השינוי במוסדות לשכת עורכי הדין - רק ב-2015

ח"כ דוד רותם: "לשנות את הכללים תוך כדי הבחירות בלשכה זה כבר מוגזם" ■ החוק ישפיע על יחסי הכוחות בלשכה ויעניק משקל רב יותר למחוז ת"א על חשבון המוסדות הארציים

החוק לשינוי הרכב מוסדות לשכת עורכי הדין ייכנס לתוקף רק ב-2015, ולא בקדנציה הקרובה, שתחל לאחר הבחירות לראשות הלשכה ביוני השנה - כך החליט יו"ר ועדת החוקה בכנסת, ח"כ דוד רותם (ישראל ביתנו).

זאת, בשל העיכובים בהשלמת חקיקתו של החוק, שאמור להשפיע על יחסי הכוחות הפנימיים בלשכה ולהעניק משקל רב יותר למחוז תל-אביב על חשבון המוסדות הארציים. במחוז תל-אביב בלשכה רשומים כ-30 אלף מבין 50 אלף עורכי הדין בישראל.

העיכוב בחקיקת החוק, שזכה לכינוי "חוק שאמה" על שם יוזמו, ח"כ כרמל שאמה-הכהן (ליכוד), אמור להשפיע על קבלת ההחלטות של המתמודדים הפוטנציאליים בבחירות הקרובות בלשכה.

עד עתה לא נרשם איש מבין המתמודדים בוועדת הבחירות המרכזית כמתמודד על ראשות הלשכה או בבחירות לוועד מחוז תל-אביב, וזאת מאחר שהמועמדים הצפויים - ראש הלשכה, עו"ד יורי גיא-רון; יו"ר ועד מחוז תל-אביב, עו"ד דורון ברזילי, ואפשר שגם חבר הוועד המרכזי, עו"ד יראון פסטינגר - המתינו כדי לראות אם החוק יחוקק בזמן, עוד לפני המועד האחרון לרישום מועמדים - 21 במארס.

עיכוב בחקיקה

בדצמבר האחרון אישרה ועדת החוקה את הצעת החוק לקריאה שנייה ושלישית, ואולם ח"כ שאמה-הכהן ביקש ביוזמתו לקיים רביזיה, כלומר הצבעה מחודשת בוועדה לקראת העברת החוק למליאה.

הרביזיה הייתה אמורה להתקיים ביום שני השבוע, ואולם הדיון וההצבעה נדחו בשל חגיגות היובל ללשכת עורכי הדין.

אמש (ג') התקיים בתיאטרון ירושלים כנס חגיגי לציון 50 שנה ללשכה, וח"כ שאמה-הכהן היה אחד מאורחי הכבוד.

"חוק חשוב"

גורמים במערכת הפוליטית ציינו כי נראה שח"כ רותם, שהיה אחד מתומכיו המובהקים של החוק, איבד את התלהבותו. אלא שרותם עצמו דוחה את הרמיזות: "מדובר בחוק חשוב וצריך לחוקק אותו", הוא אומר, "אך ח"כ שאמה-הכהן משך אותו זמן רב. רציתי לקבוע את הרוויזיה בהקדם, כדי לא להיכנס ברגל גסה לתקופת מערכת הבחירות בלשכה. לשנות הכללים תוך כדי הבחירות זה כבר מוגזם. אם נחוקק את החוק לפני 21 במארס, זו תהיה שערורייה".

על-פי הצעת החוק, ייצוג המחוזות במועצה הארצית ובוועד המרכזי של לשכת עורכי הדין ייקבע בהתאם למספר החברים הרשומים במחוז - ולא בייצוג שווה כפי שקבוע היום.

בעקבות ההחלטה לעכב את החקיקה, אמור השינוי במבנה המוסדות להיכנס לתוקף רק אחרי הבחירות בלשכת עורכי הדין ב-2015, ובקדנציה הקרובה יישמר המפתח הקיים.