אף אחד לא מדבר על צדק

לחיים יש חוש הומור: מוקי נבחר להדריך את הסקירה של תולדות ישראל והאירוויזיון

מוקי, לטיפולך

"ובמקום הראשון", ג' 20:30, ערוץ 1

לחיים יש חוש הומור משל עצמם. מוקי, שם הבמה של דני ניב, האיש ששר פעם איך זה ש"כולם מדברים על שלום - ואף אחד לא מדבר על צדק", דווקא הוא מכולם, נבחר להדריך את הסיור הזה בממלכת הפאייטים, סקירה של תולדות ישראל והאירוויזיון.

הרעיון לקשור בין ההופעות באירוויזיון למצב האומה באותם זמנים, הוא דווקא פרספקטיבה מעניינת, גם אם לא ממש תקפה מבחינת מדעי החברה, בעיקר לא בשנים האחרונים שבהן הפכה התחרות הזאת, ממשהו שמרתק אומה שלמה, לעניין למעריצים שרופים בלבד, חלקם הגדול מהקהילה הגאה. אבל היי, למה לקלקל דוקו לא שגרתי, עם תובנות חדשות? הרי היו שנים שהתחרות הזאת הייתה עבורנו סמל ללגיטימציה שלנו במשפחת העמים, ובכך בדיוק יעסוק הפרק הראשון.

ישראל של שנות ה-70 היא מדינה מוכה, מובסת, כועסת. עוד לא שכחה הטראומה של מלחמת יום הכיפורים, וכבר החלה התסיסה החברתית-עדתית מבית, וההחלטה של מועצת האו"ם לפיה "הציונות היא גזענות". מבלי להידרש לדקויות של האמירה הזאת, הרי שלישראלים רבים היא הצליחה לשרוף את הפיוזים: מאבא אבן שקרע את נוסח ההחלטה מעל במת הנואמים בעצרת, ועד לביטויי זעם קצת יותר מסוגננים, כמו למשל הרצון לזכות בהכרה בינלאומית דרך תחומי תרבות שונים: רינה מור בתחרות מיס עולם, יזהר כהן עם "אבניבי" באירוויזיון ומכבי תל-אביב בגביע אירופה בכדורסל.

יותר משהיו אלו מקרים פרטיים של מלכת יופי, זמר או קבוצת כדורסל, היו כל אלה בבחינת קריאה של "עם ישראל חי", ביטוי מדהים לצורך שלנו לקבל חיבוק אוהב של הכרה מהעולם - ובה בעת לתקוע אצבע בעיני הגויים... מוקי, לטיפולך.

טעם של פעם

"חכמים בריבוע", ג' 21:00, ערוץ 2

לפעמים לא מזיק לחפש את המטבע מתחת לפנס: רשת אך סיימה הומאז' לשעשועוני העבר בטלוויזיה, וכבר החליטה להחזיר אחד מהם לפריים-טיים, והאמת? הצליח לה מאוד: אברי גלעד, אחד הנכסים הגדולים של הזכיינית, במיוחד כשמדובר בהנחיית שעשועונים (וקצת פחות בתוכניות אירוח למשל), מנחה כאן גירסה עדכנית ל"תשע בריבוע".

בין המשובצים למשבצות האיקס-מיקס-דריקס הזה, תמצאו את דב נבון, רועי בר נתן, אבי קושניר, ענת וקסמן, איציק כהן ועוד, ולפחות על-פי הקטעים שבהם צפיתי באתר הבית של הזכיינית (כלומר, ההמלצה אינה מבוססת על צפייה בפרק מלא, אלא רק בכמה קטעים ממנו), מדובר בתוכנית אולי לא מקורית במיוחד, אבל שמחה ואפילו אינטליגנטית: המפורסמים שבריבועים יתבקשו להשיב על שאלות טריוויה, יספקו תשובות אמיתיות שנשמעות הזויות או תשובות מופרכות שנשמעות מילים בסלע, וינסו להכשיל את שני המתמודדים שיבקשו לעצמם את הפרס.

אחרי שהצליחה לייצב את יום שני עם "360" ו"סימני שאלה", משגרת "רשת" עוד תוכנית חביבה למדי בלוח המשדרים שלה: אני עדיין לא אוהב במיוחד את ימי ראשון, וגם לא מתחבר ל"המשפחה", אבל גם "חצי-לוח" אחרי המדבר שאפיין עד לאחרונה את הימים א'-ג', הוא בהחלט חצי כוס מלאה שאשמח ללגום הערב בחיק המשפחה.