אחרי עידן מועלם: עובדי קופ"ח מאוחדת אוגדו בהסתדרות

המהלך הזה עשוי ליצור אפקט דומינו שישפיע גם על קופ"ח מכבי ■ עובדי מאוחדת מצטרפים ל-30 אלף עובדי קופ"ח כללית המאוגדים בהסתדרות

חודש וחצי לאחר שמנכ"ל קופ"ח מאוחדת אולץ להתפטר בעקבות דו"ח חמור של מבקר המדינה, הודיעה היום (ה') ההסתדרות הכללית כי 4,000 עובדי הקופה הצטרפו לארגון ובכוונתם לדרוש חתימה על הסכם קיבוצי.

למרות שמועלם צמח מתוך ועד העובדים של הקופה, עם השנים הפך אותו ועד לבובה על חוט של הנהלת הקופה, בראשותו. במאוחדת אין הסכמים קיבוציים, ובהסתדרות הכללית בראשות עופר עיני רואים בהתאגדות העובדים לא פחות מאשר הישג ענק. מאוחדת נחשבת לקופה המתגמלת ביותר מבחינת עובדיה הבכירים, וראשיה מככבים מידי שנה בצמרת טבלת שיאני השכר של משרד האוצר. העובדים בדרגים הנמוכים יותר, לעומת זאת, לא נהנו מתנאים מיוחדים ואף סבלו ממהלכי פיטורים שונים.

התאגדות של עובדי מאוחדת משנה כעת את מאזן יחסי העבודה בקופות החולים: עד היום רק בקופ"ח כללית היה ועד חזק המייצג כ-30 אלף עובדים, והדבר התבטא במאבקים ממושכים לרבות שביתות, שהביאו גם לתוספות שכר ולהטבות שונות. גם בקופ"ח לאומית ישנו ועד עובדים שמיוצג על ידי ההסתדרות הלאומית, אולם שם לוועד אין פעילות בולטת וגם לא מאבקים. בקופ"ח מכבי אין ועדי עובדים למעט ועד של הרופאים העצמאיים בקופה, כאשר כל עובדי הקופה חתומים על חוזים אישיים. כשעובדים במכבי מתבקשים לבצע מטלות נוספות הם מבצעים אותן גם אם הנטל כבד, ואילו בכללית, לעומת זאת, מטלות נוספות לעתים קרובות הן עילה לדרישות שכר. למהלך הזה של ההסתדרות עשוי להיות אפקט דומינו שישפיע גם על עובדי קופ"ח מכבי, אולם על פי הערכות התאגדות עובדים במכבי קשה יותר לביצוע.

"לראשונה גם לעובדי מאוחדת תהיה נציגות עובדים אותנטית וחוקית אשר תייצג את אינטרס העובדים מול ההנהלה", אמר היום יו"ר אגף התאגדות עובדים בהסתדרות, עו"ד שי תקן. "אני שמח שיותר עובדים מבינים כי הדרך הטובה ביותר להבטיח את מעמדם ואת ביטחונם במקום העבודה היא דרך הקמת ועד עובדים ועבודה מאורגנת", הוא הוסיף. תקן פנה הבוקר ליו"ר דירקטוריון מאוחדת, הרב ירחמיאל בוקר, וביקש לפתוח במו"מ להסכם קיבוצי ולשיפור תנאי העסקתם של העובדים.

בהסתדרות מדגישים כי התאגדות העובדים החלה בעקבות פנייה אישית של מספר עובדים אל יו"ר ההסתדרות עופר עיני, והעובדה שהוא היה בתמונה מתחילת הדרך מעידה על כך שהוא ימשיך ללוות אותם בדרך להסכם קיבוצי - על כל המשתמע מכך. יו"ר ועד העובדים החדשה, שלה ונטורה=אשכנזי, סיפרה היום: "נוצר מצב במקום העבודה של חוסר ודאות לגבי מעמדם של העובדים והדבר הנכון ביותר לעשות במצב כזה הוא להתאגד תחת ארגון עובדים יציג החזק והמשמעותי ביותר".