קצינים בכירים וצוננים

הגיעו כבר למסקנה כי תקופת הצינון צריכה לעמוד על 3 שנים, אז עכשיו לשנות?

החקיקה אינה קיימת כדי לשמש כלי משחק בפוליטיקה. למרבה הצער צריך לומר זאת, כיוון שזה בדיוק מה שח"כ יואל חסון מבקש לעשות עם הצעת "חוק אשכנזי" שלו.

היום החוק קובע כי קצינים בצבא לא יוכלו להיכנס לפוליטיקה במשך 3 שנים לאחר תום שירותם. אבל גבי אשכנזי סיים את שירותו כדמות ציבורית פופולרית, עובדה שלא נעלמה מעיני מפלגתו של חסון, קדימה, המבקשת להרוויח מהמניות הללו.

וכך נולדה הצעת החוק לקצר את תקופת הצינון מ-3 שנים לשנה וחצי. למה שנה וחצי? - כדי לאפשר לאשכנזי, המעונין בקדימה, להצטרף לקראת הבחירות הבאות.

התבטאויות דוחות

חסון מנמק שהחוק הקיים "פוגע בזכותם הדמוקרטית של קצינים בכירים להיבחר לכנסת כאזרחים מן השורה"; הוא אומר עוד כי המצב הקיים "יוצר אפליה חמורה נגד אנשי כוחות הביטחון".

אלה התבטאויות דוחות, מקוממות. פתאום חסון נזכר בכל הדברים האלה? האם חסון היה דואג לזכויות הדמוקרטיות של אשכנזי אם זה היה מבקש להצטרף למפלגה אחרת?

מעבר לכך, תקופת הצינון הנוכחית היא לא רק ראויה, אלא חיונית. במשך שנים רבות תקופת הצינון לקצינים בכירים הייתה שנה אחת. לבסוף הגיעו למסקנה כי התקופה הקצרה הורסת כל חלקה טובה וקבעו 3 שנים.

אז עכשיו מבקשים להחזיר את המצב לקדמותו? הרי רק לאחרונה ראינו עד כמה חדרה הפוליטיקה לשורות הצבא, עד כמה המפלגות השונות בוחשות אצל הקצינים הבכירים, ולהיפך.

בחישה הדדית

הבחישה ההדדית נובעת מכך שאצלנו, משום מה, קצין בכיר נחשב לנכס אלקטורלי, גם אם במהלך שירותו לא הוכיח שום יכולות יוצאות דופן, ולפעמים אפילו להיפך. אבל הניסיון מלמד כי מה שיותר יקצרו את תקופת הצינון, התופעות של פוליטיזציה בצבא יילכו ויתחזקו. בדיוק בגלל זה האריכו בשעתו את התקופה ל-3 שנים.

לא מתאים לברק?

ועדת השרים לענייני חקיקה דחתה את הצעת החוק. זה, כמובן, לא נעשה מטעמים של מינהל תקין או כבוד לחקיקה. יש להניח כי אם פניו של אשכנזי היו אל הליכוד, ועדת השרים הייתה מצליחה להתגבר על שיקולים של ממלכתיות ומינהל תקין.

בינתיים מסתמנת איזו אפשרות של "פשרה": אנחנו, הליכוד, נתמוך בחוק, אבל הוא לא יחול על אשכנזי. למה? כי זה לא מתאים לאהוד ברק? מה ההיגיון בכך? אם החוק המוצע נכון לקצינים בכירים בעתיד, למה לא לקציני ההווה?

לא מציאות גדולות

חסון מבקש לשנות חוק קיים כדי לעשות באמצעותו רווחים אלקטורליים. זו שרלטנות פוליטית וזילות החקיקה. טוב תעשה יו"ר קדימה ציפי לבני אם תשים קץ ליוזמה הזאת. אני מבקש להזכיר לה שהיא מרבה לדבר על מפלגתה ועצמה במושגים של "פוליטיקה אחרת".

הצעת חסון היא הפוליטיקה הישנה והמוכרת בכל כיעורה. תניחו לצבא ועזבו את קציניו, עדיין אינכם מבינים שהם לא כאלה מציאות גדולות?