אובמה הטיל סנקציות על קדאפי: "עליו לשאת באחריות"

ארה"ב סוגרת שגרירותה בלוב ■ המדיה בארה"ב: ייתכן שאלפים נהרגו בלוב ■ אובמה ייפגש עם מזכ"ל או"ם לדיון בחבילת צעדים נרחבת ■ אובמה: "מגנים על נכסיו של העם הלובי"

אחרי צעדים מהוססים והתבטאויות עקיפות, ארה"ב נוקטת צעדים נגד משטרו של שליט לוב מועמר קדאפי: נשיא ארה"ב ברק אובמה חתם הלילה (שעון ישראל) על צו נשיאותי שכולל סנקציות נגד משטרו של קדאפי, בהן הגבלות על נכסים והעברות כספים הקשורות למדינה. "מדובר בסנקציות המכוונות נגד משטר קדאפי שמגנות על נכסיו של העם הלובי", הבהיר נשיא אובמה, והוסיף כי "משטרו של מועמר קדאפי הפר את הנורמות הבינלאומיות, ועליו לשאת באחריות".

ארה"ב סגרה את שגרירותה בלוב ותנקוט סנקציות חד-צדדיות נגד משטר קדאפי במחאה על יחסו הברוטאלי כלפי המפגינים בערים ברחבי המדינה. כך הודיע אמש (ו') הבית הלבן.

גורמי ממשל אמרו, כי ההחלטה לסגור את השגרירות התעכבה בגלל הצורך לוודא שכל אזרחי ארה"ב שרצו בכך התפנו מהמדינה. במשך היום אכן הושלם פינוי האזרחים האמריקניים, או לפחות אלה שהצליחו להגיע לנמלי הים והאוויר של לוב. מטוס חכור ובו אחרוני האמריקנים במדינה המריא אתמול מנמל-התעופה בטריפולי, ומעבורת שעל סיפונה מאות אמריקנים הטילה אמש עוגן במלטה. בכך סיימה השגרירות את תפקידה בלוב, לפחות עד נפילת המשטר.

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, מתוכנן להיפגש ביום ב' עם מזכ"ל או"ם, באן קי מון, כדי לדון על המצב בלוב ולתאם סנקציות בחסות מועצת הביטחון. ארה"ב מוסיפה לקיים התייעצויות עם בעלות בריתה על סנקציות, לרבות איסור על מכירות נשק והקפאת נכסים של בכירי משטר קדאפי במדינות מערביות, במקביל להטלת סנקציות חד-צדדיות.

הסנקציות האמריקניות מתמקדות בהקפאת נכסים ובמניעת תנועות כספיות לבכירי המשטר מלוב ומהם. משרד האוצר בוושינגטון הורה למוסדות פיננסיים בארה"ב לנטר את תנועות הכספים בחשבונות שמזוהים עם גורמים לוביים. במסמך של שגרירות ארה"ב בטריפולי מ-2010, שהודלף ע"י וויקיליקס, נאמר שבנקים בארה"ב, לרבות ליהמן בראדרס, מנהלים 300 עד 500 מיליון דולר מכספי קרן ריבונית של לוב, ששווי ההון שלה נאמד ב-32 מיליארד דולר.

הדובר אמר, כי הביון האמריקני מוסיף לנטר מעשי טבח באזרחי לוב ועוקב אחר התנהלותם של בכירים בלוב. הוא הזהיר, שהאחראים להפרות זכויות האדם בלוב יתנו את הדין. לפי דיווחים במדיה בארה"ב, נהרגו בלוב אלפי אנשים. רבים מהעצורים שנלכדו בידי נאמני קדאפי עונו.

הממשל עדיין נמנע מלקרוא ישירות להתפטרות קדאפי, אך דובר הבית הלבן עשה צעד נוסף בכיוון זה. "קולונל קדאפי איבד את אמון עמו... הלגיטימיות שלו פחתה לאפס", אמר הדובר. הוא הדגיש, שהעם הלובי הוא שצריך לקבוע מי יהיו מנהיגיו. הדובר הכחיש, כי אובמה לא פעל במהירות מספקת בטיפול במשבר בלוב ואמר, כי הנשיא היה חייב להביא בחשבון את הסכנות שנשקפו לאזרחים האמריקניים במדינה. אובמה צפוי לנאום על המצב במשך הלילה. מזכ"ל או"ם קרא אתמול לקהיליה הבינלאומית לנקוט "צעדים קונקרטיים" נגד לוב. לדבריו, מספר ההרוגים שם עולה על אלף ופעולות הדיכוי האכזריות של משטר קדאפי "עלולות להגיע לסף של פשעים נגד האנושות".

הצעת החלטה בריטית-צרפתית, שהונחה אמש על שולחן מועצת הביטחון, קוראת להטיל סנקציות על משטר קדאפי, שאחראי ל"מעשי רצח וטרור". הסנקציות המוצעות הן אמברגו על משלוחי נשק ללוב, הטלת איסור על תנועות בכירים במשטר והפקאת נכסיהם. המעצה צפויה לקבל החלטה בימים הקרובים. בשלב זה, סין ורוסיה, שתיהן בעלות זכות וטו, מתנגדות לסנקציות, כפי שהן מנוסחות בהצעת ההחלטה, בגלל התנגדותן העקרונית להתערבות בעניינים הפנימיים של מדינות ריבוניות.