פלאטיני שוב חובט בגדולות (ועל הדרך שוב מסדר את לוזון)

התאחדויות הכדורגל הגדולות באירופה טוענות שהסכמי הזכויות הקולקטיביים של אופ"א למוקדמות יורו 2016 יפגעו בהן; האנגלים מעריכים את הנזק שלהם ב-100 מיליון ליש"ט

כשאופ"א החלה להריץ יוזמה חדשה, במסגרתה היא בישרה להתאחדויות הכדורגל ברחבי אירופה כי תתחיל למכור באופן מרוכז את זכויות השידור שלהן בטורנירי המוקדמות הבינלאומיים לנבחרות, היה ברור שיירשם גידול משמעותי בהכנסות של הכדורגל: ללא מעורבות של מתווכים שונים בעסקאות, דוגמת חברות כ"אינפרונט" או "ספורטפייב" שמשווקות כיום את הזכויות, פוטנציאל ההכנסה גבוה בהרבה.

סימנים ראשונים הגיעו בדצמבר האחרון: ההתאחדות הישראלית סיכמה עם אופ"א על תשלום של 6.5 מיליון אירו עבור קמפיין מוקדמות יורו 2016, בהשוואה ל-4 מיליון אירו בלבד שהצליחה לגייס בקמפיין הנוכחי (מוקדמות יורו 2012).

כעת אפשר להבין גם את ההשלכות היותר רחבות של הסיפור: "הדיילי טלגרף" האנגלי מפרסם כי אופ"א תמכור את זכויות השידור של מוקדמות יורו 2016, של כלל התאחדויות הכדורגל החברות בה, בסכום כולל של כחצי מיליארד אירו. זאת בהשוואה ל-270 מיליון אירו שהצליחו לגייס ההתאחדויות באופן עצמאי עבור מוקדמות יורו 2012.

לפי הפרסום, אופ"א סיכמה עם 45 מתוך 53 ההתאחדויות שלה שמוכנות ללכת על ההסדר החדש. ההתאחדויות הבעייתיות כרגע מבחינת פלאטיני הן אלו שמייצגות את שווקי הטלוויזיה הגדולים. מכירת הזכויות באופן מרוכז תועיל אמנם להתאחדויות קטנות-בינוניות, שיקבלו נתח גדול יותר מהעוגה, אבל תפגע בהתאחדויות הגדולות, שבטוחות ביכולת גיוס ההכנסות שלהן מטלוויזיה. מי שעדיין לא חתמו על ההסכם בעקבות כך הן ההתאחדויות של ספרד, הולנד, צרפת, סקוטלנד, אירלנד, צפון אירלנד, ווילס ואנגליה.

בהתאחדות האנגלית, שב-2007 חתמה על הסכמי שידורים בשווי 575 מיליון ליש"ט לארבע שנים עבור זכויות השידור של הנבחרת (סכום הכולל בתוכו גם את זכויות הגביע האנגלי), מעריכים שמכירה מרוכזת של הזכויות תקטין את תזרים המזומנים שלהם בכ-100 מיליון ליש"ט. לפי "הטלגרף", מתכוונים בהתאחדות לדרוש פיצויים במזומן מאופ"א במקרה של יישום יוזמת מכירת הזכויות המרוכזת, אחרי שההתאחדויות של גרמניה ואיטליה כבר סיכמו עם אופ"א על מתכונת דומה.