קשה לצפייה - גופות כפותות; קדאפי: בן לאדן יוצר המהומות

(עדכון) - ככל הנראה נורו ע"י אנשיו של קדאפי ■ גם לאחר האיומים של ממשל אובמה והאיחוד האירופי - קדאפי לא נשבר ■ פנה לאזרחי לוב: "בן לאדן רוצה להשתלט על לוב ולהרוג את ילדיכם"

בחלוף הימים, ממשיכים להיחשף מימדי הזוועה בלוב: תמונות קשות לצפייה מגיעות היום מהמדינה, של עשרות גופות כפותות שכובות זו לצד זו לאחר שנורו, ככל הנראה על ידי אנשיו של מועמר קדאפי. לא ידוע מתי צולמו התמונות, אך במערב מגנים את המשך השימוש החריג בנשק שנעשה נגד המפגינים עצמם.

אמש הופץ תיעוד ראשון ויוצא דופן מהמדינה הבוערת, של מאות קברים של אזרחים לובים שנטבחו במהלך ההפגנות. בתמונות, ששודרו במספר כלי תקשורת ברחבי העולם, ניתן לראות כי בחלק מהקברים כבר נטמנו עשרות הרוגים, וכי חלקם עדיין חשופים - וממתינים להרוגים הבאים.

קדאפי מאשים את אל-קאעידה

שליט לוב מועמר קדאפי האשים היום (ה') את ארגון "אל-קאעידה" באחריות לפרוץ המהומות בלוב וכינה את המפגינים "מסוממים".

"בן לאדן רוצה להשתלט על לוב ולהרוג את הילדים שלכם. הצעירים נקראו להילחם לאחר שקיבלו סמים; הם יורים במכונות ירייה ללא הבחנה", אמר קדאפי בדברים ששודרו בטלוויזיה הלובית. הוא קרא להורים ולמבוגרים "לצאת ולשלוט" בילדיהם. קדאפי אף שלח את תנחומיו למשפחות ארבעה הרוגים מאנשי כוחות הביטחון בעיר א-זאוויה, בה התרחשו היום אירועים אלימים.

קדאפי טען עוד שלא הוא זה ששולח את הכוחות אלא אנשי הצבא וסיכם: "אני כמו מלכת אנגליה, רק שהיא שולטת יותר זמן".

בנאום האחרון שנשא לפני יומיים, הודיע קדאפי כי אין לו שום כוונה להתפטר: "לא אעזוב את לוב. אמות כאן מות קדושים". למרות הצהרתו החד משמעית, אזרחי לוב המשיכו במאבק נגדו במיוחד בעיר בנגזי, ונתקלו ביד קשה מצד משטרו. הדיווחים האחרונים מספרים על אלפי הרוגים כתוצאה מאש שהפעיל הממשל כלפי המתנגדים.

שיבושים באספקת הנפט מלוב

לוב התעוררה היום ליום נוסף של מהומות על רקע ההסלמה ביומיים האחרונים והקריאות הבינלאומיות מצד אירופה וארה"ב להפסיק את האלימות. במוקד העולם הכלכלי ניצבים כמובן מחירי הנפט הגואים על רקע חששות משיבושים באספקת הנפט, כאשר חששות אלה מתעצמים היום נוכח דיווחים על השתלטות מפגינים לובים על מתקני נפט במדינה.

ה"פייננשל טיימס" דיווח היום כי לובים השתלטו על מתקני נפט של חברת CNPC, חברת הנפט הגדולה בסין. מדובר במתקנים המספקים נפט, בין היתר, לאיטליה וספרד. לפי הדיווח, הפקת הנפט של לוב תיחתך בחצי עקב המהומות. לוב אחראית לאספקת 1.9 מיליון חביות נפט ביום. מחיר הנפט עולה היום ב-4% ל-102 דולר לחבית.

בסוכנויות הידיעות הזרות מדווחים באופן שוטף כמובן על הנעשה בלוב, ויש מי שמתחיל לדבר כבר על היום שאחרי קדאפי. סוכנות בלומברג פרסמה היום דיווח תחת הכותרת "קדאפי אינו מובארק", שם מובאים דברי מומחים מהאקדמיה בארה"ב הטוענים שלאחר נפילתו של קדאפי ייווצר ואקום ענק שעלול להוביל לשפיכות דמים במדינה.

"הוואקום יהיה לא רק פוליטי אלא גם חברתית-כלכלי", טוען דיטריק ונדווייל, פרופסור ב- Dartmouth College. "אין שום ארגון שיכול להנהיג את הממשלה או את הלובים. יש בעיה של חוסר זהות לאומית בלוב".

אובמה והאירופים התעוררו

כזכור, אמש אמר נשיא ארה"ב ברק אובמה כי הוא שוקל הטלת סנקציות ו"צעדים נוספים" נגד משטרו של מועמר קדאפי, כאשר גם האיחוד האירופי הודיע כי יטיל מגבלות על משטר קדאפי, כולל הקפאת נכסי המשטר באירופה.

העיתון הערבי "אל-קודס אל-ערבי" מדווח היום כי ברית נאט"ו שוקלת פעולה צבאית נגד משטר קדאפי - אם זה ימשיך להפציץ את המפגינים מהאוויר. לפי הדיווח, בנאט"ו שוקלים להפעיל מטוסי קרב המוצבים בדרום איטליה כנגד המטוסים של צבא לוב המפציצים לסירוגין את המפגינים.

ההתקפות של האיחוד האירופי וממשל אובמה נגד קדאפי מגיעות על רקע הזינוק במחיר הנפט בכ-15% ביומיים לרמה של כ-100 דולר לחבית, מה שכמובן עלול לפגוע בהתאוששות הכלכלית בעולם המערבי. אך זו כמובן לא הסיבה היחידה; ד"ר רוזמרי הוליס, מומחית לענייני מזרח תיכון מאוניברסיטת לונדון, התראיינה לערוץ RT בלונדון ואמרה כי על האיחוד האירופי להתערב מיד בנעשה בלוב על מנת למנוע הגירת פליטים מלוב לאירופה. "אירופה לא יכולה לקלוט עוד מהגרים מוסלמים ולכן יש להתערב בנעשה בלוב", אמרה הוליס. (הראיון המלא מצורף בווידיאו מטה).

ארה"ב חוששת משימוש בגז חרדל ע"י קדאפי

בתוך כך, ארה"ב מעלה את החשש כי קדאפי עלול לעשות שימוש בגז חרדל ובנשק כימי העומד לרשותו, כך מפרסם היום העיתון "וול סטריט ג'ורנל". על פי הדיווח, בממשל קדאפי לא עשו שימוש במלאי זה של נשק ובוושינגטון מעלים חשש כי עלול להיות שימוש בנשק זה ככל שהמצב בלוב ידרדר וככל שלוב תעמוד בפני תהו-ובהו מוחלט במדינה.

עוד אמרו גורמים בארה"ב כי לוב מחזיקה גם בטילי סקאד מסוג B, ועוד מחזיקה בטונות של אורניום ובכמות אדירה של נשק קונבנציונלי.

גורם רשמי בארה"ב הבהיר "איש לא רציונלי כמו קדאפי המחזיק בכלי נשק רציניים, זה מקור לדאגה". אבל לא ראינו אותו עדיין משתמש בנשק זה אך זה עלול לקרות אם תהיה תסיסה בלוב", אמר.