיעה ברכבת כדי למנוע את הפקקים" ■ כרטיסי "חופשי חודשי" יוזלו בכ-10%

ברוב של 19 תומכים אל מול 7 מתנגדים אישרה היום הממשלה קיצוץ רוחבי בתקציבי משרדיה בגובה של 1%. הקיצוץ לא חל על תקציבי הביטחון, הרווחה, החינוך והביטוח לאומי. חמשת שרי ישראל ביתנו, ושרי הליכוד סילבן שלום ולימור לבנת התנגדו להחלטה. אישורה הסופי של ההחלטה דרוש את אישורה של וועדת הכספים של הכנסת. לפני כשבוע הודיעו מרבית חברי הוועדה כי יתנגדו לקיצוץ.

הקיצוץ נועד לממן שורה של צעדים להוזלת תעריפי התחבורה הציבורית, כחלק מחבילת הצעדים להקלה על הציבור, עליהם הצהירו ראש הממשלה ושר האוצר, שעלותם נאמדת ב-300 מיליון שקל.

בנוסף הוחלט כי במטרה לממן את הפחתת הבלו על הבנזין, תדחה בשנה הפחתת שיעורי המס על יחידים לשני העשירונים העליונים. כמו כן הוחלט כי שר האוצר ייבחן אפשרות לדחיית ההפחתה המתוכננת במס החברות בשנה, או שינוי אחר במשטר המס בכדי לשמור על איזון תקציבי בכל אחת משנות התקציב.

כחלק מהצעדים הנדרשים לשם מימון תוכנית הוזלת מחירי התחבורה הציבורית, יופחתו תקציבי הפיתוח של רשת הכבישים הבינעירונית בהיקף של 150 מליון שקל.

במסגרת ההחלטה יופחתו מחירי כרטיס "חופשי חודשי" בתחבורה הציבורית בכ-10% ומחיר כרטיס החופשי חודשי ברכבת יוזל ממחיר של כ-26 נסיעות רגילות למחיר של כ-23 נסיעות רגילות. בנוסף, תינתן הנחה לתעריפי הנסיעה בפריפריה בשיעור ממוצע של כ- 10%. הכוונה היא לשנות את מבנה התעריפים בפריפריה כך שיוזלו תעריפי הנסיעה בקווים המחברים בין הפריפריה למטרופולינים תוך שמירה על תעריפים עירוניים מוזלים.

כמו כן יבוצע שינוי במבנה התעריפים במטרופולינים, דבר שיאפשר מכירת כרטיסי מעבר בקווי הנסיעה המחברים בין הפרברים למרכזי המטרופולין.

המשנה לראש הממשלה, השר סילבן שלום (ליכוד), שהתנגד לקיצוץ הרוחבי, בירך בדיון על הצמיחה הגבוהה, אולם אמר כי משמעות הדבר היא שיש יותר הכנסות ממסים ולכן על פניו אמור להיות יותר כסף לשוטרים, למורים, לרופאים, ולעובדים סוציאליים. "יד ימין אינה יודעת מיד שמאל. בעוד אנו פועלים למען הפריפריה כדי להביא תושבים חדשים ולהשאיר קיימים, במקביל אנחנו מביאים קיצוץ שיפגע בכיתות חכמות, במתנ"סים, במגרשי טניס, ספורט, שווקים, מרכזי תרבית ועוד", אמר שלום.

שלום תהה איך חודשיים לאחר אישור התקציב התבקשה הממשלה לאשר במסגרתו שני קיצוצים רוחביים: "אנחנו פחות מחודשיים אחרי אישור התקציב, וכבר קוצצו 2.5% ממנו. מעניין מה מצפה לנו בעתיד ואיך תיגמר שנת 2011", תהה שלום והזכיר כי מכיוון שמדובר בתקציב דו שנתי הקיצוץ עומד על 5%. "הנפגעים העיקריים מהקיצוץ הם החלשים ומעמד הביניים", הוסיף שלום, שהתנגד גם להחרגת משרד הביטחון מהקיצוץ לנוכח העובדה שהנטל על שאר המשרדים גדל בעקבות זאת.

השרה לימור לבנת (ליכוד) סברה כי ניתן היה למצוא דרכים טובות יותר למימון התוכנית. "קיצוץ רוחבי הוא הדרך הקלה והוא פוגע בשירותים לציבור ובעיקר ברשויות ובחמישה עשירונים התחתונים שרובם בפריפריה", אמרה.

שר התיירות, סטס מיסז'ניקוב (ישראל ביתנו) זעם על ההחלטה שלא להחריג את משרד הקליטה. "איך פוסחים על הרווחה ופוגעים בעלייה. כנראה שבפעם הבאה שרת הקליטה צריכה להיות יו"ר מרכז הליכוד כדי שמשרד הקליטה יינצל מהפגיעה", אמר בדיון.

שר האוצר, יובל שטייניץ, בירך על הקיצוץ: "החלטת הממשלה להוזלת התחבורה הציבורית בפריפריה ובתעריפי חודשי חופשי בין הפריפריה מרכז תסייע לשכבות החלשות ולתושבי הפריפריה", אמר.

ואילו ראש הממשלה, בנימים נתניהו, אמר בפתח ישיבת הממשלה כי "ההחלטה היא דבר חברתי ראשון במעלה. מי שמשתמש בתחבורה ציבורית? לא אנשים שנמצאים בעשירון העליון. מי שמשתמש הוא מי שידו אינה משגת. בנוסף זה יאפשר למנוע את הפקקים ולהיכנס לערים. אנחנו רוצים לעודד את זה. בכך אנחנו נוהגים באחריות מפוכחת גם בתחום המדיני, גם בתחום הביטחוני, גם בתחום הכלכלי וגם בתחום הכלכלי,, אמר.